Tesla je ve světě automobilů stále velmi unikátní. Zatímco v některých věcech se již zařadila mezi tradiční výrobce (například cykly faceliftů, PR, startem inzerce apod.), v řadě věcí se nebojí být stále velmi inovativní. A zároveň se nebojí bořit tabu a měnit zavedené pořádky. To někdy vyvolá pořádně ostré reakce, o kontroverze kolem Tesly tak není nouze. Jedním z velmi kontroverzních kroků v minulém roce bylo úplné odstranění parkovacích senzorů, které jsou nedílnou součástí výbavy prakticky všech aut po dlouhou dobu.
Jak se parkuje v reálu s Teslou bez senzorů?
Díky špičkovému vývoji Full Self Driving, strojovému učení a Tesla Vision si však dovolila experiment. A jak to tak u Tesly bývá, nejdříve si ho otestovala v nehotovém stavu na uživatelích. Auta bez parkovacích senzorů totiž po několik týdnů neuměla vůbec upozorňovat na překážky, poté jim Tesla zpřístupnila první Park Assist, který ale nefungoval nijak dobře. Jeho aktivace trvala příliš dlouho, byl nepřesný a zejména za zhoršených světelných podmínek (typicky v garáži) se zcela vypnul a nechal uživatele na holičkách. Situace se pak výrazně vylepšila takzvaným vánočním updatem na konci roku 2023, kdy se přesnost, rychlost a celková použitelnost výrazně zlepšila. A jaký je stav dnes?
V garážích stále problém
Pojďme se rovnou podívat na situaci v podzemní garáži, kde měly Tesly se starší verzí softwaru největší problémy. Po aktivaci parkovacího asistenta v garáži mi Tesla rovnou píše „zhoršená funkčnost parkovacího systému, odhad vzdálenosti může být nepřesný“. Situace se tedy zlepšila, asistent funguje, nicméně Tesla sama upozorňuje, že nepřesně. To na důvěře v systém nepřidá. Ale je to mnohem lepší než před vánočním updatem a už je to použitelné.
I v horších světelných podmínkách auto relativně obstojně ukazuje čáry na silnici a objekty, které tam jsou. Bohužel ale dost nepřesně. Ve videu je názorně vidět situace, kdy Tesla ukazuje sloup dostatečně daleko, přitom pokud bych pokračoval v jízdě, urval bych si zrcátko. Nepřesnost je zatím tedy stále velká a spoléhat na Vision v takových podmínkách by se nemuselo vyplatit. A protože Tesle chybí senzory, automatické brzdění před překážkou a dokonce i 360° kamera, případně alespoň přední kamera, nemůžete si skutečný stav zkontrolovat jinak, než pohledem do zpětných zrcátek, vykloněním z okénka nebo, jak jsem to také několikrát musel udělat, vystoupením z auta.
Parkovací asistent Tesla Vision se nespustí, když si usmyslí, že to není potřeba. Například při vjezdu do podzemních garáží s těsným vjezdem neukáže Tesla vůbec nic a zhruba 15 vteřin trvá, než systém „naběhne“ a začne ukazovat okolí vozu. Problém je také absence asistentů, které jsou u ostatních vozů běžné – například cross traffic allert a automatické nouzové brzdění při parkování. Zatímco pokud u jiných aut couváte z parkovacího místa a vůz vidí křižující dopravu za vámi, načež umí „dupnout na brzdu“, Tesla nic takového neudělá, ani vás neupozorní, stejně jako neprovede žádnou akci.
Na druhou stranu známkou postupného vylepšování je fakt, že s updatem 2023.20.6 dorazila funkce automatického parkování, která dosud u Tesel bez senzorů také chyběla, i do aut v Evropě.
Venku funguje obstojně, ale ne spolehlivě
Jakmile je kolem auta více světla, funguje Tesla Vision relativně dobře. Když jedu dozadu, ukazuje mi auto i vodící linku, dopředu bohužel ne. Ve složitějších podmínkách také často dostatečně včas neukáže vodící čáry u parkovacího místa. Reálně jsem například viděl, že jsem za čárou, ale Tesla mi ukazuje něco jiného. Zejména při parkování s velkým autem, jako je Tesla Model X, toto může být problém a 360stupňová kamera by ho vyřešila.
Tesla se také často splete a ukazuje před vámi blízkou překážku, přes kterou nelze jet, přitom to je obrubník, který se bez problémů pod auto vejde. Problém má také obecně s hrubší dlažbou, kterou ukazuje jako různě morfující překážku, stejně tak se kolem auta objevují a mizí různé předměty, třeba stromy. Dobře to je vše vidět v našem průvodním videu.
Zatím je tedy parkování u aut bez senzorů jen za pomocí Tesla Vision velkým kompromisem. Ano, lze si na to zvyknout. Ano, Tesla systém stále vylepšuje. Ano, pokud se naučíte vnímat limitace systému, lze s Tesla Vision fungovat, ale faktem zůstává, že jde o řádově horší uživatelský zážitek než v případě 360stupňové kamery v kombinaci s tradičními senzory. Nicméně, jak už v mnoha případech Tesla v minulosti ukázala, umí prostřednictvím updatů dramaticky vylepšovat vlastnosti svých aut, takže hodnocení výše už například za půl roku nemusí platit.
Foto: Martin Pultzner, fdrive.cz
Za video samozřejmě palec nahoru.