Pneumatiky bez duše i vzduchu mohou být cestou. Trvat to však bude několik let

Pneumatiky bez duše i vzduchu mohou být cestou. Trvat to však bude několik let
Fotografie: Toyota
  • Zatím největším problémem je větší valivý odpor
  • Na trh by novinka mohla přijít v roce 2025

Pneumatiky bez duše i tlaku budou pravděpodobně běžnou praxí. Díky nim už nikdy nepíchnete a jsou také o mnoho odolnější. Michelin už podobná kola prodává, jsou ale dostupná pouze pro užitkové vozy. Zavedení do osobních automobilů je mnohem složitější, například kvůli odporu vzduchu a nestabilitě při vysokých rychlostech. Toyota se ale pustila do výzkumu a snaží se bezdušové pneumatiky přinést i do nich.

Prozatím je největší překážkou velký valivý odpor, který je u nové technologie o 10 až 20 procent větší než u klasické pneumatiky. Alespoň to tvrdí Wako Iwamura, vedoucí projektu společnosti Sumitomo Rubber, která na výrobě pneumatik spolupracovala. To může pro elektrické automobily znamenat stopku, protože jde o jeden z důležitých faktorů dojezdu (vzpomeňme na uzoučké pneumatiky BMW i3).

Pokud se ale tento problém vyřeší, kolem roku 2025 bychom mohli vidět pouze pneumatiky tohoto ražení. Stačí prý totiž ještě pár let vývoje a pneumatiky bez duše budou vážit v průměru o 5 kilogramů méně než klasické pneumatiky, což by znamenalo velké úspory hmotnosti. Vyřešit se ale bude muset také designová stránka, neb na dnešní design vozů se netradičně vypadající pneumatiky moc nehodí. Toyota použila bezdušové pneumatiky na konceptu Fine-Comfort Ride s vodíkovým pohonem, který má dojezdovou vzdálenost cca tisíc kilometrů.

Zdroj: greencarreports.com

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze