Alpine A390 se ukázala oficiálně. Zatím jen letmo, ale dojem nechala silný

Alpine A390 se ukázala oficiálně. Zatím jen letmo, ale dojem nechala silný
Fotografie: Alpine
  • Alpine A390 se k zákazníkům dostane až napřesrok, už nyní se ale můžeme kochat
  • Historicky největší model značky kombinuje praktičnost a potěšení z jízdy
  • Přináší také značce Alpine hned několik historických novinek

Alpine uvádí novinku, která znamená definitivní opuštění mantinelů výrobce aut, určených výhradně pro rychlé a adrenalinové svezení. Nový Alpine A390 je druhým čistě elektrickým modelem malého francouzského výrobce z Dieppe, patřícího do Renault Group, a také vstupem do velkého světa. A to v obou toho slova významech; s délkou 4 615 mm jde o dosud největší vůz značky a kromě toho by se rád podíval nejen mezi ryzí sporstmany, ale i mezi zámožné manažery, kteří vyznávají nejen přesné apexy, ale i prémiové pohodlí. A obojí by měl proudnicový liftback poskytovat v hojné míře.

Vůz totiž vůbec poprvé u značky nabízí pohon všech kol, a to rovnou třemi motory; jedním vpředu a dvěma vzadu. Bez zajímavosti není ani fakt, že zadní synchronní motory pracují s permanentními magnety, což není v Renault Group vůbec obvyklé. Pokud se ptáte, kam se poděla obvyklá koncepce s cizím buzením, tak odpovídáme, že na přední nápravu. Tamější malý motor totiž dostal typicky renaultovskou kotvu s vinutím. Protože v dnešní době zatím ještě nejsou elektromobily lehké jako pírko, učinili konstruktéři maximum pro vedení ideální stopy od propracovaného torque vectoringu, těžícího z neomezených možností dvou nezávislých motorů vzadu, až po pneumatiky Michelin, vyvinuté speciálně pro tento model. Tak lze i přes pohovotostní hmotnost, začínající na 2 121 kg, očekávat to pravé, alpinovské svezení.

K němu budou připraveny dvě motorizace; rychlá A390 GT s výkony 401 k/650 Nm a superrychlá A390 GTS, nabízející 469 k/808 Nm. Ta první pokoří stovku za 4,8 s a zrychluje až do 200 km/h, druhá pak za 3,9 s a zvládne až 220 km/h. Jenže mnohem důležitější je, co se děje mezitím. A k tomu by měla přispět tuhá skateboardová platforma se speciální, vysokovýkonnou 400V baterií NMC o kapacitě 89 kWh, s posíleným kapalinovým chlazením a pozměněnou chemií s vyšším obsahem niklu tak, aby byla schopna dodávat svých až 1 200 A při vybíjení opakovaně, a zajistit tak plný výkon až do 30 % SoC. Na druhé straně se pak podařilo dosáhnout sice nepříliš oslnivého nabíjecího maxima na DC 190 kW, ovšem velmi dobrého průběhu nabíjecích křivek, díky nimž lze naplnit i takto velkou sadu z 15 na 80 % SoC za méně než 25 minut.

Jenže s tímhle autem se mají nejen oťukávat fyzikální limity na klikatých okreskách, ale i pohodlně a rychle cestovat. Takže se konstruktéři zaměřili nejen na aerodynamiku, ale i celkou optimalizaci včetně map Google s plánovačem nabíjecích zastávek. Normovaný dojez podle WLTP činí až 555 km, na AC lze nabíjet rychlostí až 22 kW, ač již jen volitelně (základem je stále solidních 11 kW), i když jsme byli u Renault Group donedávna zvyklí na luxus v podobě standardních 22 kW. Nechybí podle dnešní módy ani obousměrné nabíjení, dokonce i s funkcí V2G, ovšem pouze pro Francii.

Pro přesuny po městě je připravené jednopedálové ovládání spolu s otočným ovladačem rekuperace na volantu ve stylu formule 1, pro co nejpůsobivější starty na zelenou zase launch control. Tamtéž se nachází i červené tlačítko OV pro krátkodobé zvýšení výkonu, například při předjíždění. Jen je pak potřeba před dalším použitím půl minutky počkat. A nakonec, kdo je zvyklý orientovat se v autě i ušima, může si pustit umělý zvuk, indikující zatížení mechaniky.

Jízdní vlastnosti určuje pečlivé vyladění celé konstrukce, které přineslo nejen použití lehkých, kovaných závěsů kol, rozložení hmotnosti v ideálním poměru 49:51, ale i přímé řízení a pochopitelně i aktivní spolupráce zadních motorů při stáčení zádě do rychlých šikan. Kdo je zvědav na míru elektronické intervence, může ji sledovat přímo ve speciální tabulce na přístrojovém štítu. A kdo je s ní spokojen, může si vybrat z celkem pěti jízdních režimů včetně okruhového a invidudálního. Nechybí dokonce ani úplná deaktivace ESP, i když je samozřejmě otázkou, jak velkou míru volnosti pak silné elektromotory opravdu dostanou.

Design se podle výrobce z 85 % shoduje s loňským konceptem A390_β a bude jistě předmětem řady debat i krajních názorů. Nutno ale konstatovat, že svůj nelehký úkol, tedy přenést styl ultimativních lehkých kupátek na mnohem otylejší karoserii, splnil nad očekávání. Vůz působí zároveň elegantně i originálně, a i když se ještě ukáže, jak mu to bude slušet naživo, zdá se, že jej nepřehlédnete a poté si jej zapamatujete. Slouží k tomu nejen nezvyklá silueta, ale i naléhavé detaily typu zadního okna ve tvaru helmy, minimalizované plochy oken a samozřejmě i výrazný noční design, tvořený shluky svítících trojúhelníků, nazvanými Cosmic Dust.

Uvnitř pak čeká do modra laděný kokpit s palubkou, obklopující řidiče, dvěma velkými displeji a tradičními třemi velkými tlačítky na středové konzole, kterými se volí směr. Sporovní sedadla zdobí různé materiály včetně alcantary a mnoha log Alpine ve tvaru stylizovaného velkého A. Samozřejmostí tu je nejen vyhřívání, ale i elektrické nastavování posezu, vrcholné provedení si pak užívá pohodlí křesel Alpine Sport Seat Sabelt, potažených nappou a zezadu volitelně obložených karbonem nebo kovem. A aby se dalo na konci cesty třeba přespat, nebo strávit dovolenou, nechybí ani zavazadelník o objemu 532 l, který u značky rovněž láme rekordy.

O zahájení výroby ani tržní dostupnosti zatím nevíme nic, ale rádi se s vámi podělíme, až něco zjistíme.

s
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze