Rekordní jízda napříč ČR: S Omodou 9 jsme ujeli 1 450 km bez tankování!

4
Rekordní jízda napříč ČR: S Omodou 9 jsme ujeli 1 450 km bez tankování!
Fotografie: Miroslav Tomíšek, 1st-foto.cz
  • Třídenní maratón po všech krajských městech přinesl senzační výsledek
  • Plug-in hybrid prokázal úžasný dojezd přes 1 400 km
  • Spotřeba překvapila i samotnou posádku

Den první: Start z Vystrkova a první kilometry na elektřinu

Naše rekordní jízda začala na tradičním místě – ve Vystrkově, odkud vyjíždíme na většinu pokusů o rekordy v dojezdu. Je to totiž nejbližší nabíjecí hub u Pelhřimova, kde sídlí Agentura Dobrý den, která zaznamenává a spravuje české rekordy. Tentokrát jsme měli v rukou klíče od plug-in hybridu Omoda 9 a na místě jsme doplnili nádrž benzínu i baterii na plný stav. Komisař z Agentury Dobrý den, která vydává Českou knihu rekordů, nám pečlivě zapečetil jak nabíjecí konektor, tak palivovou nádrž. Cíl byl jasný: projet všechna krajská města a ujet co nejvíce kilometrů bez jediného doplnění energie. Jeli jsme ve složení Marek Tomíšek (řidič) a Šimon Tomíšek (navigátor a dokumentátor).

První zastávkou byla po 40 kilometrech Jihlava. Když jsme večer dorazili do Brna, druhého krajského města na naší trase, stav palubního počítače ukazoval něco neuvěřitelného – ujeto 118,6 km, přitom stále na čistě elektrický pohon se zbývajícím dojezdem 87 kilometrů! To znamenalo, že bychom mohli na elektřinu ujet kolem 200 kilometrů, což je s plug-in hybridem výjimečný výkon.

Omoda 9

První den jsme zakončili v brněnské hotelové garáži s nájezdem 135 kilometrů, stále ještě na elektřinu a se 74 kilometry zbývajícího elektrického dojezdu.

Den druhý: Přes Moravu a Čechy s přibývajícími kilometry

Ráno jsme vyrazili z Brna směr Zlín. U Baťova mrakodrapu jsme pořídili důkazní fotografie a pokračovali dál. Před Zlínem se stalo něco zásadního – kapacita baterie klesla na 20 % a auto začalo využívat i spalovací motor. Z efektivního jízdy elektromobilem se naše výzva proměnila v mistrovství v úsporné jízdě hybridem. Jelikož v baterii zbylo 20 %, když auto spustilo spalovací motor, nakonec jsme na elektřinu ujeli „pouze“ mírně přes 160 km, ale i to je náš redakční rekord. Zatím nejvíce zvládl Volkswagen Golf eHybrid, který v testu Zaostřeno na spotřebu ujel 124 kilometrů v čistě elektrickém režimu.

Omoda 9

Cesta měla i své překážky – setkání s harvestorem za Zlínem nás donutilo couvat cca půl kilometru a následně tam počkat, až na širší místo dorazí i harvestor, abychom se mohli vyhnout. Alespoň jsme si mohli protáhnout nohy. Abychom si to neusnadnili, zajeli jsme si „pro zajímavost“ do Havířova k firmě NAM system, která vyrábí GPS trackery ONI system, které používáme i na zaznamenání rekordní jízdy. Tam jsme ještě naložili nějakou menší zátěž. Přes Ostravu jsme pokračovali do Olomouce, kde jsme si po dopřáli krátkou přestávku. To už jsme měli ujeto 471,3 km od začátku a palubní počítač ukazoval stále 795 km zbývajícího dojezdu!

Na rekordní cestě s vozem Omoda 9 jsme potkali harvestor

Přes Pardubice a Hradec Králové jsme dorazili do Liberce, kde jsme strávili druhou noc. Bilance druhého dne byla impozantní: 735 km ujeto, 575 km zbývá. Začínalo být jasné, že hranice 1300 kilometrů je reálná!

Den třetí: Finále a překonání všech očekávání

Poslední den startoval z Liberce při třech stupních nad nulou s jinovatkou ve stínech. Přes Ústí nad Labem a Karlovy Vary jsme se blížili k magické hranici – a pak to přišlo! Před Plzní jsme překročili 1000 kilometrů a překonali tak náš vlastní neoficiální český rekord z cesty s BYD Seal U DM-i do Chorvatska. A stále nám zbývalo 337 km dojezdu!

Omoda 9

Po průjezdu odpolední špičkou v Plzni jsme za tmy dorazili do Českých Budějovic – posledního krajského města před Prahou. Stav: 1185 km ujeto, 196 km zbývá, „mise všechna krajská města“ téměř splněna! Stačí dojet do Prahy.

Omoda 9

Když jsme dorazili do Prahy, tachometr ukazoval 1333,2 km. Ale to nebyl konec! S 61,2 litry spotřebovanými (podle palubního počítače) ze 70litrové nádrže bylo jasné, že máme rezervu.

Dramatické finále: Do posledního metru!

Po dosažení Prahy jsme pokračovali dál, nejprve domů do Berouna. Auto sice hlásilo nízkou hladinu paliva, ale my jsme byli odhodláni vytěžit maximum. Druhý den jsme si pro jistotu připravili 5 litrů benzínu v kanystru a vyrazili směr Plzeň.

Omoda 9

Při 1 426 kilometrech se na displeji objevila „želva“ signalizující úsporný režim. V Rokycanech jsme se tedy otočili a jeli zpět na Beroun. Ve Zdicích, po 1450,1 kilometrech, auto definitivně zastavilo. Nedokázalo vyjet ani malý kopeček před námi. Spotřeba podle palubního počítače: 65,5 litrů.

Omoda 9

Po doplnění benzínu z kanystru jsme dojeli do Berouna a následně na čerpací stanici, kde jsme provedli přesné měření spotřeby metodou používanou při soutěžích o nejnižší spotřebu – s několika docvakáními a čekáním na pokles pěny. Stejně jsme to samozřejmě dělali i před startem.

Finální výsledky: Čísla, která mluví za vše

Parametr Hodnota
Celková ujetá vzdálenost 1 450,1 km (1458 km včetně dojetí k čerpací stanici v Berouně)
Spotřeba benzínu 68,31 litrů
Průměrná spotřeba benzínu 4,69 l/100 km
Spotřeba elektřiny 31,1529 kWh
Průměrná spotřeba elektřiny 2,137 kWh/100 km
Počet navštívených krajských měst Všech 13
Doba trvání 4 dny (3 celé dny, začátek byl odpoledne, 4. den jsme jízdu dokončili dopoledne)

Trasa rekordní jízdy

  • Den 1: Vystrkov → Jihlava → Brno (135,5 km)
  • Den 2: Brno → Zlín → Havířov → Ostrava → Olomouc → Pardubice → Hradec Králové → Liberec (599,8 km)
  • Den 3: Liberec → Ústí nad Labem → Karlovy Vary → Plzeň → České Budějovice → Praha → Berouna (632,1 km)
  • Den 4: Beroun → Rokycany → Zdice (82,7 km + dojetí 8 km do Berouna už mimo rekord, po doplnění benzínu z kanystru)

Tento pokus ukázal, že moderní plug-in hybridy dokážou být velmi úsporné a nabídnout dojezd, který by mnohé překvapil. Omoda 9 zvládla projet celou Českou republiku, navštívit všechna krajská města a ujet téměř 1500 kilometrů s průměrnou spotřebou 4,69 litrů benzínu na 100 km.

Omoda 9

To je výsledek, který si zaslouží zápis do České knihy rekordů – a my jsme u toho byli od prvního kilometru až do dramatického finále ve Zdicích! 🏆

Diskuze ke článku
Martin
Martin
A cena za elektřinu se nepočítá do celkové spotřeby? I tak si myslím, že plug-in je zbytečný, protože se pořád musím starat o spalovací motor. Raději rovnou EV.
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Jako spotřeba na velikost auta slušná, hlavně to není nafta. Dojezd taky brutální. Ale ptám se...k čemu? Tohle je prostě už zbytečné. A navíc si stále myslím, že PHEV je v našich krajích, resp. většině Evropy zbytečný. Dvě auta v jednom. Buď jednoduchý benzín, nebo čistý EV. Vše mezi je zbytečné.
Zdenek Pokorný
Zdenek Pokorný
Tak já na prius III 2010 spotřeba 4.3 jen nedojedu tak daleko protože má nádrž jen na 40 litru.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze