V časech tuhé komunistické normalizace počátkem 70. let se československá závodní scéna plná špičkových jezdců světové třídy začala nuceně oddělovat od západní poloviny světa. Tehdejší klání v rallye, okruzích či závodech do vrchu byla prakticky výhradně v režii značek z tzv. východního bloku, které tou dobou za světovou špičkou už notně zaostávaly. V dusné atmosféře husákovského řízeného zapomínání byl jak zjevem z jiné planety placatý modrý speciál, který drtivým způsobem vyhrával jednu domácí rallye za druhou. To se vynikající Vladimír Hubáček, který nás bohužel loni opustil, proháněl za volantem své Alpine A110, která svým výkonem dvojnásobně převyšovala zbytek startovního pole. Stala se mj. impulzem k vývoji rychlé Škody 180/200 RS, protože bylo politicky nepřijatelné, aby socialistické závody neustále vyhrával vůz ze sice celkem spřátelené, avšak stále kapitalistické, a tudíž nepřátelské ciziny.
Značka Alpine, která od roku 1973 patří Renaultu, se tedy zapsala hluboko do podvědomí každému, kdo se u nás za posledních 50 let aspoň trochu zajímal či zajímá o rallye. Skalní fanoušci si možná pamatují i hodně netradičně tvarované, bohužel však poněkud přerostlé a výrazně méně úspěšné následovníky A310, GTA a A610, přičemž výroba posledně jmenovaného značku přivedla značku až k rozhodnutí výrobu v Dieppe ukončit a smést ze stolu rozpracovaný projekt A710. Plány na znovuoživení značky přicházely a odcházely, ten poslední neúspěšný uťala světová krize v letech 2008–2009. Jenže v roce 2012, když se začal svět znovu ptát po lehkých, dostupných a přitom rychlých sporťáčcích, Renault oznámil obnovení značky ve spolupráci s Caterhamem.
V roce 2017 Alpine uvedla novou generaci legendární A110 a středomotorový sporťák jednoznačně navazující na svůj historický pravzor se stal velkým hitem. Dokonce takovým, že Renault při velké reorganizaci v roce 2021 pod Alpine převedl i někdejší divizi Renault Sport a svěřil jí na bedra zodpovědnost za kompletní vývoj všeho sportovního se značkou či geny Renaultu. Čeští fanoušci značky si však museli počkat, Alpine pronikala na světové trhy postupně a před Českou republiku se dostalo mj. na Maďarsko se Slovinskem. Nicméně letos v červnu onen slavný den nastane a v novém autosalonu v Pyramidě Průhonice si i čeští fanoušci budou moci prohlédnout, vyzkoušet a koupit čerstvě modernizovanou Alpine A110 ve třech verzích A110, A110 GT a A110 S s výkonem až 300 koní, zrychlením z klidu na 100 km/h za 4,2 s a maximálkou 275 km/h.
A proč o této dosud ryze benzinové značce vůbec píšeme? Již před časem podepsala memorandum o porozumění týkající se společného vývoje elektrického nástupce A110. Ten bude mít výsadní postavení, protože vznikne mimo koncernovou platformu CMF-EV. Jenže do roku 2026, kdy se Alpine stane čistě elektrickou značkou, by mělo dojít ještě na další dva emotivní, rovněž čistě elektrické modely. Ty už koncernové synergie využijí, a tak na malé platformě CMF-B EV vznikne malý sporťáček segmentu B (tzn. velikosti Clia) a na standardní CMF-EV pak o třídu větší crossover typu gran turismo. Rozhodně se tedy máme nač těšit.