Sainz dál ukazuje rychlost Audi RS Q e-tron, mezi kamiony vyhrál Macík

Dakar 2023 – 8. etapa
Sainz dál ukazuje rychlost Audi RS Q e-tron, mezi kamiony vyhrál Macík
Fotografie: MM Technology
  • Druhá část maratonské etapy byla dlouhá a náročná
  • Carlos Sainz s Audi RS Q e-tron je mimo boj o přední příčky, ale snaží se sbírat dílčí úspěchy
  • Mezi kamiony vyhrál Martin Macík, průběžné vedení drží Aleš Loprais

Osmá etapa Rally Dakar 2023 vedla z Al Duwadimi do Rijádu a měřila celkem 823 kilometrů, z nichž bylo 346 km na měřeném úseku. Šlo o druhou část maratonské etapy, což znamená, že přes noc posádky neměly k dispozici mechaniky a musely si vystačit s vlastními silami a náhradními díly na autech. „Museli jsme jet opatrně, abychom nezničili auto, někam neskočili a nestálo nás to další minuty. Ale bylo to zábavné, střídaly se písky a rozjeté cesty. Všechno mokré. Všude tu pršelo. Pořád jsme museli hledat nejlepší trasu,“ popisoval Martin Macík.

Carlos Sainz byl s Audi RS Q e-tron nejrychlejší

V kategorii osobních vozů byl nejrychlejší Carlos Sainz s hybridním speciálem Audi RS Q e-tron E2, který má sice velkou ztrátu po problémech z předchozích etap, ale evidentně je rozhodnutý se porvat alespoň o dílčí výsledky. Dostal ale 5minutovou penalizaci za překročení rychlosti, která ho odsunula na třetí místo v etapě. Tu tedy nakonec vyhrál Sebastien Loeb se speciálem Prodrive Hunter a druhý byl Násir Al–Attíja s Toyotou Hilux a ztrátou 2 minuty a 11 sekund na Loeba. Mattias Ekström s druhým vozem Audi RS Q e-tron měl ale problémy s chladicím systémem, dvě hodiny na trati se spolujezdcem Emilem Bergkvistem opravovali auto a nakonec dojeli až na 115. místě v etapě se ztrátou 2 hodiny a 15 minut na vítěze.

V průběžném pořadí vede i nadále Al–Attíja, který mírně navýšil svůj náskok před druhým Henkem Lateganem, který na něj ztrácí hodinu a téměř 4 minuty. Třetí Lucas Moraes pak má ztrátu o dalších 16 minut vyšší. Vedoucí trojice jede s vozy Toyota Hilux a i když to po předchozí etapě ještě vypadalo, že by se alespoň Mattias Ekström s jedním Audi RS Q e-tron mohl vrátit do první desítky, teď už je veškerým nadějím na první desítku konec. Po problémech s chlazením se totiž propadl na 35. místo se ztrátou přes 7 hodin na Al–Attíju. Carlos Sainz je pak na sté příčce se ztrátou 29,5 hodiny. Takže oběma už zbývá jen boj o dílčí úspěchy, tedy pódiová umístění v jednotlivých etapách.

Sedmou etapu vyhrál mezi kamiony Martin Macík

Mezi kamiony opět udělali čeští piloti radost fanouškům. Osmou etapu totiž vyhrál Martin Macík s Ivecem ze svých dílen MM Technology o 59 sekund před mladým Nizozemcem Mitchelem Van Den Brinkem s Ivecem týmu De Rooy. O dvě a půl minuty za ním dojel Aleš Loprais se speciálem Praga V4S. Špatně si nevedl ani Nizozemec Kees Koolen s hybridním Ivecem také z Macíkovy stáje, který dojel jako sedmý přibližně 26 minut po Macíkovi. O minutu déle trval průjezd měřeného úseku Martinu Šoltysovi s Tatrou týmu Buggyra a hned za ním jako devátý v pořadí dojel Japonec Teruhito Sugawara s hybridním kamionem Hino 600–Hybrid.

Průběžné pořadí vede stále Aleš Loprais, který zvýšil náskok na druhého Martina Van Den Brinka na 16 minut a 17 sekund. Třetí je další Nizozemec, Janus Van Kasteren, který ztrácí dalších 22 minut. Čtvrtý Martin Macík je ale 47 sekund za ním, takže se tu schyluje k souboji o „bednu“. Jaroslav Valtr s Tatrou Phoenix týmu Buggyra je šestý a jeho týmový kolega Martin Šoltys osmý. Mezi nimi je Kees Koolen s hybridním Ivecem. 11. je Tomáš Vrátný s Tatrou Jamal týmu Fesh Fesh a o tři příčky za ním se drží Teruhito Sugawara s hybridním kamionem Hino.

V kategorii Challenge New Energies se opět ve výsledcích objevil Španěl Jordi Juvanteny s vodíkovým kamionem MAN TGA a kromě něj i Francouz Marco Piana s Toyotou Land Cruiser, který tam zpočátku nebyl. U toho se nám ale nepodařilo zjistit, jaký pohon má jeho auto. Jordi Juvanteny osmou etapu zajel za 8 hodin a jednu minutu, což by mezi kamiony bylo na 27. místo a v průběžném pořadí by s časem 78 hodin a 29 minut byl na 22. místě, tedy po problémech v předchozí etapě by se trochu propadl, pokud by byl klasifikovaný i mezi kamiony.

Dnes je na programu den volna, což se ovšem týká pouze závodníků. Mechanici mají naopak nejvíce práce a snaží se dát techniku dohromady na druhou polovinu soutěže, která podle organizátorů má být ještě náročnější. „Půlka Dakaru je za námi. Mám radost, jak to dneska šlo. Cílem bylo neudělat chybu a dotáhnout to do volného dne, což se podařilo, navíc jsme zajeli i třetí flek. Jsem vděčný, že je to tak, jak je, a teď nás čeká druhá polovina, která má být údajně ještě těžší. Jsem zvědav, co na nás organizátoři nachystají a jak si s tím poradíme, ale věřím, že poradíme,“ říká Aleš Loprais. Tak držme palce, ať se i ve druhé půlce daří jako doteď.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze