Třetí etapa Rally Dakar 2023 vedla z Aluly do Ha'ilu a byla zatím nejdelší. Měřila celkem 669 kilometrů, z nichž 447 km bylo měřených. Tentokrát hybridní Audi RS Q e-tron E2 skončily pod pomyslnými stupni vítězů. Po problémech z druhé etapy se opět zadařilo Martinu Macíkovi a včerejší vítěz mezi kamiony, Aleš Loprais, naopak nezajel úplně nejlepší výsledek.
Nejrychlejší Audi RS Q e-tron E2 na čtvrtém místě
Na Dakaru se zaměřujeme hlavně na hybridní speciály, kterými jsou v kategorii osobních vozů tři vozy Audi RS Q e-tron E2. Těm se ale ve včerejší etapě dařilo méně, ani jeden z této trojice nedojel mezi prvními třemi. Nejrychleji z nich projel měřený úsek tentokrát Francouz Stéphane Peterhansel, který měl čtvrtý nejrychlejší čas a na krajana Guerlaina Chicherita s vozem Prodrive Hunter ztratil 7 minut a 47 sekund. Mattias Ekstrom dojel desátý se ztrátou 20 minut na vítěze a dosud nejúspěšnější pilot týmu Audi Sport, Španěl Carlos Sainz, ztratil téměř hodinu a dojel až na 38. místě. Ani nejúspěšnější české posádce, Martinu Prokopovi s Viktorem Chytkou, se nedařilo tolik jako včera. Dojeli až 17. se ztrátou 22 minut na vítěze etapy.
V průběžném pořadí se na 1. místo posunul Katařan Nasser Al–Attiyah, zatímco dosud vedoucí Carlos Sainz se propadl na 8. místo a ztrácí na něj 33 minut. Druhý je průběžně Yazeed Al Rajhi ze Saudské Arábie, který stejně jako Al–Attiyah jede s Toyotou Hilux. Na třetí místo se posunul Stéphane Peterhansel s Audi RS Q e-tron E2. Martin Prokop drží průběžnou desátou příčku se ztrátou 35 minut na vedoucí posádku a poslední pilot Audi, Švéd Mattias Ekström, je o dvě příčky a 6 minut za ním.
Macík nejrychlejší v etapě, ve vedení je ale Valtr
Mezi kamiony získal své letošní druhé etapové vítězství Martin Macík s Ivecem a hned za ním dojel Nizozemec Gert Huzink s hybridním speciálem Renault české konstrukce, a to pouze dvě a půl minuty za Macíkem. Třetí dojel další Čech, Jaroslav Valtr s Tatrou Phoenix týmu Buggyra. Aleš Loprais se speciálem Praga V4S dojel 10. se ztrátou 25 minut na vítězného Macíka a hned za ním dojel Nizozemec Kees Koolen s hybridním Ivecem z Macíkovy stáje, tedy také české konstrukce. Do první desítky se ve třetí etapě vešly i další dvě Tatry, jedna Buggyra pilotovaná Martinem Šoltysem, druhá z týmu Fesh Fesh se zahraniční posádkou, kterou vede pilot Vaidotas Paskevicius z Litvy a posádku tvoří jeho krajané. České zastoupení tedy bylo v první desítce poměrně výrazné.
V průběžném pořadí je to ale jiné. Včera vítězný Martin Macík je totiž po problémech z druhé etapy až pátý se ztrátou 54 minut na vedoucí posádku a Gert Huzink, který včera dojel těsně za ním, nedokončil druhou etapu a pokračuje s obří 29hodinovou penalizací na 35. místě s celkovou ztrátou 38 hodin. Takže ten už může jet jen o dílčí etapová umístění. Na průběžné první místo se překvapivě posunul Jaroslav Valtr a Aleš Loprais se propadl na druhé místo za něj. Vypadá to tedy, že Jaroslav Valtr jede stylem, kterým byl známý legendární Karel Loprais. Je rychlý, ale nemusí být nutně nejrychlejší v jednotlivých etapách, nicméně posouvá se dopředu, když ti rychlejší mají problémy. Třetí je průběžně Nizozemec Janus Van Kasteren se ztrátou 16 minut na Valtra, zatímco Loprais na něj ztrácí 5 minut. Martin Šoltys je 7. se ztrátou necelých dvou hodin a průběžně 9. je Kees Koolen s hybridním Ivecem. Jeho tým nese název Project 2030 a do té doby má v plánu startovat s plně elektrickým kamionem.
Budou Audi RS Q e-tron E2 zrychlovat? Udrží se české kamiony vpředu?
Dnešní etapa je kratší, měří pouze 574 km, z čehož je 425 kilometrů měřených. Startuje v Ha'ilu a také se tam vrací. Mezi osobními vozy zatím vede Sebastien Loeb před Stéphanem Peterhanselem a Carlosem Sainzem (oba s Audi RS Q e-tron E2) a v kamionech vede Martin Macík před Van den Brinkem a Lopraisem. Budou se podle vás hybridní speciály Audi posouvat průběžným pořadím nahoru? Udrží si čeští piloti přední příčky mezi posádkami kamionů? Napište nám svůj názor do komentářů.