U příležitosti představení nového konceptu Volkswagen ID. EVERY1 jsme měli možnost si osobně pohovořit s šéfdesignérem Volkswagenu, Andreasem Mindtem, který za designem nového elektro auta za 500 tisíc korun stojí.
Skoro produkční model
Andreas Mindt je pyšný na podobu konceptu ID. EVERY1, kterou on a jeho tým stvořili. Dle jeho slov bylo cílem vytvořit jednoduché, ale elegantní a zároveň dynamicky vyhlížející malé auto. Svalnaté boky, elegantní horní část, pocit stability, bezpečnosti, to jsou prvky definující design nového ID. EVERY1, který je předobrazem sériového ID.1, který na trh dorazí v roce 2027. Tým designérů chtěl z designu odstranit všechny zbytečnosti, kudrlinky a plastové výplně a nechal pouze jednoduché, čisté tvary. To se dle mého názoru, po možnosti prohlédnout si auto naživo, povedlo na jedničku. Mindt navíc zmínil, že současný koncept je z více než 80 % produkční auto a například střecha, přední i zadní sklo, nárazníky či boky jsou plně produkční. Kola však budou například o palec menší, koncept obouvá devatenáctky.
Elektrický VW ID. EVERY1 naživo. Bude stát 500 tisíc Kč
Pro koho bude ID.1?
Volkswagen si při návrhu ID. EVERY1 a budoucího ID.1 dělal rozsáhlý průzkum mezi zákazníky. ID.1, který bude navazovat na e-UP!, si budou pořizovat zejména nejmladší uživatelé, naopak také senioři a velmi velkou skupinou budou firmy a jednotlivci podnikající ve službách, kdy ID.1, stejně jako e-Up! Bude předurčeno pro různé rozvážkové či servisní společnosti.
Návrat fyzických tlačítek
Volkswagen na základě zpětné vazby od uživatelů vrací do interiéru více fyzických tlačítek a upouští od dotykových tlačítek, které známe z interiérů dnešních vozů ID. Fyzická tlačítka jsou na volantu, ale tlačítky pod velkým displejem lze opět ovládat také teplotu, mód klimatizace nebo hlasitost. Na dveřích budou opět čtyři samostatná tlačítka pro elektrické stahování oken (ne pouze dvě s dotykovým přepínačem pro zadní okna jako u dnešních modelů ID). Mindt přímo řekl, že tyto „hlouposti“ už Volkswagen nebude opakovat a že se jednalo o šetření na nesprávných místech. Dle jeho slov tím sice ušetřil Volkswagen tak 50 eurocentů na autě, ale ztráta dobré pověsti stále Volkswagen mnohem více. Uznal také, že tvrdé plasty v původní ID.3 nebyly správnou volbou a že u nových aut se je snaží nahradit textiliemi a dalšími hodnotnějšími materiály. Snahou je také minimalizace použití lepidla v interiéru správným zakřivením ploch, na kterých měkčené povrchy lépe drží. Pokud má přístrojová deska pozitivní tvar (tedy je „vyboulená“ ven), lze na ni textílii či jiný materiál snadno natáhnout a v rozích uchytit a není potřeba použití lepidla. Kdežto pokud má přístrojová deska zakřivení směrem „dovnitř“, je potřeba na povrch aplikovat lepidlo a textil přilepit. Lepidlo je pak v nových autech zejména v letních měsících cítit a Mindt prý tento zápach doslova nesnáší, proto se ho i při návrhu ID.1 snaží eliminovat správným návrhem interiéru.

Jak dlouho se ID.1 vyvíjí?
Na ID.1 se pracuje už více než rok, od roku 2023 a jeho design je již finální. Koncept, který vidíme dnes, ale vznikl zhruba za 3 měsíce, což je ale mnohem delší doba než u ID.2all, který musel narychlo vzniknout za 6 týdnů po odchodu Jozefa Kabaně a příchodu právě Andrease Mindta, který design ID.2 výrazně přepracoval do podoby, kterou vidíme dnes.
Bude i GTI
Stejně jako u ID.2, i u ID.1 potvrdil Mindt pozdější příchod také ostré verze GTI. Potvrdl také, že představený koncept ID.2 GTI je v podstatě totožný s produkčním vozem a uživatelé prakticky nepoznají rozdíl. Už na podzim se můžeme těšit ještě na představení konceptu menšího elektrického cross-overu postaveného také na platformě MEB entry, který dotvoří novou rodinu malých elektrických Volkswagenů.