Otestovali jsme, jaká je reálná zimní spotřeba elektromobilu Audi e-tron Sportback
test

Otestovali jsme, jaká je reálná zimní spotřeba elektromobilu Audi e-tron Sportback

Zaostřeno na spotřebu
3

Novou sérii testů elektromobilů v rámci seriálu Zaostřeno na spotřebu začínáme jízdami, které proběhly v zimě. A právě nejnáročnější podmínky mělo Audi e-tron Sportback. Jak si poradilo s teplotami hluboko pod bodem mrazu a jaký to mělo vliv na spotřebu se dočtěte právě v tomto testu.

Audi e-tron jsme už zrecenzovali, a to včetně testu dálničního dojezdu v běžné české zimě. Dělali jsme i podrobný test verze e-tron Sportback. Nyní se na něj podíváme z pohledu spotřeby, a to v těch nejnáročnějších podmínkách pro elektromobil, protože test probíhal v nejchladnějším týdnu uplynulé zimy. Tehdy jsme testovali i reálný dálniční dojezd tohoto auta v zimě.

TEST elektrického Audi e-tron Sportback – dojede dál a vypadá lépe

Technické parametry Audi e-tron Sportback (2020) 55 quattro

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 901 × 1 935 × 1 616 mm, 2 555 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon300 kW, 400 koní, točivý moment: 664 Nm
Baterie95 kWh (86 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 150 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 22,2 kWh / 100 km, dojezd: 446 km
Cena od2 219 900 Kč

Audi e-tron Sportback 55 quattro má baterii o celkové kapacitě 95 kWh, jak si můžete přečíst v katalogu výše. Z toho je využitelných 86 kWh, což zajišťuje teoretický dojezd podle WLTP 446 kilometrů a udávaná kombinovaná spotřeba dle WLTP je 22,5–26,2 kWh/100 km. To je poměrně široké rozpětí. Cena startuje na 2 154 900 Kč včetně DPH, ale testovaný kus s bohatou příplatkovou výbavou stál o více než milion korun více, konkrétně 3 205 760 Kč.

Palubní počítač Audi e-tron Sportback ukázal spotřebu 28,9 kWh/100 km.

Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač Audi e-tron Sportback ukázal spotřebu 28,9 kWh/100 km. Venkovní teplota se během okruhu pohybovala mezi -5 až -7 °C.

Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 23,7 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to už 28,1 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h stoupla výrazněji na 34,5 kWh/100 km.

Reálná spotřeba vyšla na 36,4 kWh/100 km.

Za celý test spotřeby jsem ujel 500,1 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Někdy jsem také před jízdou využíval vytopení auta ještě před odpojením kabelu, což také reálnou spotřebu navýší oproti údaji na palubním počítači. Celkově šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo celkem cca 55 kilometrů a spotřeba tam byla 32 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ale právě kvůli zmíněnému testu dálničního dojezdu převažovaly dálnice, které tvořily cca 60 % z celkové vzdálenosti během testu. Palubní počítač ukázal za celý test 32,6 kWh/100 km. Celkem Audi e-tron Sportback odebralo 181,83 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 36,4 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba Teoretický dojezd
Město (ujeto 55 km) 32,03 kWh/100 km 268 km
Mimo město (90 km/h) 23,65 kWh/100 km 363 km
Rychlostní silnice (110 km/h) 28,1 kWh/100 km 306 km
Dálnice (130 km/h) 34,5 kWh/100 km 249 km
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 28,9 kWh/100 km 297 km
Celý test (500,1 km) podle nabíjení 36,36 kWh/100 km

Venkovní teplota se během okruhu pohybovala mezi -5 až -7 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 0 až -10 °C.

Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 86 kWh.

Komentář autora:

Audi e-tron je velké SUV, které i v létě patří mezi elektromobily s nejvyšší spotřebou, což je vzhledem k velikosti a hmotnosti očekávatelné. V zimě samozřejmě spotřeba, jako u všech elektromobilů, stoupá. Je to tím, že elektromobily zdaleka nemají tolik odpadního tepla jako vozy se spalovacím motorem. V zimě tedy musí pro topení využít energii navíc, zvláště pak v teplotách, které lze v našich zeměpisných šířkách považovat za extrémní.

Podle mě si ale i s těmito teplotami poradilo relativně dobře, což částečně připisuji i tepelnému čerpadlu ve výbavě. Faktem je, že v teplotách pod nulou už výrazně klesá jeho účinnost (proto při testu dálničního dojezdu v teplotách nad nulou dosáhl kolega výrazně lepších hodnot), ale i tak alespoň trochu pomůže.

Obecně mi na Audi e-tron vyhovuje to, že po sundání nohy z pedálu akcelerace primárně plachtí bez rekuperace, tu si můžu navolit pomocí pádel pod volantem, když potřebuji brzdit. Nevýhoda ale je, že takto nemohu zdaleka využít celý rozsah rekuperace a při potřebě intenzivnějšího brzdění musím stejně šlápnout na brzdový pedál.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

audi-e-tron-sportback-2020
Klady
  • tepelné čerpadlo pro jízdu v zimě
  • možnost volby rekuperace pádly pod volantem
Zápory
  • celkově vyšší spotřeba auta
Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Naprosto neekologické auto a nemělo být vyrobeno v rámci uhlíkového tažení... A to jsem fanda a user Audi
Jiri Slavik
Jiri Slavik
Vůbec nechápu poslední větu, Vždyť při šlápnutí na brzdu rekuperujete. Teda s výjimkou havarijního brzdění.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze