Letos omlazené rodinné SUV od značky Hyundai se v naší redakci již několikrát ukázalo. Nedávno jsme vám přinesli test hybridní verze a kolega Marek se podíval na plug-in hybrid s pohonem všech kol. Nyní přichází na řadu třetí test, tentokrát se jedná opět o verzi „do zásuvky“. Ta ale nabízela pohon výhradně přední nápravy, do testu dorazila ve výbavě Premium a v celkem nápaditém perleťovém bílém laku karoserie s cenou 17 900 Kč. Vnější modernizaci aktuální generace Tucsonu lze poznat hlavně podle nového uspořádání přídě. Předfaceliftované provedení totiž nabízí čtveřici LED proužků v masce chladiče, kdežto nové vydání má o jeden méně. Současně se tyto proužky zvětšily, což vypadá velmi dobře. Nový je i design některých litých kol, stejně jako barvy karoserie a oba nárazníky.
Technické parametry Hyundai Tuscon (2024) 1,6 T-GDI PHEV 4×2
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 510 × 1 865 × 1 650 mm, 1 825 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 185 kW, 252 koní, točivý moment: 367 Nm / 3 600 ot/min |
Baterie | 13,8 kWh |
Nabíjení | palubní: 7,2 kW, |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 1 059 990 Kč |
Mezi základní prvky výbavy Premium patří 18" kola z lehké slitiny s pneumatikami o rozměru 235/55, dále přední světlomety Matrix full LED nebo Digitální klíč 2.0 Premium. Testovaná verze tak byla nabitá výbavou a v kabině nechybělo světlé kožené čalounění sedadel. Ta nabízela výhřev, odvětrávání a elektrické ovládání, kdy u řidiče lze nastavit dvě paměťové polohy. S faceliftem se pak celkem dost změnilo uspořádání kabiny. Místo samostatného středového displeje a virtuálních palubních přístrojů máte nově k dispozici obrazovku s dvojicí monitorů s úhlopříčkami 12,3". Velkou změnou prošlo i ovládání klimatizace, které je částečně dotykové. Výrobce zde totiž zvolil kombinaci dotykových plošek pro ovládání místa a rychlosti ofuku, avšak pro volbu teploty zůstala otočná kolečka.
Novinkou je také jinak upravená loketní opěrka, jež má v sobě integrovanou bezdrátovou nabíječku telefonů. Současně se na jejím začátku nachází několik tlačítek pro ovládání jízdních režimů vozu či aktivaci parkovací kamery. To kvituji, protože práce s tlačítky je intuitivní a umožňují ovládání skoro po slepu. Stejně jako v případě jiných modelů Hyundai, i v novém Tucsonu je pod páčkou stěračů volič automatické převodovky. Na tento prvek jsem si opět chvíli zvykal a je potřeba na něj nebýt příliš rychlý. Pak se totiž může stát, že převodovka nezařadí správný směr a řidič je v údivu, kam vlastně vůz jede. Jak už bylo zmíněno, vůz podporoval funkci digitálního klíče. Ten si majitel jednoduše nahraje do svého telefonu a posléze lze díky němu vůz odemknout a nastartovat. Kromě klíče majitele lze navíc sdílet dalších až 15 digitálních klíčů s rodinou a přáteli.
Standardem výbavy Premium je taktéž audiosystém Krell. Jeho zvuk bych ocenil známkou 2- a v porovnání s konkurencí by potřeboval zapracovat na čistotě a výškách. Naopak se mi moc líbila možnost nastavit si z pozice řidiče (nebo cestujícího za spolujezdcem) polohu sedadla spolujezdce pomocí tlačítek na vnitřní straně opěradla, během chvíle lze tak sedačku uzpůsobit dle svých požadavků. Pro větší soukromí ve vozidle se hodí i manuálně ovládané stínící rolety v bočních oknech na druhé řadě sedadel. Naopak prosklené panoramatické okno bych osobně nechtěl, nejen kvůli údržbě odtokových kanálků. Tento efektní prvek totiž sebere pár centimetrů místa nad hlavami cestujících. S jeho absencí navíc majitel ušetří 25 tisíc korun. Naopak po motorové stránce nemám k testovanému vozu skoro žádné výhrady.
Plug-in hybridní soustava kombinuje benzinový čtyřválec 1.6 T-GDI s výkonem 160 koní a synchronní elektromotor s výkonem 98 koní. Kombinovaný výkon činí 252 koní a točivý moment dosahuje 367 Nm. Vše doplňuje automatická převodovka se šesti stupni a baterie s kapacitou 13,8 kWh. Musím uznat, že i s pohonem přední nápravy vůz nabízel vynikající odpich z místa, avšak je potřeba dávat pozor, pokud se pohybujete na vlhkém či zasněženém povrchu. V takovém případě si Tucson rád „zahrabe“ a není ani potřeba mít pedál plynu úplně na podlaze. Z tohoto hlediska bych raději volil čtyřkolku, která je pro tuto verzi taktéž dostupná. Na druhou stranu, s volbou předního náhonu získáte možnost zrychlit z 0 na 100 km/h v čase 7,9 s, což je o 0,2 s lepší než v případě verze 4×4. Tohle auto ale není o sprintech, zde se hledí na co nejnižší spotřebu a je nutné pravidelně nabíjet.
Důkazem je ostatně objem palivové nádrže, která pojme jen 42 litrů benzinu. Stačilo mít těžší nohu na plynovém pedálu a rázem si vybitý Tucson PHEV dokázal vzít i 9 l na 100 km. Jakmile jsem ale baterii vozidla nabil do plna, i díky třem jízdním režimům hybridního systému jsem dokázal (po resetování spotřeby) jezdit do 3 l na 100 km. Škoda jen, že baterii lze nabít na AC nabíječce výkonem pouze 7,2 kW. Plný nabíjecí cyklus tak zabere lehce přes dvě hodiny čistého času. Omlazený Hyundai Tucson má celkem tuhý podvozek a obuté 18" disky jsou za mě tak akorát po stránce jízdního komfortu. Ani za příplatek nelze pořídit adaptivní odpružení, což je za mě škoda. České cesty často dávají zabrat i prémiovým značkám, takže není divu, že Tucson PHEV nemá rád ostřejší nerovnosti a výmoly.
Ostrá sportovní jízda sice není pro futuristicky vypadající vůz problém, ale je znát, že to není jeho hlavní přednost. V zatáčkách se plug-in hybridní Tucson celkem nakláněl a pod plnými brzdami není problém, aby se záď začala „dívat do strany“. A není ani divu, tohle není verze N Line, která má snížený sportovní podvozek a lepší obutí. Výbava Premium hraje na luxusní notu a posádku chce hýčkat. Časté dálniční výlety jsou tak pro auto tím nejsnazším úkolem, jaký mu můžete dát. Ani výlet do terénu ho příliš nevyvede z míry, ale zde už bude znát limit předního pohonu. Při pohledu do ceníku si pak dovolím tvrdit, že za 1,2 milionu Kč lze získat jen málo tak kvalitních SUV. Za mě je hlavním konkurentem Ford Kuga, který je taktéž nabízen v hybridní/plug-in hybridní verzi.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz