V dnešní době si bez ní nedokážeme představit naše fungování. Najdeme ji všude: v hotelech, v kancelářích a také v automobilech. Řeč je o klimatizaci, jejíž premiéra v automobilech se datuje až k roku 1940, kdy ji do svých modelů začala nabízet společnost Packard.
Historie klimatizace jako takové sahá až do starého Říma, kde si tehdejší obyvatelé ochlazovali své obydlí za pomocí akvaduktů. Předchůdce dnešní klimatizace spatřil světlo světa v roce 1902, kdy jí do papírny nainstaloval americký inženýr Willis Carrier. Sloužila pro sušení papíru. Jednalo se o systém, který hnal vzduch kolem trubek se studenou vodou. Docházelo tím ke srážce vodních par, čímž se ochlazoval okolní vzduch. Později tento systém našel uplatnění v Kongresu Spojených států amerických či Bílém domě.
O 28 let později dostal Thomas Midgley od General Motors úkol, aby vynalezl bezpečné chladící médium pro domácnosti. Midgley vymyslel nám dnes dobře známý freon, který byl poté patentově přiřazen k divizi General Motors.
V roce 1940 začala společnost Packard nabízet do svých automobilů klimatizaci. Poptávka po ní však byla minimální. Za prvé, cena nebyla dvakrát příznivá. A mezi výhody nepatřily ani velikost a hmotnost. Nejčastěji byla klimatizace umisťována do zavazadlového prostoru, kde zabírala velký kus místa, a to se bavíme o amerických autech, která nepaří mezi ta malá. Ani teplota tehdy nešla regulovat. O rok později si s klimatizací pohrávala ještě automobilka Cadillac.
V roce 1953 začal klimatizaci nabízet Chrysler ve svém modelu Imperial. Své stálé místo v automobilech si klimatizace získala až v roce 1969, kdy se téměř polovina všech vozů v USA prodávala s klimatizací. Od svých počátků klimatizace ušla pořádný kus cesty, především co do rozměrů, ale její princip se prakticky nezměnil.
Zdroje: ehow.com, technet.idnes.cz