Sportovní kupé Alpine A110 E-ternity vzniklo oficiálně k 60. výročí značky Alpine, údajně na popud samotného Lucy de Meo a za necelý rok. Marketing o něm mluví také jako o mostu mezi minulostí, protože se designově i svým názvem nepokrytě odkazuje na stejnojmenný stroj z roku 1962, který se vyráběl neuvěřitelných 15 let a počátkem 70. let mj. přepisoval historii československé rallye s nedávno zesnulým Vladimírem Hubáčkem za volantem. Prototyp je nejen pojízdnou laboratoří, ale také má změnit vnímání lehkých elektrických sporťáků. Díky netradiční koncepci je totiž nezvykle lehký; aktuálně váží 1 378 kg (jeho srovnatelně výkonný benzinový protějšek 1 120 kg), cílem je však pohotovostní hmotnosti 1 320 kg, která by skutečně mohla dosavadní nedůvěrou pohnout.
Aby se zachovala rozumná cena, pracovalo se s již hotovými komponenty. Baterie proto odpovídá té v Renaultu Megane E-Tech, avšak aby se do nízké karoserie kromě ní vešla i posádka, musela být netradičně přeskupena. Z obvyklého místa pod sedadly se proto osm modulů přestěhovalo dozadu přímo k pohonné jednotce, čtyři pak zabraly příď. Sice se tím těžiště přesunulo o chlup dozadu (u benzinového vzoru je hmotnost rozložena mezi přední/zadní nápravu v poměru 43/57, u elektrické verze pak 42/58), ovšem podařilo se zachovat nejen přijatelnou hmotnost, ale i oblíbený nízký posez posádky.
Největší inovace se ale skrývá v útrobách pohonu; aby se konstruktéři nemuseli příliš omezovat kompromisy mezi akcelerací a nejvyšší rychlostí, vymysleli zcela novou dvoustupňovou a dvouspojkovou převodovku Alpine DCT 2, čímž potvrdili nastupující trend tohoto řešení. Konstrukčně vychází z dvouspojkové skříně Getrag DCT 7, kterou používá zážehová Alpina, a stejně jako ona dokáže měnit rychlostní stupně bez přerušení tahu. Výsledek stojí za to; i když má elektrický pohon nižší výkon oproti spalovacímu (242 k/320 Nm oproti 292 k/320 Nm), rozdíly v jízdních výkonech jsou i s vyšší hmotností marginální (0–100 km/h za 4,5 oproti 4,4 s, nejvyšší rychlost 250 oproti 260 km/h). Navíc nejde o konečné hodnoty, vývoj vozu dále pokračuje.
Došlo i na inovace, především se fanoušci dočkali odsuvného střešního dílu, který spalovacímu originálu chybí. Jeho realizaci umožnila technologie vstřikování recyklovaného karbonu. A konečně karoserie druhého vystavovaného prototypu vznikla z dalšího inovativního materiálu. Konkrétně z kompozitu se lněnými vlákny, která jsou podle konstruktérů stejně pevná jako ta uhlíková, avšak mají lepší akustické vlastnosti. Pamětníkům se samozřejmě vnucuje paralela s duroplastem, z něhož vznikaly karosářské díly Trabantů, rovněž vyztuženým rostlinnými vlákny, byť šlo o bavlněnou cupaninu. Jenže myšlenka je vlastně podobná, jen by novodobý kompozit neměl být tak hořlavý. Už proto, že používá jiné plnidlo než vysoce vznětlivou pryskyřici.
Protože se dnes musí myslet na komfort a multimédia i u takto ryzích strojů, součástí projektu je i výkonný soundsystém s osmi reproduktory a pokročilá infozábava s velkým displejem. Výzvou bylo rovněž natažení vysokonapěťových kabelů skrz auto, místo našly ve středové konzole. A nakonec řídicí jednotka spojující moderní elektropohon se zbytkem auta vzniklého v minulé dekádě. Podařilo se vyřešit i to a vše má na starost jediná řídicí jednotka. Není pochyb, že poznatky z vývoje se široce uplatní i u samotného Renaultu. Už částečné technické údaje, které automobilka zatím zveřejnila, vypadají více než slibně.
Technické parametry Alpine A110 E-ternity E-ternité
Kompletní specifikaceKonstrukce | kupé, ? × ? × ? mm, 1 378 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 178 kW, 242 koní, točivý moment: 300 Nm |
Baterie | 60 kWh |
Nabíjení | rychlonabíjení: 200 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ? |
Cena od |