O společnosti Rimac již určitě víte. Ano, s modelem Concept_One Richard Hammond naprosto nekompromisně vyprášil kožich Jeremy Clarksonovi v Lamborghini Aventador a Jamesi Mayovi v Hondě NSX při závodu ve sprintu v jednom z dílů úspěšného seriálu The Grand Tour. A ano, v tom samém díle s vozem Hammond havaroval při závodě do vrchu, kde po pádu ze srázu skončil Concept_One v plamenech a následně na šroťáku. Hammondovi se jen zázrakem nic nestalo.
Jak připomíná Wikipedia, Rimac je chorvatská společnost založená v roce 2009 inženýrem Mate Rimacem, vyvíjející elektrické hypersportovní vozy. Vůbec prvním byl model Green Monster, který vznikl v roce 2011. Jednalo se o přestavbu staršího modelu BMW řady 3 (E30) na elektrický pohon, ze kterého se podařilo vymáčknout výkon 442 kW a točivý moment 900 Nm. Zrychloval z 0 na 100 za 3,3 vteřiny a maximální rychlost se pohybovala okolo 280 km/h. Úpravy si však žádaly větší a větší zásahy do karoserie, a proto se Mate rozhodl pro vlastní výrobu kompletních vozů.
První model kompletně z dílny Rimac byl představen v roce 2011 ve Frankfurtu nad Mohanem a byl to dnes již dobře známý Concept_One, který přišel s doposud nevídanými výkonnostními hodnotami: 913 kW, 1 660 Nm a zrychlení za 2,8 vteřiny. Dále to byl model Concept S v roce 2016 vycházející z Concept_One, kde se výkon navýšil na 1 018 kW a 1 800 Nm. Jako poslední světlo světa spatřil model C_Two, který měl premiéru loni v Ženevě. A právě tam se letos prezentuje jeho lehce přepracovaná verze.
Jde o nepatrné úpravy exteriéru a řídicího sytému. Rimac v letošním roce započal s testovacím programem pro vývoj technologií C_Two. Jak se Rimac nechal slyšet, ten je pro automobilku těžkou zkouškou, protože s novými technologiemi, se kterými na svět přichází, je spjato nespočet testovacích a postupových cyklů, které navíc musí projít globální homologací a splňovat veškeré normy, což není u nejvýkonnějšího elektrického vozu na světě jen tak. Díky těmto testům se C_Two dostane brzy do konečné podoby a v roce 2020 ho mohou očekávat první zákazníci. Sériová produkce počítá minimálně se 150 vozy.
Letošní kousek se v Ženevě ukázal v nádherné barevné kombinaci Galactic White (galaktické bílé) s tmavě modrými karbonovými prvky. Interiér je ručně vyráběn a kontrastují v něm matné prvky z uhlíkových vláken s modrou kůží, které mají zdůraznit elegantní, ale elektrizující profil.
Zajímavostí u C_Two je jeho monokok s váhou necelých 200 kilogramů. Společnost si ho sama navrhla i vyrábí. Je opatřen karbonovou střechou, konstrukčními výztuhy a zónami pro přední, zadní, nebo boční náraz, stejně jako přední a zadní hliníková konstrukce. Monokok je první svého druhu, přičemž přední a zadní závěs je připojen ke stejné uhlíkové struktuře (bez dílčích rámů). K tomu bylo zapotřebí velmi složitá struktura a materiálová směs s 2 200 vrstvami uhlíkových vláken a 222 hliníkovými vložkami a vícevrstvým procesem. Vysoce složitý design a vývoj přinášejí výsledek, který je lehký a výjimečně silný. Do monokoku je navíc integrováno hnací ústrojí a akumulátor, který je konstrukčním prvkem a přispívá k torzní tuhosti 8 000 kg/deg.
U C_Two se o pohon stará čtveřice elektromotorů – pro každé kolo jeden. Ta dohromady produkuje 1 914 koní a 230 Nm točivého momentu. To zajistí zrychlení na 100 km/h za neuvěřitelných 1,85 sekundy a s plným plynem na podlaze se rychlostí 300 km/h ženete už po 11,8 sekundách. Baterie mají kapacitu 120 kWh a C_Two díky nim dosáhne dojezdu až 500 km dle cyklu WLTP nebo 650 km dle NEDC. Nabíjení je při použití rychlonabíječky otázkou 30 minut na 80 % kapacity baterie. Dále je vůz vybaven 8 kamerami, lidarem, 6 radary a 12 ultrazvukovými čidly. Díky tomu je C_Two schopný autonomní jízdy 4. stupně. Cena se má pohybovat okolo 1 milionu eur (více než 25 milionů korun).