Renault 5 dostane víceprvkovou zadní nápravu. A to není vše

3
Renault 5 dostane víceprvkovou zadní nápravu. A to není vše
Fotografie: Renault
  • Levný Renault 5 se představí už příští rok na nové platformě CMF-B EV
  • Ta sníží výrobní náklady o 30 % a poslouží i dalším modelům aliance
  • Právě probíhá její intenzivní testování v terénu s pomocí mul

Renault uvede novou generaci svých malých elektromobilů na zcela nové platformě CMF-B EV, která bude pro snížení vývojových a výrobních nákladů maximálně unifikována s konvenční CMF-B, kterou využívají například modely Clio či Captur. Cílem bylo razantně snížit výrobní náklady, aby se malé elektrické Renaulty staly opět cenově konkurenceschopnými. Dobíhající ZOE totiž na závěr kariéry dostalo dárek v podobě faceliftu a nárůstu základní (a jediné) ceny přes milion korun. Z této synergie vytěžili i vývojáři, kteří platformu aktuálně testují v reálných podmínkách namontovanou do testovací muly v podobě Renaultu Clio. Ta se běžného spalovacího Clia liší jen nabíjecím portem, proto je bezpečná před špionážními fotografy.

Z řečeného je jasné, že budoucí levné elektrické Renaulty si udrží pohon předních kol a obdobnou koncepci s cize buzeným synchronním elektromotorem, který vykazuje lepší účinnost než obvyklé řešení s permanentními magnety, navíc se obejde bez drahého neodymu. Zásadním zjednodušením ale projde baterie, které místo 12 modulů jako v ZOE budou stačit jen čtyři při zachování 400V architektury. Tím se ušetří prostor a také 15 kg hmotnosti, budoucí Renault 5 bude na jednu kilowatthodinu potřeboval méně místa než ZOE. Baterie navíc bude součástí nosné struktury skeletu, čímž mu zvýší tuhost a omezí přenášení hluku. Dalších 20 kg se podařilo shodit integrací DC/DC měniče, nabíječky a výkonové elektroniky do jednoho boxu.

Platforma CMF-B EV bude těžit z víceprvkové zadní nápravy, čtyřmodulové baterie pevně spojené se skeletem a integrace elektrických komponent

Velmi zajímavé je, že nová platforma nabídne víceprvkové zavěšení zadních kol, které obvykle vídáme ve vyšších segmentech a samotný Renault s ním ve spalovacích dobách šetřil jako s šafránem. Automobilka tvrdí, že Renault 5 se díky tomu stane i přes svou příznivou cenu etalonem jízdních vlastností ve své třídě. A ostatní modely segmentu B později postavené na stejném technickém základě by na tom měly být podobně, aniž by se musely „er-pětce“ rozměrově blízce podobat. Platforma CMF-B EV totiž bude samozřejmě modulární a umožní měnit mj. rozvor i rozchod kol.

Prvních devět testovacích mul s technikou budoucí pětky už nyní prochází extrémními testy vytrvalosti na třech různých lokalitách. Podmínky s nízkou přilnavostí se ověřují v Arvidsjauru ve švédském Laponsku, kde se v mimořádně drsných podmínkách prověřuje nejen funkčnost všech podvozkových i asistenčních systémů za hlubokých mrazů, ale i odolnost brzd vůči zanesení rozvířeným sněhem. Zkouší se tu rovněž funkčnost a účinnost vytápění, odmlžování a odmrazování. Mírné klimatické podmínky pak provázejí testy v technologickém centru v Lardy u Paříže a především na zkušebním polygonu v normanském Aubevoye. Ten je ukryt v lese kvůli nezvaným fotografům a nabízí na 613 hektarech rozličné možnosti, jak trápit a ničit testovaná auta. K tomu slouží celkem 35 tratí o délce 60 km, 42 testovacích linek, 2 aerodynamické tunely a 18 korozních komor.

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Dobrý den, pane Čermáku, podělím se s Vámi o znalost, kterou použil aj zmíněný Renult. Víceprvkovou zadní nápravu použil z toho důvodu, že to bylo v kotextu situace nejlevněší a nejsnáze prověditelné řešení vedoucí k výraznému navýšení nosnosti automobilu, aby nadále většinu jiných komponent mohli převízt z běžné CMF-B platformy. Byla to nejjednoduší cesta jak rychle s minimem změn na celku navýšít nosnost, aby bylo možné umístit beterii, která zvedne hmotnost vozu o nízké stovky kilogramů. Prostě, pokud by tam víceprvek nedali, už by auto kromě řidiče nikoho neuvezlo a bylo by jízdě nebezpečené. A evidentně je to řešení, které přišlo narychlo. Jde o změnu koceptu, kdy chtěli vyráběz od A do Z čisté EV na nových platformách, prostě si to spočítali narychlo, že tohle bude nejlevnější řešení, když ještě do toho vyrábí spalováky. :-)
Lukáš Doležal
Lukáš Doležal
Zdravím. Prosím někoho, kdo tomu rozumí. Jak je to s opravitelností auta s integrovanými bateriemi např. po nehodě? Nebo s výměnou baterie? Bojím se, že jakmile se poruší skelet, tak se bude muset baterka vyhodit. Navíc nepujde jednoduše vyjmout pro případ opravy nebo výměny.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze