Aleš Loprais odstoupil po nezaviněné nehodě s divákem, Ekström dojel druhý

Dakar 2023 – 10. etapa
Aleš Loprais odstoupil po nezaviněné nehodě s divákem, Ekström dojel druhý
Fotografie: A.S.O./F.Gooden/DPPI
  • Aleš Loprais přejel diváka, který ležel za dunou na trati a z kabiny nebyl vidět
  • Mezi osobními auty vyhrál Loeb, druhý dojel Ekström s Audi RS Q e-tron
  • Martin Macík se celkově posunul na třetí místo, v první desítce jsou tři Tatry a hybridní Hino

Dnešní 10. etapa Dakaru byla ještě trochu kratší než předchozí. Měřila „pouze“ 686 kilometrů, z nichž bylo jen 114 kilometrů měřených. Celková délka sice nijak výrazně nevybočuje z průměru, byť před dnem volna byly etapy přes 800 km a jedna dokonce více než 900kilometrová. Délka dnešního měřeného úseku ale byla nejkratší od začátku Dakaru, samozřejmě s výjimkou 13kilometrového prologu na začátku, ale to není běžná etapa. Už to naznačuje náročnost etapy, protože pořadatelé asi věděli, že kvůli náročnosti zvládnou posádky jen kratší úsek v ostrém tempu.

Ještě se ale vraťme ke včerejší etapě, ve které měl Carlos Sainz Audi RS Q e-tron ošklivou nehodu. Poté, co byl chvíli v záchranářském vrtulníku, se vrátil do auta a etapu dokončil. A vyvstala otázka, zda ho pořadatelé nechají pokračovat, když už byl ve vrtulníku. Podle výsledků včerejší etapy to vypadá, že ano, protože se nakonec ve výsledcích objevil. Sice na 128. místě s velkou ztrátou a ještě větší penalizací, ale ve výsledcích je, což znamená že by měl mít možnost pokračovat. Jordi Juvanteny s vodíkovým kamionem MAN se později ve výsledcích také objevil.

Aleš Loprais musel odstoupit z 1. místa po střetu s divákem, který nezavinil

Smutnou zprávu se dozvěděl také Aleš Loprais, který se večer v bivaku dozvěděl, že za dunou přejel diváka, který následně zemřel. Nutno dodat, že onen divák si lehl do vyjeté trasy hned za dunu, takže z kamionu nebyl vůbec vidět, což potvrzují i záběry z kabiny. Aleš Loprais ale musel zůstat na místě kvůli vyšetřování, ze soutěže tedy musel z prvního místa odstoupit. Do dnešní etapy tedy již nemohl nastoupit.


Mattias Ekström dojel v etapě druhý

V kategorii osobních automobilů byl nejrychlejší Francouz Sebastien Loeb, který dojel 3 minuty a 4 sekundy před druhým Mattiasem Ekströmem s Audi RS Q e-tron. Třetí byl Lucas Moraes se ztrátou 5 minut a 22 sekund na Loeba. Nejrychlejší Čech, Martin Prokop, dojel se svým Fordem na 13. místě 10 minut a 11 sekund po Loebovi. Carlos Sainz nakonec ve výsledcích této etapy nefiguruje.

V průběžném pořadí si stále pohodlný náskok hodinu a 21 minut drží Násir Al–Attíja před Lucasem Moraesem a Loebem, který ztrácí dalších 16 minut. Martin Prokop je sedmý se ztrátou 2 hodiny a 50 minut, ale na třetí místo ztrácí hodinu a 13 minut. Zvláště na pozice před sebou má poměrně malou ztrátu, takže šanci na posun ještě má.

Kategorii kamionů ovlivnilo odstoupení Aleše Lopraise, který dosud vedl. „Stupně vítězů“ v 10. etapě obsadili piloti z Nizozemska v pořadí Pascal De Baar, Mitchel Van Den Brink a Janus Van Kasteren. Dojeli ale velmi těsně za sebou, protože i čtvrtý Martin Macík má ztrátu na vítězného De Baara pouhou minutu a 23 sekund. Šestý dojel Jaroslav Valtr, osmý Martin Šoltys a devátý Teruhito Sugawara s hybridním kamionem Hino 600-Hybrid.

Po odstoupení Lopraise se do čela průběžného pořadí posunul Janus Van Kasteren, který vede o 22 minut a 41 sekund před Martinem Van Den Brinkem. Martin Macík se tím posunul na 3. místo a na vedoucího Van Kasterena ztrácí 51 minut a 7 sekund. Jaroslav Valtr je pátý, Martin Šoltys šestý a Tomáš Vrátný osmý. Teruhito Sugawara s hybridním kamionem Hino je hned za ním devátý.

Jordi Juvanteny s vodíkovým kamionem MAN TGA zatím ve výsledcích dnešní etapy není. Je ale možné, že dojede později, protože má poměrně vysoké startovní číslo (599) a zároveň nejede tak rychle.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze