Nedávno jsme psali o tom, že Městská Policie Tábor pořídila elektromobil Kia e-Niro. Podařilo se nám ale od strážníka Miroslava Ryby zjistit, jak výběr auta, které nahradilo Octavii III 2,0 TDI 110 kW, probíhal. Roli hrály vysoké náklady na provoz naftové Octavie a kalkulace nákladů na elektromobil. Návratnost vychází rychleji, než by se dalo čekat.
Že naftový motor není do města dobrou volbou, to je známá věc. Nejenže tam tvoří více sazí, než když běží v ideálních otáčkách třeba na dálnici, ale zároveň nemá jak zanesená DPF (filtr pevných částic) vypálit, protože i k tomu je potřeba jízda ustálenou rychlostí po dobu 10 až 15 minut v optimálních otáčkách a při zahřátém motoru.
Provoz auta městské policie je ale navíc velmi specifický, protože auto často stojí se zapnutým motorem, v zimě kvůli topení a v létě kvůli klimatizaci. To zvyšuje spotřebu, která se podle Miroslava Ryby pohybovala okolo 8 litrů nafty na 100 kilometrů. Za 4 a půl roku a 254 tisíc ujetých kilometrů si tak náklady na servis vyžádaly bez stokoruny 454 tisíc korun, zatímco na naftu padlo cca 594 tisíc Kč. I s pořizovací cenou auta, která byla 488 820 Kč, tak za 4,5 roku a čtvrt milionu kilometrů byly celkové náklady na služební Octavii 1 536 745 Kč. A jak vycházela kalkulace na elektromobil?
Pořizovací cena po odečtení slevy a dotace (250 tisíc Kč) vyšla na 858 800 Kč. Předpokládaná spotřeba byla 20 kWh/100 km, což odpovídá našemu testu spotřeby tohoto vozu v zimě a při převládajících dálničních jízdách. Ve městě bude jistě celoroční průměr nižší. Pesimistický odhad servisních nákladů vyšel na 112 500 Kč a náklady na elektřinu při ceně 4,42 Kč/kWh pak činí 224 256 Kč. Celkové náklady na 4,5 roku a cca čtvrt milionu kilometrů vychází na 1 195 556 Kč. I bez dotace by tedy po této době vyšel elektromobil o 91 tisíc Kč výhodněji.
Navíc bude mít zcela jistě vyšší zůstatkovou hodnotu než vyřazovaná Octavia, která potřebuje generální opravu motoru i výměnu DPF, takže aby bylo možné s ní dále jezdit, vyžaduje velkou investici. Pokud vás tato kalkulace zajímá více, pan Ryba připravuje podrobný článek s tabulkami a grafy. A nesmíme zapomenout ani na komfort, protože například takřka okamžitě topící elektromobil bude pro strážníky v zimě k nezaplacení.
Kia e-Niro
Technické parametry Kia e-Niro 64 kWh
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 375 × 1 805 × 1 560 mm, 1 812 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 395 Nm / 3 600 ot/min |
Baterie | 67,1 kWh (64 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 75 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 455 km |
Cena od | 1 199 980 Kč |
Snad jim bude elektromobil sloužit alespoň stejně dlouho, ale kdoví jak na tom budou baterie. Přeci jen služební auto je složení auto.