Spotřeba plug-in hybridů je velká neznámá, protože se výrazně liší podle způsobu používání. Když budete jezdit krátké trasy a při zastávkách nabíjet, můžete jezdit jen na elektřinu s nulovou spotřebou benzínu. Pokud ale naopak nabíjet nebudete, spotřeba se nebude výrazně lišit od běžného auta s konvenčním pohonem a bude vysoko nad udávanou hodnotou u plug-in hybridu. Ta je konkrétně u testovaného Hyundai Tucson PHEV 1,4 l/100 km. Dá se ale na takovou hodnotu dostat, když auto používáte tak, jak se předpokládá? Tedy využíváte příležitosti k nabíjení, ale kromě krátkých tras vyrazíte občas i někam dál? To jsme se rozhodli vyzkoušet v měsíc dlouhém testu spotřeby.
Technické parametry Hyundai Tucson (2020) Plug-in Hybrid
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 500 × 1 865 × 1 653 mm, 1 893 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 195 (132 + 67) kW, 265 (180 + 91) koní, točivý moment: 350 Nm |
Baterie | 13,8 kWh |
Nabíjení | palubní: 7,2 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 1,4 l / 100 km |
Cena od | 1 059 990 Kč |
Hyundai Tucson PHEV má sice solidní výkon 265 koní, ale během tohoto testu jezdím svým běžným stylem jízdy, tedy spíše s lehčí nohou. Na rozdíl od testu Zaostřeno na spotřebu, při kterém striktně držím rychlost na horní hranici rychlostních limitů (pokud to situace dovoluje), jezdím po dálnici většinou do 110 km/h. Snažím se využít každé příležitosti k nabití, takže pokud zastavím na nákup, kde je nabíjecí stanice, využiji ji. Nejdu ale do druhého extrému, že bych čekal na nabíjení. Nabíjím, jen když auto stojí. Pozoruji ale jednu velkou výhodu oproti většině plug-in hybridů. Díky výkonnější palubní nabíječce během běžného nákupu nabiju víc než u ostatních „PHEVů“. Jelikož často nakupuji tam, kde je nabíjení zdarma, mělo by se to promítnout i do ceny za kilometr, pokud jde o palivo a nabíjení.
Hyundai Tucson PHEV jezdí pod 2 Kč/km
Po prvních 10 dnech testu mám najeto 542 kilometrů od prvního tankování. Byly v tom jak krátké trasy „okolo komína“ jen na elektřinu, tak i cesty delší, než je elektrický dojezd Tucsonu. Nejdelší trasa bez nabíjení zatím byla 189 kilometrů, ale později přijdou i delší cesty. Spotřebu elektrické energie plug-in hybridy Hyundai neukazují, takže se dá spočítat jen podle nabíjení. Spotřeba benzínu je podle auta rovné 3 l/100 km, ale do nádrže se vejde „do cvaknutí“ jen 13,16 litrů, což vychází na pouhé 2,43 l/100 km. A jelikož tankování vyšlo na 621 korun, cena za kilometr je 1,15 Kč/km. Ještě je ale potřeba přičíst nabíjení, kterých bylo za 549 kilometrů od začátku testu 12, byť některé byly krátké během nákupu. Celkem to vyšlo na 316 korun, tedy 0,58 Kč/km. Celkové náklady na palivo a elektřinu za 1 kilometr tedy jsou 1,73 Kč. To při současných cenách paliv vůbec není špatné – je to dokonce méně, než kolik reálně vychází u vozů na LPG. Jak se to ale změní, když následující část testu bude Zaostřeno na spotřebu, tedy jízda na horní hranici rychlostních limitů, a poté bude následovat delší cesta bez nabíjení?
Do komentářů můžete napsat svůj tip na konečnou spotřebu plug-in hybridního Tucsonu nebo dotazy ohledně toho, co vás ohledně Hyundai Tucson PHEV zajímá. Hlavně z pohledu spotřeby, nákladů a efektivity pohonu, což je zaměření tohoto testu. Obecný test plug-in hybridního Tucsonu jsme již také dělali.
ABC. Always Be Charging.