Jak se dostal zakladatel automobilky Rimac k autům? Skoro až pohádkově

Jak se dostal zakladatel automobilky Rimac k autům? Skoro až pohádkově
  • Mate Rimac už na střední škole vymyslet rukavici nahrazující počítačovou klávesnici
  • Později vymyslel zrcadlo, které zobrazovalo i tzv. mrtvý úhel
  • Jeho nejnovější počin se jmenuje Rimac Concept_One
  • Nejvíce mediální pozornosti se automobilce dostalo kvůli nehodě moderátora The Grand Tour Richarda Hammonda

Většina lidí se o automobilku Rimac začala zajímat až po hrozivé havárii Richarda Hammonda ve voze Concept_One. Slavný moderátor mohl jistě po ztrátě adheze a následném výletu mimo silnici přijít o život, situace se ale nakonec obešla bez vážnějších zranění (pokud tak neoznačíme několik šroubů v Hammondově koleni). Nás automobilka zajímala už od vzniku v roce 2009 a po představení právě Concept_One s 1 224 koni a maximální rychlostí 355 km/h jsme si o této chorvatské miniautomobilce nenechali ujít jedinou novinku.

Za vznikem supersportu, který se nebojí ani Bugatti Veyronu, stojí především jeden muž pevně spojený s automobilkou Rimac Automobili. Jeho jméno je Mate Rimac a životní příběh je stejně zajímavý jako například pánů Steva Jobse nebo Billa Gatese.

Mate Rimac se narodil Zdence a Ivanovi Rimac v roce 1988 ve městě Livno v tehdejší Bosně a Hercegovině. Jeho otec se věnuje podnikání. Mate vystudoval univerzitu aplikované vědy (University of Applied Science VERN). Už při maturitě na střední škole dostal úkol vymyslet něco unikátního a Mate tak vynalezl rukavici nahrazující počítačovou klávesnici. Po výhře na mezinárodním šampionátu vynálezců byl poslán do Tokia, kde vyhrál další cenu. Poté vymyslel zrcadlo, které dokázalo pokrýt i tzv. mrtvý úhel. Patent prodal společnosti vyrábějící díly pro automobilky, čímž byl zpečetěn jeho pakt s automobilovým světem.

Mate Rimac je skutečný petrolhead, a i když to ve spojitosti s vozem odmítajícím fosilní paliva nedává smysl, nejdřív si přečtěte jeho životní cestu. Vše začalo koupí kultovního BMW E30 v motorizaci 323i. V generaci E30 motorizace 323i ještě ukazovala na řadu 3 a objem motoru 2,3 se šesti válci. Čistě a jednoduše šlo o ideální driftovací mašinu.

BMW e-M3

Parádní vůz však nevydržel dlouho, na jedné z projížděk Mnichovanovi shořel motor. Mate chtěl využít svoje znalosti s elektronikou a rozhodl se do vozu místo řadového šestiválce dosadit elektromotor. Šikovné chorvatské ručičky tehdy po pár on-line nákupech stvořily první elektrické BMW řady 3. Spolu s kamarády ale postupem času zjistil, že nakupované díly se jim do vývoje elektrického BMW nehodí, a tak si začali postupně jednotlivé součástky vyvíjet sami.

Vůz každým novým dnem nabíral na sofistikovanosti a byl laděn do detailu. Z klasické 323i E30 se postupem času stalo BMW e-M3, jak ho Mate sám nazval. Vůz měl 600koňový elektromotor a na silnici zvládal přenést 550 elektrokoníků. Nejen díky 900 Nm točivého momentu zrychlovalo stařičké BMW za 3,3 vteřiny a pokračovalo až na rychlost 280 kilometrů za hodinu. Dojezd byl přitom reálných 200 kilometrů, což by dnes odpovídalo evropskému NEDC někde na hranici 300 až 350 km.

Postupně ale Mate se svými kamarády dospěl do bodu, kdy na BMW nebylo již co zlepšovat. Logickým krokem tedy bylo vyvinout úplně nový automobil. Takový, jaký tu ještě nikdy nebyl. Náš hrdina si vše důkladně promyslel a ještě před kontaktováním investorů si naplánoval celý Concept_One do nejmenšího detailu. Neuvěřitelně talentovaný Mate samozřejmě s investory neměl žádný problém a vše vyvrcholilo rokem 2011, kdy se na frankfurtském autosalonu poprvé představil Concept_One v celé své kráse. Samotná automobilka byla založena o dva roky dříve.

Výsledkem neskutečné píle je vůz schopný ujet na jedno nabití až 600 kilometrů. Při ostré jízdě na okruhu je to však 140 až 180 kilometrů. V podobných podmínkách si však supersporty berou kolem 60 až 80 litrů na sto kilometrů, a tak nízký dojezd v extrémních podmínkách nemůžeme mít Rimacu za zlé. Maximální rychlost Rimacu sice nyní činí 355 km/h, jde však o elektronicky omezenou hodnotu. V jednom z rozhovorů se Mate zmínil, že by vůz uměl jet i 500 kilometrů za hodinu, podle jeho slov by to však nebylo úplně bezpečné. Pro zajímavost: Rimac Concept_One byl vyroben pouze v osmi kusech. V jednom z nich měl Richard Hammond nehodu. Majiteli, který měl tento vůz dostat, to prý nevadí a je rád, že je slavný automobilový moderátor v pořádku.

My jsme se na Rimac Concept_One podívali naživo na letošním ženevském autosalonu. Ihned na první pohled vás zaujme, jak moc malý automobil to je. Vzápětí je vám jasné, proč Concept_One řídil křeček (veřejně známa přezdívka Richarda Hammonda) a nikoli takřka dvoumetrový Jeremy Clarkson – ten by se do interiéru nejspíše nevešel.

Rimac však nežije pouze jedním supersportem. Aktuálně pomáhá automobilce Aston Martin s hybridním pohonem a navíc se chystá prorazit do světa klasických aut. Podobně jako Tesla by firma chtěla vyrobit elektrický vůz dostupný pro všechny. Nám nezbývá než sympatickému Chorvatovi držet palce.

Zdroje: rimac-automobili.com, drivetribe.com, croatia.org, en.wikipedia.org

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze