😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Renault vám prodá malou atomovku na kolech. Co k tomu budete potřebovat?

Renault vám prodá malou atomovku na kolech. Co k tomu budete potřebovat?
Fotografie: Renault
  • Renault zveřejnil další podrobnosti o chystané elektrické superbestii
  • Kdo ji bude chtít vlastnit, musí počítat s nezvyklými podmínkami
  • Odměnou mu budou vskutku unikátní zážitky

O tom, že Renault, momentálně jedoucí na vlně úspěchů svých nových elektromobilů, se rozhodl uvést to výroby extrémní showcar jménem Renault 5 Turbo 3E, už víme od loňského prosince. Právě tehdy totiž začalo obvyklé napínací kolečko, které odstartovalo samotným oznámením a několik dalších měsíců nás teď bude dráždit zveřejňováním nových podrobností. Zjevně se je nač těšit, protože aktuálně nám Francouzi prozradili čísla, jaká tu u čtyřmetrového elektromobilu ještě nebyla.

Proporce se liší do sériového Renaultu 5, například čelní okno a se posunulo více vzad a karoserie je jen třídveřová. Shodují se pouze zadní lampy a vnější zrcátka. Interiér záměrně připomíná dobové benzinové originály

Už samotné rozměry stojí za pozornost, protože na míru postavený speciál, který nemá se sériovým Renaultem 5 i přes vizuální podobnost téměř nic společného, je při celkové délce 4,08 (+16 cm oproti R5) široký těžko uvěřitelných 2,03 m. Dosahuje tedy poměru délky k šířce 2,01, což je hodnota, obvyklá u supersportů. Do stejné ligy ostatně patří výkonová hmotnost 2,7 kg/k, hmotnost 1 450 kg je totiž jen o 78 kg těžší, než standardní, civilní R5. Renault 5 Turbo 3E totiž vznikl na exkluzivní, plně přizpůsobitelné hliníkové platformě, která dostala o fous delší rozvor oproti R5 a především elektromotory přímo v kolech. Díky nim bylo možné i do tak krátkého prostoru natěsnat baterii 70 kWh celou pod podlahu, která je díky tomu zcela plochá a za dvěma skořepinovými sedadly, mezi ochrannou klecí, zbývá ještě obří zavazadelník; tedy kdyby ho někdo u takového auta potřeboval.

Zmíněná kapacita stačí, v tomto případě asi jen pro zajímavost, na 400 km jízdy podle WLTP, ovšem lze předpokládat, že typický život elektrického klenotu bude spíš vypadat nějak jako „naložit na krytý podvalník, dorazit na okruh, zařádit si a pak šup zpátky do depozitu“. Tam bude baterie ubývat podstatně rychleji, ale netřeba zoufat, výrobce totiž nešetřil prostředky a proměnil sběratelskou lahůdku na jakousi pojízdnou laboratoř. A v rámci toho ji vybavil mj. 800V architekturou, která umožní naplnit články z 15 na 80 % SoC za 15 minut příkonem až 350 kW. Tak teď jen aby u závodních okruhů vyrostly UFC nabíječky. Kdo na další jízdu tolit nespěchá, najde i zde třífázovou AC dobíječku 11 kW, která naplní sadu za 8 hodin.


Zážitky, které za to elektrický hot hatch nabídne, rozhodně stojí za to. Systémový výkon 544 k totiž celý míří na zadní kola, a sice prostřednictví dvou elektromotorů v kolech. Renault díky tomu vystřelí z klidu na stovku za méně než 3,5 sekundy a zrychlování se na okruhu zastaví na rysce 270 km/h. Vzhledem k udávané světlé výšce 118 mm předpokládáme, že vůz nebude smět na veřejné vozovky, ale je to zatím jen spekulace.

Když jsme si v roce 2022 zálibně pomlaskávali nad extrémním konceptem, nenapadlo nás, že o dva roky později Renault oznámí výrobu, byť v poněkud zcivilizované podobě

Vůz bude za několik týdnů k objednání a dodávky začnou v roce 2027. Informace automobilky nehovoří o tom, zda bude zájemce o vůz nějak kategorizovat, avšak dealeři, kteří jej objednají, se budou muset nespecifikovanou částkou předem finančně podílet na jeho vzniku a výrobě. Lze tedy předpokládat, že zájemce o sběratelský klenot, který vznikne v limitované sérii 1 980 kusů (ano, je to odkaz na rok vzniku benzinového originálu Renault 5 Turbo) si budou pečlivě vybírat sami dealeři a nemalá část z vozů skončí v jejich soukromých sbírkách. O cenách se tu zcela v duchu gentlemanských tradic nehovoří, zato už víme, že zájemci dostanou volnou ruku k přizpůsobení vozu zvenčí i uvnitř přesně podle svého vkusu. K dispozici jim budou i dobové retronátěry závodních verzí dobových benzinových originálů. Jste připraveni vlastnit legendu?

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze