Zatím je to spíše záležitost Spojených států. Čím dál více lokálních bezpečnostních složek volí Tesly místo stávajících zásahových vozidel. Už v dubnu jsme vás informovali o nasazení Tesel v Bargersville (Indiana) s cílem ušetřit za šest let provozu celkem 450 000 Kč. A tamější policejní stanice hlásí ušetřených 135 000 Kč už za první celý rok. Podobných příběhů je čím dál více, Teslou už samozřejmě jezdí i policisté v někdejším hlavním sídle eponymní automobilky, ve Fremontu. Jde však o Tesly, zakoupené a dodatečně upravené na policejní stroje.
Tesle tento trend samozřejmě neušel a zároveň by ráda viděla svá auta s modrými a červenými majáky i na jiných kontinentech. Proto podle electrek.co před devíti měsíci spustila ve Velké Británii oficiální testování vlastního policejního speciálu, tentokrát upraveného přímo v továrně. A to s ohledem i na detaily, jaké se u policejních aut obvykle neřeší; například omezení ztráty hodnoty při dalším prodeji eliminací nutnosti vrtat otvory do karoserie.
The UK @tesla Police car is becoming the most 'papped' Tesla in the country, today it was spotted at Tesla's Birmingham NEC handover centre as another load of cars were delivered. Every Police force should be considering moving to electric vehicles now, do you agree? pic.twitter.com/obNbSoHoPn
— Tesla Owners UK 🇬🇧 (@TeslaOwnersUK) June 25, 2021
Nyní se automobilka pochlubila prvními výsledky těchto testů. Tesla Model 3 v tovární policejní úpravě je schopná ujet přes 320 km v režimu modrých majáků, tedy zvýšenou rychlostí a s pokročilými manévry. Průměrná doba takové jízdy ve Spojeném království činí 7 až 15 minut. Policejní Tesla jednou zvládla v takovém režimu jet přes čtyři hodiny. Pomocné systémy mají minimální vliv na dojezd, tříhodinové používání automatického rozpoznávání registračních značek ANPR ubralo jen několik kilometrů. Režim sníženého výkonu a omezené rychlosti zároveň umožňuje prodloužit použitelnost vozu na celou směnu.
Integrace výstražných světel dovnitř kabiny (pamatujete nedávný boj české policie o legalizaci podobného řešení u svých vozů pro skrytý dozor?) radikálně zlepšuje aerodynamiku a zároveň eliminuje potřebu vrtat do střechy díry, což zhoršuje cenu při dalším prodeji. Rychlé dobíjení zároveň umožňuje prodloužit operační čas vozu přímo během směny. Během necelých 20 minut se do vozu s indikovaným dojezdem 130 km doplnilo u Superchargeru V3 70 % SoC, tedy dostatek na dalších 6 hodin služby. Navíc to stálo méně než 600 Kč, tedy zlomek ceny odpovídajícího množství benzinu.
Pozitivně reagovala i veřejnost, média otiskla řadu pochvalných článků. Stejně dobře vyznělo i sčítání servisních nákladů, které jsou u kriticky zatěžovaných zásahových vozidel vždy sledovanou položkou. Brzdovým destičkám zbývala po 16 000 km ještě pětina hmoty a mohly sloužit dále. Pneumatiky jsou stejného typu jako pro spalovací auto a měnily se každých zhruba 13 000 km. Během 24 000 km byly právě brzdové destičky a pneumatiky jedinými servisními náklady. Žádné roční prohlídky, žádné oleje, nic.
Palubní hardware navíc umožňuje velké zefektivnění policejní práce skrze odpovídající software. Operační středisko například může zasílat pokyny hlídkám přímo prostřednictvím platforem typu what3words nebo Google Map. Zabudované kamery, GPS sledování či přístup k aplikacím rovněž otevírají nové možnosti. Uvidíme, které státy mimo Evropu se nechají přesvědčit.
Já auto nešetřil, jezdil dynamický, brzdil intenzivně a desky jsem vpředu dělal po 90tkm a vzadu je mám pořád originál i po 130tkm.
Ale možná jde u mě jen neznalost s provozem e auta? U Priusu vydržely desky věčně, ale ten byl samozřejmě výkonem úplně jinde😁