Cesta z Česka do Chorvatska bývá častým tématem diskuzí mezi motoristy. Zatímco někteří preferují naftové vozy kvůli jejich dlouhému dojezdu na jednu nádrž, jiní se přiklánějí k elektromobilům kvůli úspoře nákladů a nižším emisím. V diskuzích se často objevují názory, že cesta do Chorvatska s elektromobilem se časově protáhne a my jsme už několikrát v testech ukázali, že to tak být nemusí. Tentokrát jsme se ale rozhodli vyzkoušet, zda je možné tuto trasu ujet na jeden zátah s plug-in hybridem BYD Seal U DM-i Comfort, který slibuje kombinovaný dojezd přes 1 000 kilometrů.
Čínským plug-in hybridem BYD Seal U DM-i do Zadaru na jeden zátah
BYD Seal U DMI je plug-in hybrid dostupný ve dvou verzích. My jsme měli k dispozici variantu s větší baterií o kapacitě 26,6 kWh, která je nadprůměrná mezi plug-in hybridy. Vozidlo má také 60litrovou nádrž na benzín, což je významná výhoda oproti většině plug-in hybridů, jejichž nádrž bývá často zmenšena na 40–50 litrů. Celkový dojezd by tak měl pohodlně zvládnout trasu do Chorvatska, konkrétně do Zadaru.
Technické parametry BYD Seal U DM-i Comfort
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 775 × 1 890 × 1 670 mm, 1 955 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 160 kW, 218 koní, točivý moment: 300 Nm |
Baterie | 26,6 kWh |
Nabíjení | rychlonabíjení: 18 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 5,6 l / 100 km |
Cena od | 1 029 000 Kč |
Auto jsme převzali u Vrbové Lhoty, kousek od Poděbrad, už natankované a nabité, se zapečetěnými víčky nádrže i nabíjecího konektoru. Odtud jsme zamířili domů do Berouna, kde jsme přespali, druhý den ráno jsme zahájili hlavní část cesty. Už samotný přesun do Berouna přidal na tachometr zhruba 100 kilometrů, což nám test ještě více okořenilo.
První část cesty
Vyrazili jsme z Berouna a vydali se směrem k česko-rakouským hranicím. Jízda probíhala bez problémů a jeli jsme v souladu s rychlostními limity, na jejich horní hranici. Po dálnici jsme tedy jeli 130 km/h, na rychlostních silnicích 110 km/h a podle pravidel jsme se přizpůsobili i nižším rychlostním limitům. Zastávka na Kaplici byla naše jediná v České republice – koupili jsme si rakouskou dálniční známku, natočili úvod videa a pokračovali dál.

















Po ujetí 299 kilometrů jsme měli stále dojezd 835 kilometrů a baterii na 30 %. Jeli jsme převážně v hybridním módu, což znamenalo, že auto střídalo elektrický a spalovací pohon v závislosti na situaci. Tento režim se ukázal jako efektivní a přizpůsoboval se našemu stylu jízdy. Je však škoda, že se nepřizpůsobil trase, kterou jsme zadali do navigace, protože energii v baterii šlo využít efektivněji.
Cesta Rakouskem a Slovinskem
Rakouskem jsme projeli bez zastávky, vybaveni dálniční známkou. Tedy kromě zastávky na hranicích se Slovinskem, kde jsme si koupili dálniční známku a využili zastávku i k návštěvě toalet. Přes Rakousko jsme opět udržovali běžné cestovní tempo, s tempomatem nastaveným nejprve na 140 km/h (reálných 130 km/h). Auto mezitím postupně využívalo baterii, která se však v některých úsecích dobíjela díky rekuperaci. Zejména tedy při jízdě z kopce, což je právě na takto členité trase opravdu znát.
Překvapivě rychle jsme se dostali i přes Slovinsko, kde jsme opět pokračovali bez přestávky. Ve Slovinsku jsme na chvíli rychlost snížili na 125 km/h. To kvůli tomu, že se dojezdová rezerva snížila. Brzy jsme ale přejeli hranice do Chorvatska. V této fázi cesty jsme měli ujeto přes 700 kilometrů a stále jsme disponovali dostatečným dojezdem, i když ten se začal blížit zbývající vzdálenosti do cíle. Původní 100kilometrová rezerva se tedy ztenčila na minimum.
Výjezd do Chorvatska a finální kilometry
V Chorvatsku jsme projeli okolo Záhřebu a zamířili na jih k Zadaru. Tady se ukázala výhoda hybridního systému, kdy zbývající dojezd na benzín klesl pod požadovanou vzdálenost do cíle. Nicméně díky kombinaci benzínového a elektrického pohonu jsme dokázali efektivně překonat poslední vrchol trasy. Nejprve jsme na stoupání využili zbývající energii z baterie a při následném klesání k moři naopak rekuperovali energii při vypnutém spalovacím motoru. Nejenže jsme tedy nespotřebovávali benzín, ale zároveň ukládali energii pro poslední kilometry.
Navigace v autě bohužel nepracovala s údaji o trase tak efektivně, jak bychom očekávali. Bylo nutné manuálně přepínat mezi režimy a řídit energetickou strategii, což některé plug-in hybridy zvládají automaticky. Ale stačilo jen ve správnou chvíli přepínat mezi módy EV a HEV.
Dorazili jsme do cíle!
Do cíle v Ninu, nedaleko Zadaru, jsme dorazili s celkovým nájezdem 987 kilometrů. Vozidlo spotřebovalo, alespoň podle palubního počítače, 54,6 l benzínu a část energie z 26,6kWh baterie, kde zbylo ještě 19 %. Tuto energii si ale auto nechává jako spodní „buffer“ pro správnou funkci hybridního systému. I když dojezd na palubním počítači ke konci už nebyl zobrazován (při poklesu pod 50 km se ukáže „--“), věděli jsme, že máme stále dostatečnou rezervu. Zejména díky tomu, že v klesání byl spalovací motor vypnutý a část trasy jsme ujeli na energii, kterou jsme při klesání uložili do baterie.
Srovnání s jinými typy pohonu
Tato zkušenost ukázala, že plug-in hybrid BYD Seal U DM-i dlouhé trasy zvládá velmi dobře. Kombinace velké baterie a nadstandardní nádrže umožňuje pohodlné cestování i bez častých zastávek na tankování nebo nabíjení. Přesto jsme si během cesty uvědomili, že na delší trasy osobně preferujeme zastávku s přespáním, která snižuje únavu.
Tento přístup je ideální například s elektromobilem, který navíc nabízí nižší provozní náklady. Ale využívali jsme ho i při posledních třech návštěvách Chorvatska s naftovým autem, která cestu ujedou bez tankování a s Volkswagenem California 2.0 TDI jsme dokonce zvládli trasu z Česka do Chorvatska a zpět do Česka bez tankování. Přesto jsme ale cesty tam i zpět rozdělili na dvě části. Pokud bychom ovšem měli jet na jeden zátah, plug-in hybrid je rozhodně lepší volbou než elektromobil.
Jde to na jeden zátah, ale ...
Cesta do Chorvatska s plug-in hybridem BYD Seal U DM-i byla úspěšná. Vůz prokázal svou schopnost kombinovat výhody elektrického a spalovacího pohonu i na dlouhých trasách. Ale ať už se rozhodnete pro jakýkoliv typ pohonu, doporučujeme si cestu rozdělit na dvě části. Nejenže tak snížíte únavu, ale zároveň si můžete užít příjemnou zastávku v Rakousku nebo Slovinsku, které nabízejí krásné lokality k odpočinku.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz