Ostrý elektromobil, co baví. Projeli jsme Alpine A290 GTS
test

Ostrý elektromobil, co baví. Projeli jsme Alpine A290 GTS

První jízdní dojmy

Do Česka dorazil stylový elektrický hot-hatch z Francie a my jsme projeli rovnou jeho vrcholnou verzi. Řeč je o voze Alpine A290 GTS, který jsme prověřili na polygonu v Mostě a následně i na okreskách okolo Mostu a Litvínova.

Alpine A290 je jedním z těch vozů, na které se nadšenci těší už od jeho představení, a nyní dorazil i do Česka. Tento ostrý elektromobil vycházející z Renaultu 5 Electric si přišel získat srdce milovníků sportovní jízdy – a podle našich prvních jízdních dojmů k tomu má parádně nakročeno.

Design a technika: Vzhled rallyové legendy

Alpine A290 sdílí s Renaultem 5 pouze základ platformy a karoserie. Většina ostatních prvků, včetně rozšířených blatníků, podvozkových dílů a hliníkového uložení motoru, je specifická právě pro tento model. Výrazný sportovní design podtrhují ikonická přídavná světla s křížkovým motivem odkazující na rallyovou minulost značky. Právě takto se totiž dříve přelepovala světla rallyových speciálů, aby se například při rozbití kamenem sklo nevysypalo. Zároveň to vozu dodalo čtyřokou tvář typickou pro vozy Alpine.

Projeli jsme ostrý elektrický hot-hatch Alpine A290 GTS

Technické parametry Alpine A290 GT Performance/GTS

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 3 990 × 1 820 × 1 520 mm, 1 479 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon160 kW, 218 koní, točivý moment: 300 Nm
Baterie55 kWh (52 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16,7 kWh / 100 km, dojezd: 361 km
Cena od1 050 000 Kč

Plně elektrická platforma Amper Small je sice shodná s tou v Renaultu 5 Electric, má také baterii o využitelné kapacitě 52 kWh, ale podvozek Alpine A290 má jiná ramena, aby bylo dosaženo širšího rozchodu kol a celkově lepších jízdních vlastností. Zadní náprava je pak víceprvková. Jiný je i elektromotor vpředu pod kapotou, který má i hliníkový rám pro uložení motoru. To snižuje těžiště a napomáhá k rozložení hmotnosti 57:43, které je o poznání lepší než u základního Renaultu 5 Electric.

Alpine A290 má standardně 19" kola se speciálními pneumatikami o šířce 255 mm. Pod nimi se schovávají čtyřpístkové brzdy Bremboo s kotouči o průměru 320 mm. Ty pochází z modelu Alpine A110. Brzdový pedál je virtuální, jde tedy o elektronické ovládání brzd pro přesnější dávkování brzdného účinku.

Výkonnostní parametry a jízdní režimy

Vrcholná verze GTS s výkonem 220 koní zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,4 s. Kromě ní bude k dispozici varianta se 180 koňmi, takže každý si může vybrat dle svých preferencí. Zajímavostí je ovládání rekuperace skrze otočný modrý ovladač na volantu nebo červené tlačítko „Overtaking Button“ pro krátkodobé zvýšení výkonu. Systém ESP se v režimu Sport automaticky vypíná, což milovníci sportovní jízdy ocení. Naopak, v ostatních režimech ESP vypnout nelze.

Jízdní vlastnosti: ostrá a zábavná motokára

Na mosteckém polygonu i okolních okreskách Alpine A290 ukázala, že je to skutečně sportovní nástroj. Auto nádherně sedí v zatáčkách, podvozek má motokárový charakter a řízení je zábavné a přesné. Ti, kdo preferují svižnou jízdu, si přijdou na své, a to nejen díky jízdním vlastnostem, ale i sportovnímu volantu a jistotě. Při sportovní jízdě klikatými okreskami bych uvítal ještě trochu strmější řízení, ale chápu, že Alpine A290 má zvládat i roli vozu pro každodenní používání, takže toto považuji za ideální kompromis.

Interiér: kombinace sportu a praktičnosti

Interiér nabízí sportovní sedačky s výrazným bočním vedením, i když užší postavy mohou cítit, že v sedadle trochu „klouzají“, což byl můj případ. Naopak lidé s širší postavou budou nadmíru spokojeni. Zkrátka, i zde se projevila snaha o kompromis mezi sportovními vlastnostmi a pohodlím při každodenních cestách. Design interiéru je přizpůsoben sportovním potřebám, přičemž zachovává praktičnost pro denní používání.

Alpine A290 GTS - interiér

Spotřeba a elektrický dojezd

Ačkoliv Alpine A290 není primárně o spotřebě, při kombinaci klidnější jízdy na výjezdu z Mostu a přes Litvínov a ostré jízdy okreskami ukázal palubní počítač 20,5 kWh/100 km. To naznačuje, že auto nebude přehnaně náročné na nabíjení, což potěší ty, kteří plánují kombinaci sportovní jízdy a běžného každodenního ježdění. Například dojíždění do práce, které si patřičně užijí.

První dojmy: zábavné auto do města i mimo něj

Alpine A290 je ideálním kompromisem mezi sportovním a praktickým elektromobilem do města. Město zvládne díky kompaktním rozměrům, ale pravou tvář ukáže na okreskách nebo při svižnější jízdě. Na kvalitních silnicích vyniká, ale zůstává otázkou, jak se bude chovat na méně kvalitním povrchu. To jsme při krátké jízdě okolo Mostu neměli příležitost vyzkoušet, protože povrch polygonu má kvalitní asfalt a stejně tak trasa vedla po silnicích s hladkým povrchem.

Alpine A290 GTS – detaily

Závěr: první krok Alpine do světa elektromobility

Alpine A290 je zábavné a výrazné auto, které představuje první krůček značky Alpine k plné elektromobilitě. Pokud hledáte elektromobil, který nabízí řidičský zážitek a sportovní charakter, ale zvládne i každodenní dojíždění do práce, Alpine A290 rozhodně stojí za pozornost. Těšíme se na další testy, kde jej prověříme důkladněji, včetně dálnic, města a různých typů povrchů. Tento ostrý elektromobil není jen o výkonu a zrychlení v přímce, ale především o radosti z jízdy zatáčkami – a v tomto ohledu Alpine A290 rozhodně nezklame.

Foto: Alpine Česká republika

alpine-a290
Klady
  • sportovně zaměřený interiér
  • originální a sportovní design
  • skvělé jízdní vlastnosti v zatáčkách
Zápory
  • sportovní sedačky nejsou ideální pro užší postavy
  • omezený komfort podvozku
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze