Vše se odehrálo o páteční noci v kalifornském Fremontu, kde bylo policii nahlášeno auto figurující ve zločinu v sousedním městě San José. Toho večera řídil strážník policejní Teslu Model S, kterou mají k dispozici v rámci 6měsíčního pilotního programu s cílem snížení emisí a zvýšení efektivnosti. Jakmile se strážník pokusil nahlášené auto zastavit, započalo pronásledování, kdy se podezřelý pohyboval po dálnici rychlostí přes 190 km/h, jak píše electrek.co. Ale co nikdo nečekal, bylo hlášení strážníka Hartmana po 8 minutách zásahu: „Mám posledních 6 mil (10 km) na baterii, budu muset zastavit, může to někdo za mě vzít?“ Následně bylo auto z akce odvoláno a o vše se postarala dálniční hlídka, která auto lokalizovala o tři kilometry dále. V tu dobu už se v něm ale nikdo nenacházel.
Jednalo se o lidskou chybu
Tato zpráva se okamžitě objevila ve světových médiích a stala se virální na internetu. Nicméně někteří tvrdili, že jde o obecný problém s elektromobily, ne o lidské zavinění. To se nyní rozhodlo fremontské policejní oddělení vyvrátit a naopak si vychvaluje výkon a funkčnost jejich Tesly. „Strážníci vetšinou ujedou mezi 110 až 150 kilometry za 11hodinovou směnu, takže auto zvládne 2 směny bez nabití, nicméně, když se pohybujete ve vysokých rychlostech, baterie má tendenci ubývat rychleji,“ říká mluvčí fremontské policie Geneva Bosques.
Při bližším zkoumání se zjistilo, že strážník, který měl auto na starosti den před, ho po výměně pneumatiky kvůli defektu zapomněl zapojit do nabíječky. Oddělení dále trvá na tom, že celá akce byla odvolána kvůli bezpečnostním podmínkám (doprava a ohrožení účastníků), nikoli kvůli nedostatku baterie. Za Teslou jely i další policejní vozy, které mohly situaci klidně převzít.
První policejní Tesla ve službě
Zatímco zmíněné policejní oddělení není první v USA vlastnící vůz tohoto výrobce, je první, které ho má v plné výbavě a zařazeno do služby. Auto koupili v lednu 2018 a trvalo jim více než rok, než byly provedeny všechny modifikace tak, aby bylo schopno vyjet na silnice. Fremont je také domovem továrny Tesly, takže jim bylo umožněno spolupracovat se samotnými inženýry na vypnutí některých funkcí: například senzorů, které se spouštěly, jakmile se pracovníci snažili nainstalovat rám na přední část auta.
Policisté jsou nadšeni
„Vůz splňuje veškerá očekávání, která jsme od něho měli. Dokonce je i předčil. To, že při pronásledování autu dojde palivo, dostane defekt nebo prostě přestane fungovat, se stává běžně. Je rozhodně dobré vědět, že se něco takového může stát, nicméně to nebyl důvod toho, proč se akce přerušila,“ říká Bosques a dodává, že je to již druhý policejní zásah zmíněného vozu, ten předtím proběhl bez jakýchkoliv problémů a kriminálníka se povedlo dopadnout.
Budoucnost záchranářství
Se zvyšující se oblíbeností elektromobilů, jejich výkonu, dojezdu, spolehlivosti a stále se rozšiřující sítě nabíječek se tyto technologie pomalu dostávají i do záchranářského segmentu. Důkazem toho je třeba dánská firma Falck, která prodala přes 5 000 sanitek celosvětově, ale žádná z nich nebyla elektrická. Až doteď. Záchranářská auta vyžadují hodně výkonu, což bylo velké omezení kvůli kapacitám baterií u EV. Přesto společnost šla mimo komfortní zónu a vyvinula první plně elektrickou sanitku, jakožto modifikovanou Teslu Model X. To potřebovalo hodně chytrých řešení, například, že přístroje nejsou závislé na baterii z auta, ale nabíjí se zvlášť během jízdy. Falck již uzavřel dohodu s Kodaní a velice brzy toto město uvítá své první elektrické sanitky.
Technické parametry Tesla Model S Long Range
Konstrukce | liftback, 4 970 × 2 037 × 1 445 mm, 2 316 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 580 kW, 789 koní, točivý moment: 1 140 Nm |
Baterie | 100 kWh (95 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 17 kW, konektory: NACS, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,9 kWh / 100 km, dojezd: 630 km |
Cena od | 2 187 200 Kč |