Dnešní etapa Dakaru, v pořadí devátá, následovala po dni volna. Mechanici tedy měli den na to, aby techniku připravili na druhou polovinu dálkové soutěže. Posádky z bivaku v Rijádu dovedla je do Haradhu. Celková délka etapy byla 686 kilometrů, z nichž bylo 358 měřených kilometrů. A jezdci do nich vyrazili v plném tempu. Už z výsledků předchozí etapy bylo jasné, že Carlos Sainz s hybridním speciálem Audi RS Q e-tron chce bojovat alespoň o dílčí úspěchy, když už nemá šanci na celkové dobré umístění. V dnešní etapě měl ale krátce po startu nehodu na duně. Po doskoku přistál na příď auta a převrátil se na střechu. Stěžoval si na bolest levého boku, byl odvezen vrtulníkem, ale cestou si to rozmyslel, nechal se dopravit zpět s tím, že chce pokračovat v závodě.
Hybridní Audi RS Q e-tron na čtvrtém místě díky Ekströmovi
V deváté etapě byl nejrychlejší Francouz Sebastien Loeb se speciálem Prodrive Hunter, jenž měřený úsek zvládl v čase 3 hodiny, 7 minut a 24 sekund. Za ním dojeli dva jezdci se stejným typem vozu. Druhý nejrychlejší byl Litevec Vaidotas Zala se ztrátou pouhých 57 sekund a třetí Frasncouz Guerlain Chicherit, který měl ztrátu přibližně minutu a čtvrt navíc. Zatím jediné Audi RS Q e-tron v cíli je to pilotované Švédem Mattiasem Ekströmem a má čtvrtý nejrychlejší čas, 5 minut a 11 sekund za vítězem etapy. Nejrychlejší Čech, Martin Prokop s Fordem Raptor RS Cross Country, dojel na 14. místě se ztrátou 17 minut a 34 sekund na Loeba.
V průběžném pořadí zůstává ve vedení Katařan Násir Al–Attíja, kterému stačilo osmé místo v etapě a přesto navýšil svůj náskok na druhého Lucase Moraese na hodinu a 22 minut. Na třetí místo se posunul vítěz etapy Sebastien Loeb, který vítězstvím ztrátu na Al–Attíju sice o 8 minut stáhl, ale pořád ztrácí hodinu a 43 minut. Katařan by tedy musel mít větší problém, aby o první místo přišel, a zdá se, že loňský vítěz se snaží jet na jistotu bez zbytečného riskování, aby si dojel pro své páté vítězství na Dakaru. Martin Prokop na sedmém místě na něj ztrácí 2 hodiny a 45 minut. Mattias Ekström se díky dobrému výsledku v etapě posunul na 27. pozici, ale pořád ztrácí na Al–Attíju mírně přes 7 hodin a přibližně 3 hodiny na první desítku. Carlos Sainz zatím není v cíli a je otázkou, zda bude moci pokračovat. Je potřeba, aby rychlá asistence dokázala opravit auto, otázkou je také to, zda mu pokračování umožní pravidla, když už byl v záchranářském vrtulníku.
V cíli už jsou i nejrychlejší kamiony a zatím se na prvním místě v 9. etapě drží Nizozemec Janus Van Kasteren s Ivecem, který měřený úsek projel o 3 minuty a 6 sekund rychleji než jeho krajan Pascal De Baar s Renaultem z českých dílen MKR. Třetí je Jaroslav Valtr s Tatrou Phoenix týmu Buggyra a za ním Aleš Loprais se speciálem Praga V4S. První zmíněný dojel 4 minuty a 21 sekund za Van Kasterenem a druhý ztratil 11 minut a 9 sekund. Za Lopraisem jsou tři vozy Tatra v pořadí Vaidotas Paskevicius, Tomáš Vrátný a Martin Šoltys. Tedy první dvě z nich jsou Tatry Jamal týmu Fesh Fesh a třetí je Tatra Phoenix týmu Buggyra. Martin Macík je až 10. se ztrátou 50 minut na vítěze etapy a Japonec Teruhito Sugawara s hybridním kamionem Hino 600–Hybrid je 12. Nizozemec Kees Koolen s hybridním Ivecem z Macíkovy dílny zatím ve výsledcích nefiguruje.
Aleš Loprais se speciálem Praga V4S zůstává ve vedení
Průběžné pořadí i nadále vede Aleš Loprais, který sice nemá tak luxusní náskok jako Al–Attíja mezi osobními automobily, ale 26 minut a 54 sekund na druhého Januse Van Kasterena také není málo. Důležité je, že na rozdíl od většiny pronásledujících pilotů jede poměrně stabilně. Na třetí místo se propadl Martin Van Den Brink, který Lopraise stíhal předtím, ale nyní na něj má ztrátu 46 minut a 8 sekund. Čtvrtý je Martin Macík, jehož ztráta ale po méně povedené etapě narostla a od třetího místa jej dělí přibližně 31 minut. Přitom před dnem volna to byly jen sekundy. Pátý je Jaroslav Valtr, sedmý Martin Šoltys a devátý Tomáš Vrátný. Hybridní Hino pilotované Sugawarou je pak na 10. místě, ale průběžné pořadí okolo 10. místa se ještě může měnit, jelikož v cíli etapy je zatím pouze 13 kamionů.
Vodíkový kamion MAN TGA, který také sledujeme, zatím v cíli dnešní etapy není. Jelikož ale jede samostatnou kategorii, porovnání časů s ostatními kamiony je spíše pro zajímavost. Budeme jej sledovat v dalších etapách, pokud bude pokračovat.