Kdo by náhodou nevěděl, Omoda je čínská automobilová značka vlastněná společností Chery. Poprvé byla představena v Rusku a Kazachstánu v říjnu 2022 a je to jen pár měsíců zpět, kdy se dostala oficiálně i na český trh. Zde zatím nabízí dva modely: „5“, která je spalovací i čistě elektrická, a pak vlajkovou „9“ jako plug-in hybrid. Vlajkový model 9 přináší vskutku majestátní rozměry. Vůz totiž měří na délku bezmála 4,8 m a pyšní se rozvorem 2,8 m, takže v kabině je zajištěn dostatek místa.
Technické parametry Omoda 9 SHS
Kompletní specifikace| Konstrukce | SUV, 4 775 × 1 920 × 1 671 mm, 1 678 kg |
|---|---|
| Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
| Výkon | 395 kW, 537 + 449 koní, točivý moment: 700 Nm |
| Baterie | 34,46 kWh |
| Nabíjení | rychlonabíjení: 65 kW, palubní: 6,6 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
| Spotřeba | ?, dojezd: 1 100 + 145 km |
| Cena od | 1 199 999 Kč |
Design je kombinací Evropy a Číny
Výrobce vsadil na futuristické linky doplněné o vkusné dekory. K dostání je pouze jeden typ výbavy, který je současně tím nejvyšším. Příď tak zdobí LED světlomety, které jsou propojeny lištou s několika segmenty. Ty při setmění dokáží vykouzlit zajímavou světelnou projekci, kdy se jednotlivé LED segmenty skládají vedle sebe jako kostičky lega. Vypadá to úchvatně a v palubním menu nechybí nastavení typu projekce. Naopak za negativum lze považovat absenci funkce Matrix pro hlavní světlomety i to, že přední mlhovky nedostanete ani za příplatek. Standardem jsou každopádně 20" disky kol a na výběr jsou celkem čtyři barvy karoserie. Líbí se nám také maska chladiče ve tvaru plástve a vkusný je i černý plast pod LED lištou, ve kterém je textově Omoda.
Zezadu zaujme čtveřice tmavých koncovek výfuků, jenže tohle je pouze atrapa. Skutečné výfuky se nachází pod vozidlem, Omoda tak následuje mnohé prémiové výrobce ve falšování něčeho, co by mělo být skutečné. Auto pak sází uvnitř na obestavění pasažérů. Hodně místa tu zabírá mohutný středový tunel, jeho benefitem ale jsou velké úložné prostory, bezdrátová chlazená nabíječka pro mobil řidiče a ve spodním patře nechybí ani velký otevřený odkládací prostor. K tomu jsou zde tři velké fyzické ovladače. Jeden z nich slouží ke kompletnímu ovládání klimatizace, další spustí varovné blikače a třetím pak ovládáte jízdní režimy. Potěšil nás do ruky dobře padnoucí volant s dotykovými plochami, ale jeho lesklý dekor bychom nejraději dali pryč.










Na volantu už během pár ujetých kilometrů zůstávají otisky prstů a smítka prachu. V kabině je pak obecně celkem dost lesklých ploch, a tak se zde bez hadříku z mikrovlákna vlastně neobejdete. Úplně mě ale dostalo to, jak si Omoda 9 vypůjčila některé prvky od Mercedesu. Tak třeba přední sedadla jakoby vypadla z řady S. A jejich nastavení? To už jsme také někde viděli... Stejně tak stropní modul s LED osvětlením a tlačítkem SOS. Samotná sedadla se dají označit za rozměrná kožená křesla, kterým nechybí výhřev, odvětrávání a nabídnout i hodně dobrou masáž s několika programy. Tohle se Omodě povedlo a je znát, že luxus a pohodlí zde bylo prioritou. Výbava, kterou vídáme skutečně jen u těch nejdražších aut, jsou reproduktory zabudované do hlavové opěrky řidiče, aby při telefonování bylo dobře slyšet, ale zároveň nebyli obtěžováni spolujezdci.
Tlačítek minimum, dotyků hodně
Palubní desce dominuje propojený 24,6" displej, který tvoří dva 12,3" panely. A máme tu také velký head-up displej. Zvláštní je ale jedna chyba, která se týká rádia. Mimo Prahu chytnete jen minimum stanic, a to jak v DABu, tak v síti FM. V oblasti českých hor z 32 stanic fungovaly pouze 2. Omoda tím asi dává najevo, že rádio je out a máte si pustit třeba Spotify. To zde funguje na jedničku, protože vůz je připojen k síti 4G. Celkově je Omoda 9 kombinací čínských a evropských automobilek a v její kabině se každý z cestujících bude cítit hodně příjemně a komfortně. Potěší taktéž kufr, jenž v základním uspořádání nabídne objem 660 litrů.
Specialitou jsou zadní sedadla, kde je přítomen výhřev a dokonce i odvětrávání. To není běžným standardem ani u velkých SUV z německé či britské produkce. Další vychytávkou je to, že ze zadního kapitánského křesla můžete ovládat i sedačku spolujezdce, abyste si udělali víc prostoru. Zimní cestování zpříjemní vyhřívaný volant a také čelní sklo. Osobně jsem několikrát usedal do zmrzlého vozu a stačila minuta ohřevu čelního okna a nepotřeboval jsem pátrat po tom, kde mám škrabku na okna. V rámci infotainmentu je samozřejmostí bezdrátové Android Auto a Apple CarPlay. Výhodou je reproduktor v opěrce hlavy sedadla řidiče, skrze který lze provádět skoro až osobní telefonní hovory ve voze, a to aniž by byla rušena okolní posádka.



















Výkonu má na rozdávání
Pohonná soustava nese zkratku SHS, což je označení pro Super Hybrid Systém. Kombinuje 1,5litrový přeplňovaný benzínový motor s výkonem 143 koní se třemi elektromotory, dvěma vpředu a jedním vzadu. Výsledkem je systémový výkon vysokých 537 koní a točivý moment 650 Nm, což umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhé 4,9 s. Omoda 9 je plug-in hybrid, jenž má ve svých útrobách instalovanou 34,5kWh baterii. S tou vůz ujede až 145 km, ale v reálném světě se dostanete na zhruba 100 kilometrů. Díky tomu ale lze většinu denních jízd absolvovat čistě na elektřinu. Systém rekuperace a řízení toku energie je navíc nastaveno velmi efektivně a často dobíjí poměrně velkou silou.
Sílu rekuperace pak sice můžete nastavit v několika úrovních, ale pro její ovládání je nutné pátrat hluboko v palubním menu vozidla. To beru za velkou nevýhodu, protože to silně odvádí pozornost od řízení. Co se týče pohonu všech kol, ten se upravuje podle toho, jaký je zrovna zvolen jízdní režim. V nastavení Eco je vůz spíše zadokolkou a přední pohon je upozaděn. V normálním a sportovním módu je čtyřkolka takřka permanentní a pak tu jsou režimy Sníh, Písek a Offroad. My nejčastěji nakonec využívali režim Sníh, kdy byl pedál plynu lehce otupen, a Omoda 9 tak málokdy nabídla maximální výkon a točivý moment. Na okresní silnici plné ledu a sněhu se to náramně hodilo a za mě je to opravdu plně funkční nastavení.
Naopak v režimu Písek je zadní náprava až příliš horlivá a Omoda 9 se chtěla často klouzat zádí napřed. V nastavení Offroad jsme si pak všimli zajímavosti. Vůz se chová na chlup stejně jako v módu Sníh, ale s tím rozdílem, že baterie je co nejvíce nabíjena spalovacím motorem. Díky tomu se sice zvedne dojezd v elektrickém režimu, ale současně poměrně dost naroste průměrná spotřeba benzinu. Velkorysá 70litrová palivová nádrž pak zajišťuje dlouhý dojezd. Spotřeba se při málo nabité baterii, tedy v klasickém hybridním režimu, pohybuje mezi 6 a 8 l na 100 km, což je na tak velké auto velmi dobré. Navíc je vůz velmi dobře odhlučněný a celkově působí pohodovým dojmem.
Výhodou je možnost rychlonabíjení, kdy lze využít výkon až 65 kW. To můžeme potvrdit a ačkoliv jsme v palubním menu nenašli pevnou volbu předehřevu baterie, po zadání cíle do navigace se nám opakovaně povedlo vůz nabíjet výkonem okolo 60 kW. Auto tak může směle fungovat i jako druhý elektromobil v rodině, protože jeho dojezd v režimu EV je dostatečně vysoký a nabíjení je na poměry plug-in hybridů jedno z nejrychlejších na trhu. Vlajková loď značky Omoda stojí na platformě M3X, kterou vyvinula mateřská společnost Chery ve spolupráci s dodavatelem dílů Magna International. Přední kola jsou zavěšena na modifikované nápravě McPherson, zadní na čtyřprvkovém závěsu.
Konkurence to s ní bude mít těžké
Pasivní podvozek si poradí i s typickou českou rozbitou okreskou, kde se sice kola vcelku dost rozkmitají, ale vše je tlumené a posádka neregistruje žádné bubnování. I s 20" koly auto příjemně pluje, ale přejezd propadlého kanálu nebo zpomalovacího prahu s jistotou zaznamenáte. Na sportovní jízdu ale Omoda 9 není. Už při sebemenším nátlaku přijdou větší náklony karoserie a je znát jistá těžkopádnost. Omoda 9 je zkrátka dálničním křižníkem, který nemá rád spěch a zběsilé hrátky na okreskách. Pro co největší komfort na palubě jsou využita dvojitá skla ve dveřích a také odhlučnění podběhů je na vysoké úrovni. Tady je vše skutečně o komfortu.
Hlavním soupeřem bude Škoda Kodiaq nebo Lexus RX, kterému je Omoda 9 do jisté míry podobná. Oproti konkurentům nabízí bohatší výbavu, delší záruku 7 let nebo 150 000 km a hlavně je levnější. Testovaný kousek totiž vychází na 1,2 milionu korun, což je na poměry konkurence velmi lákavá nabídka. Je jen na vás, zda vás Omoda 9 zaujme, ale z našeho pohledu jde o hodně dobře vybavené velké SUV, které nabízí výkon, výbavu a zážitek, který máte většinou jen u těch nejdražších německých prémiovek cenou od dvou milionů korun výše.
Foto: fDrive.cz
Uvidí se, já bych si to nekoupil. Zatím se zdá, že je to klasická čínská produkce všeho: na co se dá sáhnout, co je vidět, to je opravdu TOP a jedou v tom na velké vlně. Co vidět není, to je naopak LOW. A u aut se to týká techniky - viz vytržený volant, pokud to není AI, Dongfeng BOX v euroNCAP a já nevím co všechno, co je předurčuje na levnější auta. Nemám s tím žádný nacionální problém Čína Rusko nebo USA, je to jedno..snad jedině :-)
- USA --> fake it until u make it - nechci bejt furt jen alfa/betateser a ne..ani proto že je to ze Sillicon Valley/Hollywoodu nebo ze kterýho cool místa.
- Čína - prostě to nemá tu hodnotu, kvalitu...je to ošizený, levný..pro lidi co to nepoznaj..ble
- Rusko - Lada Niva rulez, ale tu myslím přestali dělat
- Evropa - jediná použitelná auta.