Krotili jsme šelmy na Red Bull Ringu. Jízdní asistenti jsou cennými pomocníky

Krotili jsme šelmy na Red Bull Ringu. Jízdní asistenti jsou cennými pomocníky
  • Na okruhu jsme postupně vyzkoušeli model XE, XF a také F-TYPE
  • Mimo okruh jsme otestovali, jaké je to jezdit bez a poté s asistenčními systémy
  • Na Red Bull Ringu se od roku 2014 jezdí Formule 1

Doba, kdy automobil byl jen čistá mechanika a řidiči si museli vše odpracovat sami, dávno pominula. Nedávno jsme se vydali do Rakouska na okruh Red Bull Ring, kde se od roku 2014 jezdí i podnik Formule 1, abychom zjistili, jak moc se v důsledku nástupu pokročilých technologií časy změnily. Společnost nám dělal nejen Jaguar XE, ale i XF a také F-TYPE.

Red Bull Ring dlouhý 4 318 metrů jsme měli ihned na začátek tu čest zdolat s Jaguarem XE. Konkrétně šlo o nejsilnější variantu, která má pod kapotou 3litrový motor V6 s výkonem 380 koní, jenž se přenáší na zadní kola. O zábavu by tedy mělo být postaráno. A věřte, že bylo.

Ihned po prvním kole se nám líbil zvuk motoru a reakce převodovky na pokyny, které dostává přes pádla pod volantem. S vypnutou stabilizací jde o velmi hravé auto, které se rádo nechá hnát až za hranici šesti tisíc otáček. Přitom naložíte tři kamarády a i do kufru se vám něco vejde. Konkurence v podobě BMW, Mercedesu a Audi má v modelu XE těžkého protivníka.

Jaguar Track Day 2017

Poté jsme přesedli do většího a luxusnějšího XF. Pod kapotou pracoval stejný motor, jen s pohonem všech kol. Po pár zatáčkách zjistíte, že zvuk motoru je daleko více utlumený a není tak hezký jako v případě XE. Možná jde i o záměr, aby posádka v luxusnějším autě měla větší klid. Pohon všech kol je znát. Pokud by však mělo jít o sportovní radovánky, jasně bychom volili XE. Jenže…

…Jaguar má v nabídce také model F-TYPE. Jakmile si tohle designově neskutečně povedené kupé vyzkoušíte, pak jen těžko budete chtít něco jiného. Do rukou nám padla 6válcová varianta s výkonem 400 koní. Po nasednutí za volant a nastavení sedadla přichází na řadu vypnutí stabilizace a prohnání této šelmy po asfaltu, kde se prohánějí i jezdci Formule 1.

Máte jen dvě možnosti: buď si budete celou cestu neuvěřitelně užívat, anebo se z toho po…

Převodovka poslouchá na slovo, motor chce neustále vytáčet a pokud to situace jen trošku umožňuje, pak budete jezdit neustále bokem. Ale o to vlastně ani tolik nejde. Tam, kde XE už bylo na kraji ovladatelnosti a vypadalo to, že kačírek se stane mým dobrým přítelem, F-TYPE zvedá směrem ke kačírku příslušný prst a za hutného zvuku a mírným pohozením zadku dává jasně najevo, kdo je tady pánem. Vy máte jen dvě možnosti: buď se budete celou cestu neuvěřitelně smát a užívat si to, anebo se z toho po…

Nezkoušeli jsme jen drtit pneumatiky na okruhu a následně dát brzdám co proto. Vyzkoušeli jsme si i celou řadu asistentů. Skvělým příkladem a testem vašich dovedností a především všech technologií je úhybná deska. Jednoduše řečeno vjedete na desku, která cukne doprava či doleva, a ihned za ní se nalézá pokropená plocha. Nenásleduje nic jiného než smyk, který musíte srovnat. Pokud špatně zareagujete, ani technologie vás nespasí, ale rozhodně vám velmi pomohou. Velmi podobné je to ve chvíli, kdy jezdíte po kružnici, která je též postříkaná tenkou vrstvou vody. Fyzika je holt fyzika a tu neporazíte. Ve chvíli, kdy asistenty vypnete, pak jdete do krásného smyku, avšak jsou zde i tací, kterým se ten smyk nepovede. Při zapnuté elektronice vám dá Jaguar ihned přes prsty, tedy ne tak doslova, ale automaticky vám přibrzdí a udělá vše proto, aby smyku předešla.

Doba je dnes opravdu jinde a upřímně vám povím, že před usednutími do závodního auta, kde je všechno ryze mechanické, bych se hodně zamyslel. Nakonec bych do toho šel, ale předtím bych si zařídil sakra dobrou pojistku.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze