Tradiční Rally Dakar, která se v posledních letech jezdí v Saudské Arábii, už je v plném proudu a přetahování o přední příčky začalo. Zatímco první etapu vyhrál Carlos Sainz, ve druhé se musel spokojit až s třetím místem. Vítěz první etapy mezi kamiony, český pilot Martin Macík, se pak musel spokojit až s osmým místem ve druhé etapě.
Aleš Loprais 2. etapu hodnotil jako velmi náročnou
Druhá etapa Dakaru 2023 vedla ze Sea Campu, kde bylo zázemí na počátku soutěže (a první etapa se tam ještě vracela) do Aluly. Měřila celkem 588 kilometrů a z toho bylo 430 kilometrů měřených, což je solidní porce. „Velmi těžká a po fyzické stránce náročná etapa. Jsme dost naklepaní, od půlky nás všechny bolely hlavy a krční páteře,“ popisuje Aleš Loprais. „Opět byla spousta kamení, proto jsme se soustředili, abychom neudělali chybu a defekt, což se podařilo. Některé výhledy na trati byly nádherné, ale celkově to bylo tak dlouhé a úmorně, že jsem se už fakt těšil do cíle.“ A právě ty kameny potrápily i Martina Macíka.
Carlos Sainz za volantem Audi RS Q e-tron E2 dojel třetí
Hybridním speciálům Audi RS Q e-tron E2 se ale včera tolik nedařilo a Carlos Sainz se musel spokojit až se třetím místem, ovšem vítězný Nasser Al-Attiyah s Toyotou Hilux byl rychlejší o pouhých 5 minut. Na druhém místě dojel Erik Van Loon se stejným typem vozu jako vítěz. Zbývající dva hybridní speciály Audi dojely až na 15. místě (Stephane Peterhansel), resp. 19. místě (Mattias Ekström). Dařilo se ale české posádce Martin Prokop – Viktor Chytka se speciálem Ford Raptor RS Cross Country, která dojela na 8. místě.
Po 2. etapě zůstává ve vedení průběžného pořadí Carlos Sainz s navigátorem Lucasem Cruzem. Vedou před Nasserem Al–Attiyou a třetí příčku drží Mathieu Serradori se speciálem Century CR6-T. Martin Prokop je sedmý a druhý nejrychlejší pilot hybridního Audi, Stephane Pethethansel, je až za ním na osmé příčce. Mattiasu Ekströmovi pak patří až průběžná patnáctá příčka se ztrátou 48 minut na úspěšnějšího ze svých týmových kolegů.
Aleš Loprais s vozem Praga V4S vyhrál etapu a posunul se do čela
Mezi kamiony tentokrát vyhrál Aleš Loprais se speciálem Praga V4S před dvěma Nizozemci na strojích Iveco, Janusem Van Kasterenem a Martinem Van Den Brinkem. Nedařilo se Martinu Macíkovi, který doplatil právě na velké množství kamenů, o kterém mluvil i Aleš Loprais. „Teď v cíli už je to všechno lepší, ale byl to mazec. V začátku jsme nasadili tempo, trať byla plná kamení, jeli jsme v řečištích. Nějaký šutr nám zničil zadní brzy. Ty nám začaly nonstop brzdit a rozžhavily pneumatiky, které postupně začaly ucházet. Museli jsme zpomalit brzdy opravovat, gumy měnit. Kola byla úplně rozžhavená, matky nešly povolit. Rvali jsme je klíčem, na kterém jsme skákali, protože se nám během výměny propalovaly rukavice. Byla to síla. Naštěstí nás postupně dohnali kolegové z bivaku Kees Koolen a Claudio Bellina a každý nám jednu pneumatiku dal, za což jim děkujeme,“ popisuje Martin Macík situaci na trati.
Martin Macík měl problémy, které způsobily kameny
Martin Macík tak dolel v etapě až jako osmý a v průběžném pořadí se propadl z prvního na páté místo. Vedení se místo něj ujal Aleš Loprais, který byl po první etapě druhý. Za zmínku také stojí, že ve 2. etapě dojel jako čtvrtý Jaroslav Valtr s Tatrou týmu Buggyra a celkově mu patří průběžná třetí příčka. Jeho týmový kolega Martin Šoltys se stejným vozem dojel devátý a celkově mu patří osmá příčka. O dvě příčky za ním, tedy na 10. místě, je již zmíněný Nizozemec Kees Koolen s hybridním Ivecem české konstrukce. Jeho Krajan Gert Huzink s hybridním Renaultem, taktéž z českých dílen, ale ve výsledcích druhé etapy nefiguruje. Vypadá to tedy na odstoupení.