Začátkem roku se na evropský trh dostalo omlazené provedení středně velkého SUV Ford. Výrobce přitom myslel na všechny, a tak je v nabídce i obyčejné benzinové provedení s motorem 1.5 EcoBoost o výkonu 150 koní a manuální převodovkou. Jenže u něj chybí jakákoliv forma elektrifikace, a proto jsme si do testu vzali hybridní verzi. Ta již disponuje úspornějším pohonem, automatickou převodovkou a citelně vyšším výkonem, kdy v případě verze s pohonem přední nápravy lze očekávat porci 180 koní, kterou poskytuje atmosféricky plněná benzinová „dvaapůlka“ s obchodním označením Duratec. Námi testovaná čtyřkolka přidává další tři koně výkonu k dobru, přičemž se počítá i lepší jízdní stabilita a dovednosti. Ve spojení s nejvyšší výbavou Active X byla testovaná Kuga velmi dobře vypadajícím SUV, které jasně dávalo najevo, že se nebojí jak sportovní jízdy, tak výletu mimo zpevněné silnice. Po stránce designu je pak aktuální třetí generace kompletně přepracovaná.
Technické parametry Ford Kuga (2019) HEV 4WD
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 626 × 2 177 × 1 662 mm, 1 765 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 134 kW, 183 koní |
Nádrž | 54 l |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 1 007 900 Kč |
Změny lze poznat hlavně vpředu, kde se nově objevuje v nejvyšší výbavě LED lišta, která propojuje hlavní světlomety. Ty mohou mít za příplatek techniku Matrix LED a musím uznat, že jejich světelný výkon je hlavně v dálkovém režimu vynikající a v této kategorii vozidel nepříliš vídaný. Ostatně, výbava Active X je naprostou novinkou v modelové řadě Kuga a sám Ford o ní říká, že je ideální pro ty, kteří chtějí nejrobustnější Kugu jak vzhledem, tak schopnostmi. Z toho důvodu nechybí četné oplastování karoserie, černé lemy blatníků a hodně dobře vypadají dvě reálné leštěné koncovky výfukového systému, které si umí po vypnutí motoru tzv. odfrknout. Po usazení do kabiny na mě čekalo příjemné překvapení, protože zde jsou převážně měkčené materiály, vše působí hezky nejen na pohled a celkově je zde cítit trošku prémiovější atmosféra.
Sedadla testované verze nabízela speciální alcantarové čalounění s vyšitým písmenem „A“ na opěradlech předních sedadel. Sedadla vpředu nepostrádala ani elektrické ovládání a výhřev, jen ventilaci bych v horkých letních dnech ocenil. Jak ale ukázal ceník, nejde za ni ani připlatit. Místa bylo v kabině dostatek a byl jsem až v šoku z toho, že rozměrný středový tunel vůbec neutlačoval mou pravou nohu. Je totiž uložen přiměřeně nízko a současně je na něj dobrý dosah, takže tady se přemýšlelo hlavou a Ford si nejen za toto řešení zaslouží jedničku! Další specialitou je trojitý držák nápojů vpředu, kdy se za sebe vejdou dvě 0,5l plechovky s nápojem. Mezi ně lze navíc vložit ještě další plechovku o objemu 250 ml.
A kdyby to nestačilo, boční kapsy dveří pojmou 1,5l PET lahev. Odkládacích prostor je v novém Fordu Kuga více než dostatek, což je známka toho, že i čtyřčlenná rodina na palubě nebude mít problém uložit vše potřebné. Po výbavové stránce se aktuální Ford Kuga dočkal nejnovější generace infotainmentu Ford SYNC 4. Ten podle automobilky nabízí dvakrát vyšší výpočetní výkon než předchozí verze. Současně má krásně čitelný displej s úhlopříčkou 13,2" a pokud mám posoudit reakce systému na dotyk prstu, z mého pohledu si zaslouží známku 2. Vhod přijde, že lze bezdrátově propojit mobilní telefon prostřednictvím funkce Apple CarPlay či Android Auto. Ovládání klimatizace ale bohužel již probíhá skrze dotykovou obrazovku, takže za jízdy je potřeba klikat na titěrný piktogram s logem směru ofuku klimatizace a současně i na piktogram s logem větráčku.
Kdo se rozhodne pro pořízení vrcholné verze Active X a přidá k tomu hybridní ústrojí s pohonem všech kol, podle aktuálního ceníku zaplatí 1 089 900 Kč. Dražší je už jen plug-in hybrid, který stojí o 100 tisíc korun více. Tomu se ale budeme věnovat příště. Testovaná verze HEV AWD díky výkonu 183 koní přináší možnost využít zrychlení z 0 na 100 km/h v čase 8,3 s. Maximální nejvyšší rychlost může činit až 196 km/h, ovšem udržet toto tempo není pro Kugu lehké, což platí například, když dálnice začne zdlouhavě stoupat. Nevýhodou je pak převodovka eCVT, která je celkem hlučná. Když vůz nejel na elektřinu, do kabiny pronikal její otravný zvuk. Jakmile se ale aktivoval jízdní režim Eco, Kuga se najednou začala chovat jako elektromobil, takže když to jen šlo, za doprovodu velkého ticha a klidu se snažila o co nejúspornější jízdu.
Kdo nemá problém jezdit úsporně a pomaleji, toho dokáže hybridní Ford Kuga odměnit spotřebou 6,3 l na 100 km. Sportovněji naladění řidiči si po aktivaci sportovního režimu mohou užít nejen lepší zátah a snadnější dosažení nejvyšší maximální rychlosti, ale také spotřebu 9 l na 100 km. I na to ale Ford myslel a pro jistotu instaloval 54l palivovou nádrž. Pohon všech kol pak dokonale odváděl svou práci a na zhoršeném povrchu plném prachu a děr neměl vůz problém udržet tempo. Pro co nejlepší jízdní komfort by se hodily adaptivní tlumiče, avšak ani ty nejde přikoupit v rámci příplatkové výbavy. Testovaný vůz obouval 19" disky s vyšším profilovým číslem pneumatik, takže i tak bylo tlumení nerovností obstojné.
Při pokusu o sportovní jízdu jsem ale rychle narazil na limity pneumatik, což není překvapivé. Outdoorová verze Active X se lépe cítí při pomalejším tempu. Tady se hraje na pohodu, klid na palubě a pro kvalitnější jízdní zážitek byl přítomen prémiový audiosystém B&O s 10 reproduktory vč. subwooferu. A nevýhody vozu? Při parkování mě zarazil horší obraz parkovací kamery a také nutnost při každém nastartování deaktivovat systém pro hlídání překročení povolené rychlosti. Ten je povinný pro všechna nově vyrobená vozidla, takže za to Ford úplně nemůže. Jenže otravné pípání a často zmatečné hodnoty, které systém ukazuje, jsou po chvíli k nevydržení. Naštěstí lze tento prvek výbavy rychle deaktivovat skrze dlouhé podržení tlačítka LIM vlevo na volantu.
Možná to bude znít překvapivě, ale hybridní Ford Kuga dokáže být plnohodnotným konkurentem pro celou řadu stejně velkých SUV s hybridní technikou. Celkem vysoký objem motoru a jeho hutný zvuk se rozhodně počítá. Stejně tak bylo překvapením, že navzdory výkonu přes 180 koní vůz uměl jezdit v kombinovaném režimu za hodnoty lehce přes 6 l na 100 km. Dostatek místa v kabině a robustní vzhled – to jsou další plusy, které vyvažují zmíněná negativa. A komu se snad líbí zelený lak karoserie na testovaném voze, toho jistě potěší zpráva, že tato barva je jako jediná bez příplatku. I kdyby ale někdo připlatil 25 900 Kč za modrý lak Desert Blue, nebude výsledná cena za plně vybavenou Kugu HEV AWD Active X příliš vysoká.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz
Akorát čas už postoupil. Ale pokud jde o mě, nevolil bych nikdy trojspojky od VAG nebo Hy/Kia, tohle je lepší řešení a jak Toyota tak Ford to mají vychytané a spolehlivé. Z mojí zkušenosti Ford tu převodovku trochu víc řídí a nenechá motor tolik točit.
Ta hučná převodovka - není to chyba kusu?