Převodovka hlásí příchod! Alpine uvedla kupé A110 E-ternity s řazením

1
Převodovka hlásí příchod! Alpine uvedla kupé A110 E-ternity s řazením
Fotografie: Alpine
  • Přesně podle očekávání představila Alpine první elektrický sportovní model
  • Ten je předzvěstí ryze elektrické budoucnosti značky
  • Představí se v rámci Formule 1 na víkendové Velké ceně Francie

Sportovní kupé Alpine A110 E-ternity vzniklo oficiálně k 60. výročí značky Alpine, údajně na popud samotného Lucy de Meo a za necelý rok. Marketing o něm mluví také jako o mostu mezi minulostí, protože se designově i svým názvem nepokrytě odkazuje na stejnojmenný stroj z roku 1962, který se vyráběl neuvěřitelných 15 let a počátkem 70. let mj. přepisoval historii československé rallye s nedávno zesnulým Vladimírem Hubáčkem za volantem. Prototyp je nejen pojízdnou laboratoří, ale také má změnit vnímání lehkých elektrických sporťáků. Díky netradiční koncepci je totiž nezvykle lehký; aktuálně váží 1 378 kg (jeho srovnatelně výkonný benzinový protějšek 1 120 kg), cílem je však pohotovostní hmotnosti 1 320 kg, která by skutečně mohla dosavadní nedůvěrou pohnout.

Aby se zachovala rozumná cena, pracovalo se s již hotovými komponenty. Baterie proto odpovídá té v Renaultu Megane E-Tech, avšak aby se do nízké karoserie kromě ní vešla i posádka, musela být netradičně přeskupena. Z obvyklého místa pod sedadly se proto osm modulů přestěhovalo dozadu přímo k pohonné jednotce, čtyři pak zabraly příď. Sice se tím těžiště přesunulo o chlup dozadu (u benzinového vzoru je hmotnost rozložena mezi přední/zadní nápravu v poměru 43/57, u elektrické verze pak 42/58), ovšem podařilo se zachovat nejen přijatelnou hmotnost, ale i oblíbený nízký posez posádky.

Vnější vzhled maximálně ctí jak spalovací originál A110, tak pravzor ze začátku 60. let, který značku proslavil po celé Evropě

Největší inovace se ale skrývá v útrobách pohonu; aby se konstruktéři nemuseli příliš omezovat kompromisy mezi akcelerací a nejvyšší rychlostí, vymysleli zcela novou dvoustupňovou a dvouspojkovou převodovku Alpine DCT 2, čímž potvrdili nastupující trend tohoto řešení. Konstrukčně vychází z dvouspojkové skříně Getrag DCT 7, kterou používá zážehová Alpina, a stejně jako ona dokáže měnit rychlostní stupně bez přerušení tahu. Výsledek stojí za to; i když má elektrický pohon nižší výkon oproti spalovacímu (242 k/320 Nm oproti 292 k/320 Nm), rozdíly v jízdních výkonech jsou i s vyšší hmotností marginální (0–100 km/h za 4,5 oproti 4,4 s, nejvyšší rychlost 250 oproti 260 km/h). Navíc nejde o konečné hodnoty, vývoj vozu dále pokračuje.

Došlo i na inovace, především se fanoušci dočkali odsuvného střešního dílu, který spalovacímu originálu chybí. Jeho realizaci umožnila technologie vstřikování recyklovaného karbonu. A konečně karoserie druhého vystavovaného prototypu vznikla z dalšího inovativního materiálu. Konkrétně z kompozitu se lněnými vlákny, která jsou podle konstruktérů stejně pevná jako ta uhlíková, avšak mají lepší akustické vlastnosti. Pamětníkům se samozřejmě vnucuje paralela s duroplastem, z něhož vznikaly karosářské díly Trabantů, rovněž vyztuženým rostlinnými vlákny, byť šlo o bavlněnou cupaninu. Jenže myšlenka je vlastně podobná, jen by novodobý kompozit neměl být tak hořlavý. Už proto, že používá jiné plnidlo než vysoce vznětlivou pryskyřici.

Technika v maximální míře vychází ze stávající spalovací verze a již vyráběných komponentů, což by mělo udržet příznivou cenu

Protože se dnes musí myslet na komfort a multimédia i u takto ryzích strojů, součástí projektu je i výkonný soundsystém s osmi reproduktory a pokročilá infozábava s velkým displejem. Výzvou bylo rovněž natažení vysokonapěťových kabelů skrz auto, místo našly ve středové konzole. A nakonec řídicí jednotka spojující moderní elektropohon se zbytkem auta vzniklého v minulé dekádě. Podařilo se vyřešit i to a vše má na starost jediná řídicí jednotka. Není pochyb, že poznatky z vývoje se široce uplatní i u samotného Renaultu. Už částečné technické údaje, které automobilka zatím zveřejnila, vypadají více než slibně.

Technické parametry Alpine A110 E-ternity E-ternité

Kompletní specifikace
Konstrukcekupé, ? × ? × ? mm, 1 378 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon178 kW, 242 koní, točivý moment: 300 Nm
Baterie60 kWh
Nabíjenírychlonabíjení: 200 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?
Cena od