Čínský plug-in hybrid Omoda 9 nás příjemně překvapil
test

Čínský plug-in hybrid Omoda 9 nás příjemně překvapil

První jízdní dojmy

Na český trh nedávno vstoupila další čínská značka a nyní přichází s novou vlajkovou lodí. Tou je plug-in hybridní SUV Omoda 9, které jsme vyzkoušeli. Poměr ceny a výkonu je mezi plug-in hybridy bezkonkurenční, jak ale jezdí?

Omoda 9 přichází na evropský trh jako středně velké SUV s plug-in hybridním pohonem připravené se utkat s takovými soupeři, jako jsou Volkswagen Tayron, Volvo XC60, Mazda CX-60 nebo taktéž čínský BYD Seal U DM-i. Ve všech případech jde samozřejmě o plug-in hybridy, nicméně Omoda 9 většinu z nich překonává nejen kapacitou baterie a objemem palivové nádrže, ale i dojezdem na elektřinu a celkovým dojezdem. Zároveň nabízí nejvyšší výkon při rychlonabíjení a jako jediný model v této kategorii funkci V2L (Vehicle-to-Load), tedy možnost napájet externí objekty – od elektrických spotřebičů až po jiný elektromobil. V praxi to znamená, že Omoda 9 může sloužit jako záložní zdroj i v situaci, kdy by čisté elektromobily kvůli úbytku stavu nabití (pod zhruba 20–30 %) přestaly V2L funkci podporovat. Díky plug-in hybridní koncepci stačí, aby měla nádrž dost benzínu – spalovací motor po vyčerpání baterie nastartuje a auto může dál fungovat jako generátor.

Pod kapotou najdeme kombinaci přeplňovaného 1,5litrového zážehového motoru v Millerově cyklu a tří elektromotorů, které dohromady poskytují přibližně 550 koní. Výsledek je opravdu působivý – zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne Omoda 9 za 4,9 s, což je hodnota, kterou konkurence v této kategorii často nepřekoná. Základní cena navíc startuje pod 1,2 milionem korun, což z Omody 9 činí velmi dostupnou volbu mezi plug-in hybridy střední velikosti.

Technické parametry Omoda 9 SHS

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 775 × 1 920 × 1 671 mm, ? kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon395 kW, 537 + 449 koní, točivý moment: 700 Nm
Baterie34,46 kWh
Nabíjenírychlonabíjení: 70 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 1 100 + 145 km
Cena od1 199 999 Kč

Při prvním kontaktu mě nejvíc zajímala spotřeba, ale po usednutí za volant jsem rychle zjistil, že palubní počítač neumožňuje vynulovat průměrnou spotřebu na konkrétní trase. Stejný problém jsem zaznamenal i u BYDu Seal U DM-i, kde se zobrazuje pouze hodnota za posledních 50 km. S absencí této funkce jsem tedy rezignoval na přesné měření spotřeby a věnoval se především samotné jízdě. Musím přiznat, že výkon je opravdu solidní a dynamika vozu výborná – Omoda 9 působí razantně a svižně, aniž by ztratila klid.

Jízdní vlastnosti překvapily

Velmi příjemně mě překvapily jízdní vlastnosti. Díky elektronickým adaptivním tlumičům dokáže vůz automaticky nastavovat svoji tuhost. Na rozbitých okreskách se tak chová nečekaně komfortně a přitom drží stopu s jistotou, jakou by mu záviděla řada ostatních SUV. Neodskakuje, nerachotí, jen si s klidem a předvídatelně razí cestu i po nerovném povrchu.

Ačkoliv SUV není primárně určeno k ostrým radovánkám na okreskách, Omoda 9 ukázala, že i při svižném tempu poskytuje řidiči dobrou dávku jistoty. Na hraně v zatáčkách plynule přechází do mírné přetáčivosti, kterou lze snadno korigovat a udržet kontrolu nad vozidlem. Systém čtyř motorů a třístupňová převodovka, jež zvládá pro spalovací motor a elektromotor používat rozdílné převodové poměry současně, přidávají na plynulosti akcelerace i optimálním přenosu síly na silnici.

Při krátké testovací jízdě na novém kvalitním asfaltu mi Omoda 9 potvrdila, že kromě komfortu na rozbitém povrchu zvládne i hladkou silnici s přehledem. Jednu zatáčku jsem projel svižně a vůz opět ukázal plynule nastupující lehce přetáčivý smyk.

Realita spotřeby zůstává neznámou

Zklamání pro mě představovala již zmíněná absence použitelného údaje o spotřebě na palubním počítači. Tam byla před jízdou hodnota 7,9 l/100 km se stavem baterie 22 %. Jelikož tuto hodnotu nelze vynulovat a vždy se ukazuje za posledních 50 km, musel bych ujet přesně 50 km, aby mi palubní počítač ukázal moji spotřebu. Po ujetí zhruba 13,5 km ukazovalo 8,9 l/100 km za posledních 50 km. Vzhledem k tomu, že jsem jel velmi svižně, lze tušit, že skutečná spotřeba při běžném provozu bude podstatně nižší. Baterie klesla na 13 %, takže nějakou elektřinu jsem spotřeboval, ale většinou běžel i spalovací motor, aby byl k dispozici maximální výkon. Omoda je však známá tím, že rychle reaguje na softwarové požadavky, a tak doufám, že resetování průměrné spotřeby brzy doplní.

Interiér na prémiové úrovni

Interiér odpovídá tomu, na co jsme u čínských automobilů střední třídy zvyklí – měkčené plasty, syntetická kůže a kovové detaily. Tvrdší plast se objevuje jen tam, kde se běžně nedotýkáme – ve spodní části dveří nebo pod přístrojovou deskou. Přístrojový štít a středový displej jsou integrovány pod jedním sklem, které je jemně zakřivené, středový displej je tedy natočený směrem k řidiči. Potěší i tři otočné ovladače pro nejčastější funkce klimatizace, které doplňují dotykové menu a přinášejí hmatovou odezvu. Celkově je interiér kvalitně zpracovaný.

Dozadu se posadíte bez obav o prostor – i když byla přední sedačka nastavena výrazně vzad, měl jsem před koleny dost místa a nízká podlaha mi umožnila pohodlně zasunout chodidla pod sedadlo před sebou. Zadní cestující navíc ocení možnost nastavit si sklon opěradla pomocí intuitivních tlačítek ve tvaru sedadla. Celkově působí kabina prémiovým dojmem s nádechem inspirace u Mercedesu. Minimálně zmíněné ovládání sedaček je inspirované vozy s trojcípou hvězdou na kapotě.

Omoda 9 klade velký důraz i na bezpečnost nejen bohatou výbavou airbagů, včetně středového mezi předními sedačkami, ale také systémem, který neumožní rozjet vozidlu se bez připoutání řidiče – a to dokonce i při couvání. Při parkování to může být občas nepohodlné, ale důraz na ochranu posádky je zřejmý. Na druhou stranu chválím, že zde není tolik otravných pípajících asistentů jako ve většině nových aut.

Slibný začátek

Závěrem mohu říct, že moje první jízdní dojmy z Omody 9 jsou veskrze pozitivní. V kombinaci s atraktivní cenou pod 1,2 milionem korun, silným výkonem, pokročilými technologiemi a důrazem na komfort i bezpečnost má auto potenciál stát se alternativou k zavedeným evropským značkám. Možná nebude ideální efektivita pohonu, protože s baterií o kapacitě přes 30 kWh a 70litrovou nádrží bych čekal delší oficiální dojezd, než udávaných 1 200 km, definitivní verdikt však přinese až plnohodnotný test.

Foto: Omoda CZ

omoda-9
Klady
  • dlouhý dojezd na elektřinu
  • skvělý poměr cena/výkon
  • výborná dynamika
  • dobré jízdní vlastnosti
  • prostorný interiér
Zápory
  • nižší efektivita pohonu (teoretická)
  • omezené zobrazení spotřeby
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze