Technologie, které sériová výroba minula

Technologie, které sériová výroba minula
2
  • Jde například o vibrující čelní sklo nebo pneumatiku co vyrábí elektřinu
  • Většina technologií byla ukázána na různých konceptech
  • Jednu zajímavost má ve svém repertoáru společnost Bose

Každý rok se v automobilovém světě ukáže spoustu zajímavých technologií, avšak jen některé z nich se skutečně ukážou v sériových autech. Dnes se podíváme na různé technologie, které se prozatím do sériové výroby nedostaly.

Virtuální čelní sklo

S virtuálním čelním sklem přišla automobilka Land Rover a Jaguar. Zjednodušeně řečeno se celé čelní sklo stalo plátnem, kde se promítaly různé informace. Prakticky šlo o stejný princip, na jakém funguje head-up displej, jen se nevyužívala určitá část před řidičem, ale rovnou celé čelní sklo.

Virtuální čelní sklo

Na něj se dalo zobrazit prakticky cokoli. Ostatně samotná automobilka dávala jako příklad závodní okruh, kde by se vám na okně mohly zobrazovat brzdící body, ale také „duch“ auta, který by držel ideální stopu. Nápad to rozhodně není špatný, ale do sériové výroby má jistě ještě daleko.

Vibrační čelní sklo

Psal se rok 2013, kdy automobilka McLaren přišla s vyjádřením, že auta zbaví stěračů. K tomu měla sloužit poměrně jednoduchá technologie: vibrující čelní sklo.

Systém měl fungovat tak, že čelní sklo by díky zvukové frekvenci vibrovalo a voda by se na skle fyzicky neudržela. Uplynulo pět let a ani tuto technologii jsme zatím v sériové výrobě neměli tu čest přivítat.

Pneumatiky generující elektřinu

Společnost Goodyear před několika lety ukázala pneumatiky, které vyráběly elektřinu. Šlo by o skvělé řešení neustále rostoucích prodejů elektromobilů. Pneumatiky byly potaženy speciálním materiálem, který uměl energii brát i ze slunce, ať už auto bylo v pohybu, nebo stálo na parkovišti.

Faradayova klec pro mobil

Bez mobilního telefonu se prakticky neobejdeme. Maily, SMSky, hovory nebo sociální sítě – jen krátký výčet toho, co dnes každý den na chytrém telefonu děláme. A to bohužel i za volantem.

Mobilní telefon

I proto Nissan v roce 2017 přišel s „Faradayovou klecí“ pro mobilní telefon. Jakmile se do speciálního boxu telefon vložil, ztratil veškerý signál. Je vám asi jasné, že spousta lidí si na dlouhé cestě nemůže dovolit být nedostupná, takže ani tato technologie se neuchytila.

Odpružení Bose

Poslední technologie, které se dnes budeme věnovat, je na velmi dobré cestě, aby se sériové výroby dočkala. V roce 2004 společnost Bose – ano, ta co vyrábí audio zařízení – představila odpružení, kterému se do dnešního dne nikdo nevyrovnal.

Bose nevyužívalo pružiny ani vzduchové měchy. Místo toho americká firma nasadila elektromagnetické motory. Jakmile mělo dojít k naklonění karoserie, jednotka vše vypočítala a dala pokyn, aby motory zabránily „rozhoupání“ vozu.

Nejlépe vše pochopíte, když se podíváte na video níže. Za celých 13 let se do sériové výroby tento systém nedostal. Poslední dobou se však spekuluje, že Bose na systém nezanevřelo a existuje jistá šance, že bychom se ho mohli v sériové podobě dočkat.

Diskuze ke článku
Josef Brychta
K systému Bose. Asi by se to moc nekazilo, tak to zavrhli.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze