Znovuzrozená značka Alpine si ani nestačila pořádně užít slávy svého prvního a zřejmě i posledního novodobého spalovacího modelu, fenomenálního lehkého kupé A110, a rovnou vstupuje do elektrického věku. Ten otevírá subkompaktní Alpine A290, která není ničím jiným, než žiletkovou verzí výrazného hatchbacku Renault 5 Electric. Následovat bude GT-C Crossover, nová generace A110 a v neposlední řadě A390, která osuší slzy těm, jimž se stýská po skvělých hot-hatchích Renault Mégane R.S.. Malá a mrštná A290 se tedy stává nejen poslem nové doby, ale i firemní kultury, stojící na třech pilířích: na výkonu, agilitě a nízké hmotnosti. Ty totiž zajišťují radost z jízdy i bez drahých, supersofistikovaných technologií.
Alpine A290 je určena pro dámské i pánské publikum, splnit má přísné nároky jak na styl a design, tak na výkon a zábavu za volantem. Zároveň má být i plnohodnotným elektrickým pomocníkem domácnosti i veřejné rozvodné soustavě, protože nabídne rozhraní V2L/V2G. Potěšit má zároveň i vlastence, protože vývoj i výroba nesou pomyslné visačky Made in France. O produkci to zatím sice neplatí 100%, avšak to se změní napřesrok v létě, kdy bude dokončena domácí baterkárna. Celý vůz se vyrábí v areálu Electricity v Douai a cize buzené elektrické motory dorážejí z Cléonu. Tedy z tradiční motorárny Renaultu, kde se dříve vyráběly spalovací pohonné jednotky, přičemž jedna ze starších konstrukčních rodin čtyřválců OHV dokonce přímo nesla jméno Cléon a důvěrně ji znají všichni, kdo někdy vlastnili menší Renault ze 70. či 80. let, případně původní Dacii v podobě licenčního Renaultu 12.
Sotva čtyřmetrový vozík s pohonem předních kol vznikl na platformě Ampere AmpR Small a ačkoliv vychází z Renaultu 5 Electric, docela výrazně se od něj opticky odlišuje. Kromě výrazných sportovních kudrlinek k tomu přispěl i šesticentimetrový nárůst šířky. Ty správné proporce s kolem v každém rohu zajišťuje i velkorysý rozvor 2,53 m, každý detail pak záměrně vzpomíná na zakladatele značky Alpine, francouzského závodního Jeana Rédélého, který by letos oslavil 102. narozeniny. Do bohatého seznamu patří mj. široké lemy blatníků, lemované prahy, střešní hrana z eloxovaného hliníku, černě lakované ochranné lišty, typický motiv sněhové vločky či výrazný zadní difuzor. Okolí by si mělo zapamatovat výrazné světelné podpisy ve tvaru písmene X, aby vědělo, čemu na silnici uhnout.
Aerodynamika hrála stejně důležitou roli, jako optické efekty, proto se na proudění vzduchu pečlivě pracovalo. Odtud optimalizované vzduchové kanály k chlazení brzd, výrazně vytažené prahy či absence zadního spoileru kvůli potlačení závleku. Jeho roli převzal typický kachní ocas, tedy decentní odtrhová hrana na konci střechy. Cílem samozřejmě bylo maximálně omezit součinitel čelního odporu vzduchu a tím pomoci elektrickému dojezdu, který je zejména u sportovních aut ostře sledovanou hodnotou. Co nejméně mají narušovat obtékání vzduchu i oba vzory 19" litých kol s motivem sněhové vločky, jejichž úkolem je ale zároveň i maximálně usnadnit chlazení brzd. Monoblokové čtyřpístky Brembo, převzaté z modelu A110, totiž dokáží vyprodukovat hodně tepla.
V nabídce se octnou čtyři barevné odstíny; černý Deep, bílý Nival, modrý Vision a šedý Matte, přičemž novinkou je právě zmíněný odstín modré. Doplňovat bude možné jak nejrůznější ozdoby typu francouzské trikolóry na C-sloupku, tak volit barvy detailů v čele s brzdovými třmeny, které mohou být modré či červené. Samotná kola bude rovněž možné získat ve třech povrchových úpravách; v lesklé černi, polo-diamantové černi či ryze diamantové černi. Na přání lze rovněž získat podbarvené logo Alpine na krytech nábojů.
Interiér se od výchozího Renaultu 5 odlišuje natolik, kolik dovolili hlídači vývojových a výrobních nákladů. Extravagantní kokpit z konceptu A290_β s centrálně umístěným sedadlem řidiče a dvěma místy po jeho bocích tedy vskutku nečekejme. Sériová verze A290 je totiž i při všech svých sportovních aspiracích především praktickým každodenním elektromobilem. Proto nabízí nejen standardní pěticí dveří, ale i velký zavazadelník o objemu 326 l (podle jaké normy, s tím se Alpine nepochlubilo).
Architektura s volně stojícím, velkým dvojdisplejem tak vychází z civilnějšího bratrance od Renaultu, připomíná i ostatní nové elektrické Renaulty. Odlišnosti se tu budovaly v detailech; první jsou samozřejmě sportovní sedadla, číslo dvě pak elegantní tříramenný volant, potažený nappou. Ten obsahuje, kromě známého tlačítka volby jízdních režimů vpravo, také dva specifické ovladače, inspirované formulí 1; pod levým ramenem knoflík RCH, nastavující míru rekuperace, a nad pravým ramenem výrazné červené tlačítko OV. To znamená Overtake a s jeho pomocí lze krátkodobě zvýšit výkon na maximum (čehož lze dosáhnout i došlápnutím plynu a funkcí kick-down). A také odlišná středová konzola s tlačítkovým voličem směru, rovněž inspirovaná modelem A110.
Anatomická přední sedadla svým charakteristickým tvarem bočnic rovněž vzpomínají na historické sportovní modely obou dotyčných značek. Potažena jsou v nižších specifikacích tkaninou, kombinující 15% recyklát plastu s konopnými vlákny a 100% tmavě modrý recyklát s kontrastním prošíváním plus kovovým ozdobným logem „A“ v horní části opěradla. Palubní desku, boky středové konzoly a dveřní výplně zdobí látka s podobným zrnitým povrchem. Vrcholné specifikace GT Premium a GTS se pak chlubí čalouněním z pravé kůže nappa, ovšem ekologicky činěné kávovými lusky a přírodními oleji. Tu lze volit v modré nebo šedé barvě.
Základní konstrukce plně těží z výhod čistě elektrické platformy tzv. skateboardového typu. Ta umožnila pohánět přední kola bez nutnosti přetížení přední nápravy a také snížit těžiště a angažovat pevné pouzdro baterie jako zpevňující element celého skeletu. Kompaktní rozměry pohonné jednotky zase dovolily lepší využití obestavěného prostoru a minimalizaci obou převisů. Silný hot hatch vznikl z civilního hatchbacku stejným způsobem, jako v celé historii značky Alpine; montáží silnější pohonné jednotky z většího modelu a specifického pérování, brzd, na míru vyrobených pneumatik Michelin Pilot (ve třech verzích; kompromisní, supersportovní a zimní) a distribuce točivého momentu s elektronickou verzí závěru diferenciálu a systémem launch control. Motor z většího Meganu, uložený v pomocném rámu, poskytl svých až 218 k a 300 Nm, výsledkem kombinace s pohotovostní hmotností 1 479 kg je zrychlení z klidu na stovku za 6,4 s.
Alpine A290 dostala standardně větší ze dvou baterií, určených pro výchozí Renault 5, s kapacitou 52 kWh a standardním tepelným čerpadlem. Díky tomu dosahuje předběžný WLTP dojezd hodnoty cca 380 km. Nabíjecí parametry se neliší od R5, takže DC maximum činí 100 kW, třífázové AC 11 kW. Z 15 na 80 % SoC se baterie na DC nabije za 30 minut, případně za čtvrt hodiny na 150 km jízdy. Z AC doplní za hodinu energii na 70 km, doplnění z 10 na 80 % SoC trvá 3 hodiny a 20 minut. Nabíječka je dvousměrná s V2L rozhraním a podporou funkce V2G, která samozřejmě vyžaduje doplnění patřičného domácího hardwaru.
Na technice se tu nešetřilo, takže podvozek se těší nejen do rychlých šikan, ale i na každodenní jezdění. Díky nízkému těžišti totiž nepotřebuje kamenné pérování k dosažení stability a zůstává elastický. Zároveň angažoval hydraulické dorazy tlumičů, což výrazně zlepšilo komfort v krajních situacích. K tomu víceprvková náprava, která je v neprémiovém B-segmentu zjevením, a jízdní vlastnosti budou zjevně silnou kartou. Ostatně podvozky v Dieppe, kde sídlí i divize Renault Sport, vždy ladit uměli. Zde se zaměřili na pocitovou i skutečnou ovladatelnost, přičemž se zaměřili i na pocity v brzdovém pedálu. Ty by se měly maximálně blížit ostrým sportovním speciálům, i když se obešly bez hydraulického propojení s pedálem a povely přenášejí od řidiče čistě elektronicky.
Protože podle konstruktérů patří ke sportovnímu zážitku i zvuk, vyvinuli zvukový generátor, který plní interiér syntetickým zvukem prostřednictvím exkluzivního soundsystému Devialet, jenž se mění nejen podle otáček, ale také zátěže elektrického motoru. Systém, který dokonce dostal obchodní název Alpine Drive Sounds, lze nastavit do dvou režimů, nezávislých na aktuálním dávkovém nastavení jízdních módů, případně úplně vypnout.
V nabídce budou dvě výkonové verze se shodnou technikou, rozdělené mezi čtyři linie. Základní A290 GT a GT Premium vyvinou 177 k a 285 Nm, vrcholné GT Performance a GTS potom plnotučných 218 k a 300 Nm. Slabší verze dosáhne stovky z klidu za 7,4 s a pokračuje ve zrychlení do 160 km/h, silnější si polepšila přesně o sekundu a 10 km/h. Čtyřsetmetrovou dráhu s pevným startem urazí A290 za 15,5/14,7 s, tisícimetrovou potom za 29,3/27,7 s.
Technické parametry Alpine A290 GT Performance/GTS
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 3 990 × 1 820 × 1 520 mm, 1 479 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 160 kW, 218 koní, točivý moment: 300 Nm |
Baterie | 52 kWh |
Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ? |
Cena od | 1 066 281 Kč |