Když se ještě před pár lety řeklo Mustang, každý fanoušek sportovních automobilů měl hned jasno. Americké kupé s bublajícím osmiválcem pod kapotou je modlou všech tatínků a také mladých lidí toužících po oslnivém zvuku a dynamice v přímce. Jenže Ford musí myslet na ekologii a snaží se držet krok s konkurencí, která vydává jeden elektromobil za druhým. Proto dnes v nabídce značky najdeme dva Mustangy. Do testu jsme tentokrát vzali elektrickou variantu s nejdelším možným dojezdem. O tom informuje nápis na boku vozu, kdy písmeno „X“ značí právě delší dojezd. O ten se stará baterie s využitelnou kapacitou 91 kWh. Mustang Mach-E se hlavně vzadu inspiroval benzinovým sourozencem. Návrháři Fordu si snad vypůjčili záď z původní karoserie fastback a trošku ji nafoukli.
Technické parametry Ford Mustang Mach-E RWD LR
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 713 × 1 881 × 1 624 mm, 2 163 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 216 kW, 294 koní, točivý moment: 430 Nm |
Baterie | 98,7 kWh (91 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 17,3 kWh / 100 km, dojezd: 600 km |
Cena od | 1 651 900 Kč |
Takřka identická světla, logo a rysy zádě se prostě nezapřou a tady je vše v pořádku. To samé se dá říci o přídi, která rozhodně nevypadá špatně. Mně osobně se líbil šedomodrý lak karoserie, k němuž byly krásným kontrastem černé lesklé lemy a černá litá 19" kola s pneumatikami o rozměru 225/55. K dokonalé sportovnosti to má sice daleko, ale elektrická verze má další omezení, ke kterým se dostanu. Po usednutí do interiéru mě zaujal obří tablet orientovaný na výšku. Přes něj se ovládá 90 % všech palubních funkcí vozidla, má 15,5" a jedinou nevýhodu vidím v potřebě ho neustále utírat kvůli náchylnosti na otisky prstů. Po dvou dnech používání vozu jsem se ale naučil, kde co hledat a systém byl příkladně rychlý a intuitivní. Jen audiosystém mi jednou začal stávkovat a na půl dne jsem ve voze jezdil potichu.
Posádka může využít hromadu odkládacích prostor a celkově oceňuji volbu příjemných materiálů. Díky baterii v podlaze ale elektrický Mustang nepotěší příznivce „sezení na zemi“. Za volantem jsem se cítil, jako když sedím ve větším SUV vzhledem k vyššímu ukotvení sedadla. To je i v nejnižší pozici stále dost vysoko, což nepřispívá k požitku při sportovní jízdě. Naopak mě velmi potěšil ukazatel aktuální rychlosti. Ten má nápis Ground Speed, jenž odkazuje na americkou stíhačku North American P-51 Mustang. V rámci nejvyšší výbavy Premium jsem měl možnost využívat hned tři jízdní režimy: Whisper, Active a Untamed. Zatímco ten první je určen na mokré silnice a horší jízdní podmínky, prostřední je vhodný na klasické denní cestování. Untamed je naopak pro velmi sportovní jízdu. Tu do jisté míry umožňují přední sportovněji tvarovaná sedadla a také široký středový tunel, o který jsem si několikrát nedobrovolně otlačil koleno.
Nejdůležitějším faktorem na testovaném voze bylo pohonné ústrojí. To se v tomto případě sestávalo z jednoho elektromotoru na zadní nápravě. Jeho výkon činil 294 koní a maximum točivého momentu je 430 Nm. Možná se to nezdá, ale i přes vyšší hmotnost umí Mustang Mach-E RWD zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,2 s. Jeho maximální rychlost je omezena na 180 km/h, avšak kvůli horšímu chlazení se často může stát, že systém začne omezovat výkon a hlavně při opakované akceleraci vás pošle do režimu „želvy“. Přesně to se stalo i mě a stačilo k tomu jet po dálnici tempem 140 km/h a v koloně vozidel (lidově řečeno vláčku) opakovaně brzdit a následně přidat plyn, aby každé z vozidel srovnalo tempo. Mustang Mach-E nejen v tomto ohledu ukazuje, že není určen pro delší sportovní jízdu, což je škoda.
Na druhou stranu, kdo rád jezdí pomaleji a hledí na spotřebu, toho testovaný kus mile překvapí. Během týdne jsem zkoušel i eco jízdu a během 102 km dlouhé jízdy kombinující okresky a město mě vůz odměnil spotřebou 16,8 kWh na 100 km. Při takové spotřebě by na plně nabitou baterii ujel lehce přes 500 km, což je skvělý výsledek. Ani běžné každodenní přesuny po městě nepopohnaly spotřebu nějak výrazně výše. Až dálnice znamenaly pro Mustang Mach-E lehčí problém, kde si bral okolo 22 kWh na 100 km. Drobné negativum vidím v rychlosti nabíjení, kdy baterii lze nabíjet výkonem maximálně 150 kW. Tento výkon navíc není stálý a platí jen na chvíli. Z 10 na 80 % bude Mustang nabitý za cca 43 minut, což je průměr vůči konkurenci. V rámci jízdního komfortu je potřeba spoléhat na pasivní tlumiče. Adaptivní nabízí jen vrcholné provedení GT AWD.
Jízda byla vcelku příjemná, ale je znát, že české silnice umějí dát podvozku zabrat. Tu a tam se ozvala rána od zadní nápravy a občas trošku cuknul i volant. Přitom třeba odhlučnění kabiny od okolí je velmi dobré a pro zvýraznění jízdy lze poslouchat audiosystém Bang & Olufsen, popřípadě falešný zvuk motoru. Ten má dvě úrovně a nejsilnější je v režimu Untamed. Myslet je potřeba taktéž na šířku pneumatik. Ačkoliv je výše zmíněno, že Mustang Mach-E obouval 19", šíře obutí není zrovna dvakrát velká a trpí tím stabilita vozu v zatáčkách + na mokru. S tímto elektromobilem je potřeba se pořádně sžít. Kdo to neudělá, může ho hodně rychle překvapit a ne vždy příjemně.
A co si o elektrickém Mustangu vlastně myslet? Za mě je to odlehčená verze klasického vydání s benzinovým motorem a dvěma místy k sezení. Nevím, jak je na tom nedávno vydaná verze Rally, která má upravený podvozek, vysoký výkon a přepracovanou pohonnou techniku, ale ani verze GT není pravověrným elektrickým sportovním vozem. Natož pak testovaná zadokolka, a to navzdory jinak solidnímu výkonu skoro 300 koní. Testovaný vůz je určen pro ty, kteří chtějí „Mustanga pro čtyři“ a současně hledí na ekologii. Se zadním náhonem + větší baterií není problém ujet přes 400 km a díky bohaté výbavě si i náročnější nebudou připadat, že byli ochuzeni.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz