Reálná spotřeba elektřiny i benzínu vozu Hyundai Tucson Plug-in Hybrid
test

Reálná spotřeba elektřiny i benzínu vozu Hyundai Tucson Plug-in Hybrid

Zaostřeno na spotřebu
5

Hyundai Tucson Plug-in Hybrid jsme již testovali a označili jej za povedený plug-in hybrid. Nyní se ale pojďme zaměřit na jeho reálnou spotřebu. Hyundai dosud používal v hybridech atmosférické motory a tyto hybridy patřily k nejúspornějším. Jak se na spotřebě podepsalo použití přeplňovaného motoru?

Hyundai Tucson jsme testovali v různých motorizacích, včetně té plug-in hybridní, kterou současná generace Tucsonu dostala vůbec poprvé. Hyundai Tucson sice mezitím prošel modernizací, ovšem technika se nezměnila. Podle zkušeností se tato technika jeví jako velmi efektivní, pojďme se tedy podívat, jaká je reálná spotřeba benzínu i elektřiny.

Technické parametry Hyundai Tucson (2020) Plug-in Hybrid

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 500 × 1 865 × 1 653 mm, 1 893 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon195 (132 + 67) kW, 265 (180 + 91) koní, točivý moment: 350 Nm
Baterie13,8 kWh
Nabíjenípalubní: 7,2 kW, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 1,4 l / 100 km
Cena od1 059 990 Kč

Jak se můžete podívat výše v katalogu, Hyundai Tucson Plug-in Hybrid má kombinovanou spotřebu dle WLTP 1,4 l/100 km a spotřebu elektřiny 18,3 kWh/100 km. Čistě elektrický dojezd pak je 65 kilometrů v kombinovaném režimu WLTP, přičemž ve městě by podle stejné metodiky měl ujet dokonce 78 km. Cena startuje na 1 059 990 Kč včetně DPH, ale při současné akční slevě se dostanete na 999 990 Kč.

Palubní počítač vozu Hyundai Tucson Plug-in Hybrid ukázal spotřebu 0,2 l/100 km.

Nedílnou součástí testu spotřeby je jednotný kombinovaný okruh, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie. Všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač vozu Palubní počítač vozu Hyundai Tucson Plug-in Hybrid ukázal spotřebu 0,2 l/100 km, čímž se mezi plug-in hybridy řadí mezi nejúspornější z pohledu spotřeby benzínu. Spotřebu elektřiny palubníh počítač neukazuje, ale podle nabíjení to vyšlo na 21,88 kWh/100 km.

U plug-in hybridů v testu Zaostřeno na spotřebu nově vyhodnocuji i spotřebu na tomto okruhu s vybitou baterií na startu, protože to je samostatná disciplína a různé plug-in hybridy se liší v tom, jakou spotřebu mají po vybití baterie. Hyundai Tucson Plug-in Hybrid má výhodu v tom, že hybridní systém vychází ze základního hybridu. Umí tedy fungovat efektivně i bez velké baterie, což je vidět na spotřebě po kombinovaném okruhu s vybitou baterií. Palubní počítač ukázal 6,2 l/100 km, což je na SUV této velikosti dobrá hodnota.


Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, byla podle palubního počítače spotřeba 5,1 l/100 km (zde auto častěji využívalo EV režim), na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ to bylo 7,4 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h palubní počítač ukázal v průměru 9,5 litru na 100 km. Zejména na rychlostní silnici ale spalovací motor mírně nabíjel baterii, takže bez část spotřeby jde i na pozdější jízdu s vypnutým spalovacím motorem a nulovou spotřebou benzínu.

Hyundai Tucson Plug-in Hybrid ujel 72 km čistě na elektřinu.

Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, po dosažení poloviny dojezdu se na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Tento test elektrického dojezdu jezdím i s vypnutým topením/klimatizací, abych simuloval optimální teplotu a výsledky byly porovnatelné. Hyundai Tucson Plug-in Hybrid takto ujel 72,2 km čistě na elektřinu, jejíž spotřeba byla 18,4 kWh/100 km podle nabíjení, protože palubní počítač spotřebu elektřiny neukazuje.

Režim jízdy Spotřeba benzínu Spotřeba elektřiny
Město (ujeto 104,5 km) 0,36 l/100 km
Mimo město (90 km/h) 5,13 l/100 km
Rychlostní silnice (110 km/h) 7,38 l/100 km
Dálnice (130 km/h) 9,53 l/100 km
Kombinovaný okruh (60 km, nabitá baterie) podle palubního počítače 0,2 l/100 km 21,88 kWh/100 km
Kombinovaný okruh (60 km, vybitá baterie) podle palubního počítače 6,2 l/100 km
Spotřeba při testu elektrického dojezdu (podle nabíjení) 18,4 kWh/100 km

Při testu na kombinovaném okruhu byla venkovní teplota okolo 27 °C a během testu elektrického dojezdu 29 °C. Teplota se během celého testu pohybovala mezi 15 až 31 °C.

Během testu dojezdu se podařilo ujet 72,2 km čistě na elektřinu.

Reálná spotřeba vyšla na 2,3 l/100 km a 13,2 kWh/100 km.

Za celý test jsem ujel 383 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Na konci testu jsem celkem natankoval 8,83 litrů benzínu a během testu celkem nabil 50,8 kWh, takže skutečná spotřeba vyšla na 2,31 l/100 km a 13,26 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.

Výsledky za celý test (383 km) Reálná spotřeba
Elektřina 13,26 kWh/100 km
Benzín 2,31 l/100 km

Komentář autora:

Hyundai Tucson Plug-in Hybrid má výhodu, že hybridní systém vychází z klasického full-hybridu bez externího nabíjení. Na rozdíl od většiny plug-in hybridů tedy dokáže fungovat efektivně i s vybitou trakční baterií. Zároveň ale efektivita není taková jako u hybridů značky Hyundai s atmosférickým motorem. Zkrátka, atmosférický motor je v hybridním systému efektivnější. Tento pohon ale už nalezneme jen v Koně Hybrid.

Chválím dlouhý elektrický dojezd, díky kterému jsem velkou část kilometrů najel v režimu EV, po městě to pak byla drtivá většina všech jízd, což dokazuje městská spotřeba pouhých 0,36 l/100 km. Kromě elektrického dojezdu tomu pomáhá i výkonnější palubní nabíječka, než má většina plug-in hybridů. Místo standardních 3,6 kW má totiž Hyundai Tucson Plug-in hybrid dvojnásobek. To jsem si v minulosti ověřil při testu Octavie iV, u které se pomalejší nabíjení projevilo vyšší spotřebou benzínu. Při zastávce například v obchodě tedy nabijete za stejnou dobu dvojnásobek energie oproti běžným plug-in hybridům. Faktem ale je, že u některých plug-in hybridů je k dispozici i rychlonabíjení stejnosměrným proudem, které Tucson nemá.

Hyundai Tucson Plug-in hybrid se povedl

Hyundai Tucson Plug-in Hybrid má nadprůměrně efektivní hybridní pohon, nadprůměrnou palubní nabíječku (v rámci plug-in hybridů) a elektrický dojezd je také lepší než průměr. Jediné, čím ztrácí oproti některým plug-in hybridům, je absence DC rychlonabíjení. To se ale ve větší míře začíná objevovat až v posledních letech, protože v minulosti ho měla pouze značka Mitsubishi (nyní jen u modelu Eclipse Cross) a později se přidal Mercedes-Benz. V posledním roce ale přišlo několik plug-in hybridů dalších značek, které mají i rychlonabíjení.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Naposledy upraveno: 14. 6. 13:29
Nedokážu si představit DC dobíjení u baterie o výše uvedené kapacitě 13,8 kWh, protože aby to nezničilo baterii, tak by se dobíjela možna rychlsotí 20-25 kWh po dobu možná 8-12 minut? To nedává zase takový smysl s přihlédnutím zvýšené ceny za takové řešení DC. Abosulntě se kloním pouze k AC dobíjení. Jedině bych se klonil k 11 kWh AC dobíjení, na tři fáze.

U jiných výrobců to dává smysl od baterií, co mají kapacítu 20-30 a více kWh.
Martin
Martin
Plug-in hybrid považuji za nesmysl a zbytečnou složitost, prostě je tam zase spalovák o který se musíte starat. Mě osobně dává smysl čisté EV.
Dini Dini
Dini Dini
Zkoušel jsem Kugu PHEV a vlastně jsem si uvědomil, že prvních 50km je to čistě EV a pak klasický hybrid s malou baterkou. Nevím proč jsem si pořád myslel, že když to nabiju, je to pořád hybrid, ale s vyšším podílem jízdy na elektřinu. Jakože tam ze zásuvky dodám to co si to neumí narekuperovat. Za mě to takhle nedává vůbec smysl. Jestli chci jezdit na elektřinu, pak EV a jestli nechci, tak fullhybrid. Kdo jezdí jako já dálnice a dálky, tak třeba i ten diesel.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze