Nedávno jsme psali o tom, že Městská Policie Tábor pořídila elektromobil Kia e-Niro. Podařilo se nám ale od strážníka Miroslava Ryby zjistit, jak výběr auta, které nahradilo Octavii III 2,0 TDI 110 kW, probíhal. Roli hrály vysoké náklady na provoz naftové Octavie a kalkulace nákladů na elektromobil. Návratnost vychází rychleji, než by se dalo čekat.
![Kia e-Niro MP Tábor](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Kia e-Niro MP Tábor](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Kia e-Niro MP Tábor](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Kia e-Niro MP Tábor](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Kia e-Niro MP Tábor](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Kia e-Niro MP Tábor](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
Že naftový motor není do města dobrou volbou, to je známá věc. Nejenže tam tvoří více sazí, než když běží v ideálních otáčkách třeba na dálnici, ale zároveň nemá jak zanesená DPF (filtr pevných částic) vypálit, protože i k tomu je potřeba jízda ustálenou rychlostí po dobu 10 až 15 minut v optimálních otáčkách a při zahřátém motoru.
Provoz auta městské policie je ale navíc velmi specifický, protože auto často stojí se zapnutým motorem, v zimě kvůli topení a v létě kvůli klimatizaci. To zvyšuje spotřebu, která se podle Miroslava Ryby pohybovala okolo 8 litrů nafty na 100 kilometrů. Za 4 a půl roku a 254 tisíc ujetých kilometrů si tak náklady na servis vyžádaly bez stokoruny 454 tisíc korun, zatímco na naftu padlo cca 594 tisíc Kč. I s pořizovací cenou auta, která byla 488 820 Kč, tak za 4,5 roku a čtvrt milionu kilometrů byly celkové náklady na služební Octavii 1 536 745 Kč. A jak vycházela kalkulace na elektromobil?
Pořizovací cena po odečtení slevy a dotace (250 tisíc Kč) vyšla na 858 800 Kč. Předpokládaná spotřeba byla 20 kWh/100 km, což odpovídá našemu testu spotřeby tohoto vozu v zimě a při převládajících dálničních jízdách. Ve městě bude jistě celoroční průměr nižší. Pesimistický odhad servisních nákladů vyšel na 112 500 Kč a náklady na elektřinu při ceně 4,42 Kč/kWh pak činí 224 256 Kč. Celkové náklady na 4,5 roku a cca čtvrt milionu kilometrů vychází na 1 195 556 Kč. I bez dotace by tedy po této době vyšel elektromobil o 91 tisíc Kč výhodněji.
Navíc bude mít zcela jistě vyšší zůstatkovou hodnotu než vyřazovaná Octavia, která potřebuje generální opravu motoru i výměnu DPF, takže aby bylo možné s ní dále jezdit, vyžaduje velkou investici. Pokud vás tato kalkulace zajímá více, pan Ryba připravuje podrobný článek s tabulkami a grafy. A nesmíme zapomenout ani na komfort, protože například takřka okamžitě topící elektromobil bude pro strážníky v zimě k nezaplacení.
Kia e-Niro
Technické parametry Kia e-Niro 64 kWh
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 375 × 1 805 × 1 560 mm, 1 812 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 395 Nm / 3 600 ot/min |
Baterie | 67,1 kWh (64 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 75 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 455 km |
Cena od | 1 199 980 Kč |
Snad jim bude elektromobil sloužit alespoň stejně dlouho, ale kdoví jak na tom budou baterie. Přeci jen služební auto je složení auto.