Jedním z důkazů, že elektromobily už dávno „nehrají druhé housle“ a jednotlivé automobilky jim dávají stále větší důležitost, je mimo jiné honba za co nejdelším dojezdem na jedno nabití. Ten v Evropě určuje normovaný cyklus WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure), který v roce 2017 nahradil starší cyklus NEDC. Nutno poznamenat, že zmíněný cyklus NEDC byl až příliš optimistickým odrazem reálných dojezdů jednotlivých aut, resp. jejich spotřeby a přestože se tato skutečnost týká i aktuálního WLTP (oproti kterému je např. americká EPA o poznání kritičtější a reálnější), tak se již dá konstatovat, že se jedná o hodnoty alespoň dosažitelné. Na druhou stranu, pokud bychom zůstali u cyklu NEDC, tak už nám sjíždí z linek hned několik elektromobilů s tíženým dojezdem přes 1 000 kilometrů (avšak reálně třeba o polovinu nižším).
Tesla vylepšila Model 3 Long Range, má dojezd 614 kilometrů
Dojezdu se týká i zpráva o Modelu 3, konkrétně ve verzi Long Range, která si nyní polepšila z 580 kilometrů na jedno nabití na velmi solidních 614 kilometrů dle WLTP. A jak bývá u Tesly zvykem, stalo se to tak nějak přes noc a bez toho, aniž bychom se dozvěděli, co konkrétně za tím stojí. Na druhou stranu, žijeme ve 21. století, v době internetu a většina takových změn na sebe nenechá dlouho čekat s různými reakcemi a postřehy. Dle informací, které zaznívají nejčastěji, se baterie dočkala vylepšení, respektive zvýšení její energetické hustoty a při stejné hmotnosti si měla polepšit o zhruba 6 kWh. Také můžeme spekulovat o softwarových optimalizacích, kterými Tesla nejednou dokázala navýšit dojezd (či snížit spotřebu), nicméně, největší vliv na zvýšení dojezdu o celých 34 kilometrů bude mít právě vyšší kapacita baterie. Varianty Standard Range či Performance zůstaly zatím beze změny, přesto nelze vyloučit, že se podobného „upgradu“ dočkají také.
Jisté ale je, že Tesla opět ukázala, že nehodlá usnout na vavřínech a v dojezdech na jedno nabití se drží na absolutní špičce ve své třídě. Například konkurenční Mustang Mach-E s největší baterií a pohonem pouze zadních kol deklaruje 610 kilometrů dlouhý dojezd, tedy o 4 kilometry méně než Model 3 Long Range. Na druhou stranu, zde se vybízí srovnání spíš s větším Modelem Y s karoserií typu crossoveru, který nabídne o cca 100 kilometrů nižší dojezd, ačkoliv s vyšším výkonem a pohonem všech kol. Dále bychom mohli jmenovat například Polestar 2 s dojezdem až 540 kilometrů (s pohonem všech kol až 480 kilometrů) či VW ID.3 s dojezdem až 542 kilometrů, ale to už se bavíme o menším autě oproti Modelu 3 a opět s nižším výkonem a pohonem pouze zadních kol.
Pokud bychom se podívali na situaci okolo dojezdu na jedno nabití u elektromobilů vyšší třídy, chystaný Mercedes EQS má nabídnout dojezd až 770 kilometrů, Tesla Model S ve verzi Plaid+ dokonce 837 kilometrů a přes 800 kilometrů dlouhý dojezd avizuje i Lucid Air. Nicméně, minimálně poslední dva jmenované elektromobily nedorazí dříve než v roce 2022.
Technické parametry Tesla Model 3 Long Range (E5)
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 694 × 1 933 × 1 442 mm, 1 844 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 258 kW, 370 koní, točivý moment: 510 Nm |
Baterie | 75 kWh (70 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: NACS, CCS Combo, Mennekess |
Spotřeba | ?, dojezd: 614 km |
Cena od | 1 228 990 Kč |