Tesla prohrává další závod. Zatímco Musk slibuje, Waymo už koná

1
Tesla prohrává další závod. Zatímco Musk slibuje, Waymo už koná
Fotografie: Waymo
  • Společnost Waymo vypustila do ostrého provozu autonomní taxíky ve dvou velkých městech
  • Stalo se tak mnohem dříve, než sarkasticky předpovídal Elon Musk
  • Tesla tak přichází o další důležitý náskok

Společnost Waymo, patřící do konglomerátu Alphabet (do nějž náleží i Google), úspěšně dokončila testy autonomních vozidel a spustila v dalších dvou městech ostrý provoz autonomních taxíků. To samo o sobě není nic převratného, protože v Číně už podobná služba funguje v mnoha městech. Důležité ovšem je, jak dlouho ona testovací fáze trvala. Od zahájení testů v květnu 2025 totiž uplynulo jen zhruba sedm měsíců, což je nesrovnatelně rychleji oproti předchozím projektům v arizonském Chandleru a kalifornském San Franciscu. Tam se testy počítaly na roky.

Jestli z této zprávy někdo nemá radost, je to Elon Musk. Jednak Tesla do stádia ostrého provozu zatím nedospěla a musela se tak sklonit před konkurencí i přes Muskovy opakované sliby, jednak se šéfovi Tesly vrací, že svého úspěšnějšího soupeře v minulosti podcenil a sarkasticky komentoval délku prvních testů. Tehdy padla slova o geofencingu a narážka na odlišný způsob orientace v terénu. Waymo k ní totiž využívá postupně vytvářené HD mapy, což byl skutečně jeden ze zásadních důvodů, proč se prvotní testy počítaly na roky a nikoliv měsíce. Musk jej označil na „neškálovatelný“ a naznačil, že testy v dalších městech budou opět velice zdlouhavé.

V tom se ovšem zmýlil a uvádění do ostrého provozu se postupem času daří Waymu výrazně zrychlovat, odhady pro příští vybraná města činí podle Electreku už jen tři měsíce. Navíc výrazně klesá i náklad na jedno vozidlo a zanedlouho zřejmě vyvrátí další argument zastánců teslovského přístupu, že si vystačí s levným hardwarem a nabídne proto nižší cenu. Waymo totiž v aktuální 5. generaci snížilo cenu o více než polovinu a u šesté generace se pravděpodobně dostane na magickou cenovou hladinu 20 000 USD (415 tisíc korun), tedy na úroveň, s níž aktuálně pracuje Tesla.

Ta sice měla touto dobou v Austinu provozovat flotilu zcela autonomních robotaxi, avšak stávající výsledky testů zatím neslibují brzké splnění tohoto záměru. A Waymo nasazuje tempo, s nímž by reálně mohl nabídnout samořidící taxíky ve všech městech USA, která mají přes milion obyvatel. Pokud tedy Musk nezneužije svých kontaktů, aby tomu zabránil, stejně, jako se o to už pokusil v době nástupu dnešních majoritních hráčů na poli umělé inteligence. Ani tam se totiž Muskovi nedaří vítězit.