Dnes nás nečeká nic jiného než test velké-malé legendy. Této, nebojím se říci, ikony. Toto auto způsobilo v 70. letech revoluci na francouzských silnicích a Renault byl tak odvážný, že nyní na trh přiváží jeho moderní reinkarnaci s čistě elektrickým pohonem.
Renault 5 je sice malý, ale s velkým stylem (TEST)
Ano, tohle je Renault 5, jehož pověst jej předchází. Má to být malé a stylové auto napěchované technologiemi, které má ambici oslovit zcela novou skupinu zákazníků. Renault 5 vyhrál prestižní titul Auto roku 2025 a když jsem měl poprvé možnost se s ním svézt, byl jsem nadšený. Je ale skutečně tak dobrý i po delším používání?
Renault to myslí s elektromobilitou vážně a poslední dobou nás zásobuje
zajímavými novými modely jako třeba elektrickým Meganem nebo Scénicem. Ale
uvést na trh toto auto chtělo mnohem víc odvahy. Renault 5 je pojem, který určitě zná
řada z vás. Toto auto se v původní verzi začalo vyrábět v roce 1972 a vyrábělo
se až do roku 1996. Za tu dobu se ho vyrobilo více než 9 milionů kusů. Ano, toto
neuvěřitelné číslo způsobilo, že Renault 5 je nejvíce vyráběným autem ve
francouzské historii.
Možná nevíte, že i původní „pětka“ byla v roce 1972 čistě elektrická, byť vyrobená pouze v pokusné sérii 100 kusů. Protože auto vzniklo v době energetické krize, tak i tehdy Renault hledal cesty, jak se zbavit závislosti na fosilních palivech. Tehdy ale technologie ještě nebyly připraveny, dnes už ovšem jsou, a tak zde máme tuto krásnou elektrickou retro-krásku v roce 2025.
Smekáme retru
Renault 5 je designovka. Je to čtyřmetrová stylovka a já smekám před Renaultem pomyslný klobouk. Když totiž před několika lety odhalil koncept, nevěřil jsem, že se ho podaří v tak stylové podobě převést do sériové verze. Spoustu designových drobností, které nakonec auto činí zajímavým, totiž většinou musí ustoupit šetření a sériová verze bývá značně tuctovější.







Ale to se tady nestalo a Renaultu se skutečně podařilo odvážný designový koncept přetavit do sériové podoby skoro 1 ku 1, auto se nestalo obětí šetření, ale naopak tu najdeme spoustu zajímavých prvků, které mě prostě baví a zároveň odkazují na legendární „pětku“ ze sedmdesátých let. A elitní klub malých stylových elektrických aut, který nyní čítá Mini Cooper a Fiat 500e, se podle mě rozrůstá právě o Renault 5.
Nechybí typická čtvercová světla, která nesou nejen charakteristický světelný podpis, ale i malé francouzské vlaječky. Čtvercová LED světla pod nimi pak dojem jen podtrhují. Namísto průduchu na kapotě, který měl původní model, zde máme podsvícené číslo 5 symbolizující nabití baterie prostřednictvím pěti svítících elementů. Víte, jak muselo být těžké protlačit takový prvek do sériové produkce malého auta, které má být i levné?




Kromě naprosto ikonického tvaru karoserie snad nejvíce na původní „pětku“ odkazuje záď a typická vertikální zadní LED světla, která spojuje černý proužek s hrdou číslicí pět. Styl doplňuje i možnost vybrat si z mnoha vzorů střechy, přičemž my máme tu červeně šrafovanou, která dokonale dotváří stylový a zároveň sportovní vzhled žluté karoserie. Vůz stylem srší a i když zde máme nejvyšší výbavu Iconiq, velmi podobně vypadá i úplný základ, protože i nejnižší verze má 18" kola a většinu designových elementů.
Nová platforma se slušnými parametry
Nový Renault 5 je postaven na rovněž nové platformě AmpR Small, na které vyjede i nový Renault 4 a je určena právě pro nejmenší vozy koncernu Renault. Přináší pohon předních kol, která pohání cize buzený synchronní elektromotor slibující velkou úspornost. Zda tomu fakt tak je, vám řeknu níže. Platforma AMPR small je poměrně lehká a Renault 5 pak v nejvyšší verzi váží jen 1,5 tuny. Z technických věcí musím vyzdvihnout multilink na zadní nápravě, který slibuje jistější a komfortnější jízdu, což nebývá u malých aut zvykem. Za toto Renault hodně chválím.
Technické parametry Renault 5 150 k
Kompletní specifikace| Konstrukce | hatchback, 3 922 × 1 774 × 1 498 mm, 1 449 kg |
|---|---|
| Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
| Výkon | 110 kW, 150 koní, točivý moment: 245 Nm |
| Baterie | 55 kWh (52 kWh využitelná kapacita) |
| Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
| Spotřeba | Kombinovaná: 14,9 kWh / 100 km, dojezd: 410 km |
| Cena od | 799 000 Kč |
K mání jsou dvě verze o výkonu 122/150 koní a s nimi související dvě kapacity trakční baterie. Nemůžete je tedy kombinovat a slabší verze je vždy párována s menší baterií o kapacitě 40 kWh, silnější pak s větší baterií o kapacitě 52 kWh.
Akumulátory si Renault vyrábí sám ve Francii, články však dováží z Japonska od méně známé firmy ASC. Celý zbytek auta pak nese visačku Made in France, a to včetně motoru a reduktoru.
| Verze | 120k Urban range | 150k Comfort range |
| Cena od | 675 000 Kč | 799 000 Kč |
| Výkon motoru | 90 kW | 110 kW |
| Kapacita baterie (čistá) | 40 kWh | 52 kWh |
| Dojezd WLTP | 311 km | 412 km |
| Hmotnost baterie | 237 kg | 300 kg |
| Max. nabíjecí výkon | 80 kW | 100 kW |
| Zrychlení 0–100 km/h | 9 s | 8 s |
| Maximální rychlost | 150 km/h | 150 km/h |
Základní verze má dojezd přes 300 kilometrů a slušné parametry, ale samozřejmě pokud chcete co nejdelší dojezd, zvolte výkonnější verzi s větší baterií, za kterou si ale připlatíte přes 120 tisíc Kč, protože ta už není dostupná se základní výbavou, ale až s vyšší výbavou Techno, která má třeba adaptivní tempomat, parkovací kameru nebo ambientní osvětlení interiéru a další přidané funkce.
Je dražší, ale také vybavenější než konkurence
Nový Renault 5 má na délku 3,9 m, což znamená, že patří zcela jasně do segmentu B. Jeho největšími elektrickými konkurenty tak jsou například Hyundai Inster nebo Citroen e-C3, z čínské produkce pak třeba BYD Seagull. To jsou všechno auta, která jsou v průměru o 100 tisíc korun levnější než Renault, který začíná na 675 tisících Kč. Renault je ale oproti konkurenci nejen nepoměrně stylovější, ale také výkonnější, rychlejší a díky Google Automotive na palubě také technologicky vyspělejší. A nutno říci, že už v základu je to velmi použitelné auto a není nutné si moc připlácet. I v základu totiž dostanete víceprvkovou zadní nápravu, standardní třífázové nabíjení, tepelné čerpadlo, vyhřívání baterie a štědrý standard, v němž nechybí automatická klimatizace, bezklíčový přístup, tempomat, zadní parkovací senzory, multimédia či dělené zadní opěradlo.
Nabíjení: na delších cestách také obstojí
Nabíjecí port našel místo vlevo na předním blatníku, což je oproti konkurenci poměrně netypické, za přední kola nicméně Renault porty umisťuje pravidelně. Součástí výbavy je třífázová palubní nabíječka o výkonu 11 kW, což je dnes standard. Doby dřívějších výsad Renaultů Zoe, které své majitele potěšily i 22kW nabíječkou, jsou už, zdá se, pryč. Lze očekávat, že většinu nabíjení budou majitelé Renaultu 5 provádět doma, nicméně malý Reanult se neztratí ani na rychlonabíječkách na delších cestách. Menší baterie se nabíjí rychlostí až 80 kW a větší, kterou máme i my, pak 100 kW. Renault slibuje nabití na 80 % za povinnou půlhodinku. A realita?
Renault 5 jsme nabíjeli na ultrarychlé stanici PRE s výkonem 150 kW, kterou jsme předtím zadali do navigace. To je důležité, protože Renault i přes svou nízkou cenu nabízí aktivní předehřev baterie, umí si tak baterii teplotně připravit pro optimální nabíjení, což se hodí zejména v zimě. Nicméně uživatel na infotainmentu nijak nepozná, že k výhřevu dochází. Ke stanici jsem přijel s 9 %, auto se okamžitě začalo nabíjet výkonem kolem 75 kW, který se postupně až někde kolem 25 % vyhoupnul ke 100 kW, dosáhnul jsem dokonce 101 kW, což je kW přes deklarované maximum. Bohužel to bylo spíše jen na fotku, výkon totiž začal zase klesat, ale nijak dramaticky a při 50 % nabití se Renault 5 stále drží kolem 80 kW. Do 80 % se pak z 9 % Renault 5 nabil za 29 minut, tedy dokonce o něco rychleji, než slibuje výrobce. Ačkoliv nemá velkou baterku a absolutní počet dobitých kWh není nijak vysoký, je rychlost nabíjení obstojná a i když se s Renaultem 5 vydáte někdy na delší trasu, nebudete se u nabíjení trápit.
V základu je kapalinový termo management baterie a nechybí také funkce vehicle2Load, takže stačí adaptér a výkonem 3,7 kW a můžete napájet cokoliv, co si k autu připojíte. Už to známe od jiných značek a je super, že to „pětka“ také přináší i v nejlevnějším segmentu. Renault 5 je připraven také pro vehicle2grid, tedy dodávání energie do sítě, třeba do vašeho domu. Zde ale čekáme na legislativní schválení a registraci Renaultu jako dodavatele elektřiny. Poté by pomocí OTA updatu mělo toto být zprovozněno. A pak budete mít u domu malou powerbanku.
Moderní a přitom retro. Interiérem Renault boduje.
Renault 5 skvěle vypadá zvenku, neméně stylový je ale interiér. Naopak, tady těch parádiček je snad ještě více. Já jsem z interiéru byl už nadšený na ženevském autosalonu, kde se Renault 5 představil před rokem a je skvělé, že se podařilo opět do interiéru zakomponovat spoustu vtipných prvků. Renaultu se podařilo vytvořit jeden z nejhezčích a zároveň nejlepších interiérů mezi malými auty vůbec. Navíc je 100 % recyklovatelný a z 20 % už recyklovaný.







Potěší také, že Renault ponechal některá fyzická tlačítka – ideální pro ty, kdo stále nedají dopustit na klasické ovládání. Ergonomie je příkladná – s výškou 185 cm nemám problém s prostorem na kolena, ani když si sedačku posunu dopředu do ideální polohy vůči volantu. V segmentu malých aut to rozhodně není samozřejmost.
Materiály jasně odrážejí cenovou kategorii, ale zároveň ukazují, že i levnější vůz může nabídnout příjemné detaily. Vrchní části palubní desky i dveří jsou sice tvrdé, nicméně oblast loketní opěrky a střed dveří pokrývá příjemný textil, nechybí ani měkčená koženka. Úložných prostorů je dostatek, interiér působí vzdušně.
Vzadu už ale na ústupky dojít muselo – tvrdé plasty dominují a textil byste zde hledali marně, a to i ve vyšších výbavách. Při nastavení sedačky „sám za sebe“ už kolena naráží do opěradla. Se 185 centimetry se sem ale vejdu, byť velmi těsně. Sedáky mají nízký sklon a kratší délku, což ubírá na komfortu při delších cestách. Co však musím pochválit, to je zcela rovná podlaha – středový tunel tu nenajdete, a tak ani cestující uprostřed nemá takový problém se sem vměstnat.
Silnou stránkou nové „pětky“ má být zavazadelník. Nabízí 326 litrů objemu, čímž se řadí k největším ve své třídě. V porovnání s konkurencí, která většinou zůstává pod hranicí 300 litrů, jde o jasné plus. Nicméně u kufru bych mírně vytkl madlo, které je z tenkého plastu. Jeho úchop není příliš ergonomický, prohýbá se a vždy, když za něj kufr zavírám, tak se bojím, že ho zlomím. Ale naštěstí se to ještě nestalo. Přední kufr zde sice nenajdete, ale vzhledem k proporcím vozu to lze pochopit.
Android Automotive na palubě je velkým plusem
Na palubní desce se vyjímají dva 10" displeje. Jeden před řidičem s klasickými jízdními informacemi, druhý uprostřed s infotainmentem běžícím na systému Google Android Automotive, stejně jako u větších (a dražších) Renaultů. A to je jedna z největších předností nové „pětky“, která i v nižším cenovém segmentu boduje špičkovým a rychlým infotainmentem od Googlu. Potěší přítomnost Google Map se satelitním zobrazením, automatickým plánováním nabíjecích zastávek a velmi přesným výpočtem počtu procent, se kterými dojedete. Do infotainmentu se přihlásíte Google účtem, díky kterému se s autem propojí vaše Google Mapy z telefon. Z obchodu Play si pak stáhnete řadu známých aplikací bez nutnosti připojovat Android Auto nebo Apple CarPlay.
Renault 5 používá vlastního virtuálního asistenta, kterému říká Reno. Občas je jeho animované poskakování po displeji otravné, ale po pár dnech se uklidní a je vám k užitku. Pozitivní je, že na rozdíl od Google Asistenta mluví a poslouchá česky. Je propojený také s umělou inteligencí ChatGPT, ale toto zatím v češtině není, ale Renault slibuje podporu už během několika měsíců.
Displej před řidičem je rozměry překvapivě velkorysý a i když plýtvá graficky místem, zobrazuje vše důležité. Můžete si vybrat i z několika zobrazení včetně toho s mapou, což se hodí. Renault 5 jako každý jiný elektromobil propojíte s aplikací, zde konkrétně MyRenault. Ta potěší designem, funkčnost je však pouze základní. Auto najdete na mapě, problikáte, zatroubíte a na dálku vyhřejete nebo vychladíte. V aplikaci také nechybí nabíjení nebo zobrazení spotřeby. Největší mezerou je ale absence zamykání/odemykání auta. K dispozici není ani digitální klíč, ale to v rámci dané cenové třídy chápeme.
Retro jízda do budoucnosti
Když usednu za volant, auto se samo nezapne – musíte ho aktivovat ručně tlačítkem, což je škoda, protože automatický start je u elektromobilů vítaný komfortní prvek. Naopak musím pochválit volič převodovky u volantu ve stylu rtěnky Chanel – krásný příklad, jak se podařilo z konceptu zachovat odvážné designové detaily.
Renault nabízí dva jízdní režimy – D a B – lišící se sílou rekuperace. Ani jeden z nich však nenabízí plně jednopedalové ovládání, což je škoda. Přeci jen s „pětkou“ se majitelé budou pohybovat hlavně po městě, kde dává jednopedálové ovládání největší smysl. Silnější verze s výkonem 150 koní zvládá stovku za 9 vteřin a ve městě nabídne svižnou akceleraci. Při prudším zrychlení kolem 20 km/h se ale přenáší síla naplno na přední nápravu, která má někdy problém s trakcí – zvlášť na mokru je tedy lepší zvolit klidnější jízdu.
Podvozek je ovšem kapitola sama o sobě. Renault 5 se od konkurence odlišuje výjimečně komfortním nastavením. Nerovnosti žehlí s lehkostí, výmoly, příčné prahy ani nerovný asfalt mu nevadí. Pokud Renault 5 srovnám s Citroenem e-C3 s jeho hydraulickými dorazy na tlumičích, tak se nebojím označit Renault za ještě pohodlnější. Zatáčky zvládá jistě a díky víceprvkové zadní nápravě zadní kola neodskakují. Poloměr otáčení je malý a vůz je ve městě mrštný a cítí se v něm jako doma. Auto má nízké těžiště a i když se v zatáčkách mírně zhoupne, nejde o nic nepříjemného. Renault 5 není sportovní kartingový nástroj a i když to možná jeho vzhled evokuje, nečekejte od něj jízdní vlastnosti Mini Cooperu který jezdí jako po kolejích. Ostatně ostré sportovní svezení nabídne derivát nazvaný Alpine A290. Na běžné ježdění je ale naladění výborné.
Ve městě oceníte mrštnost, tichý provoz i možnost volby jednoho ze tří zvukových projevů, přičemž jeden složil renomovaný skladatel. Odhlučnění je nadstandardní – elektromotor slyšíte jen při větším záběru nebo při silné rekuperaci, jinak je ticho. Velmi příjemným překvapením je pak spotřeba.






Cize buzený elektromotor se ukázal být velmi úsporným a je vidět, že si s vyladěním dal Renault hodně práce. Renault 5 se tak zařadil mezi auta s vůbec nejnižší spotřebou, a to zejména ve městě, které je jeho primárním revírem. Po městě jsem totiž jezdil se spotřebou mezi 8 a 11 kWh/100 km, což znamená reálný dojezd i necelých 400 kilometrů, což je s takto malou baterií skvělá hodnota.
S narůstající rychlostí spotřeba také roste a je vidět, že motor je otáčkami a efektivitou naladěný zejména pro městský provoz, což je logické. Na dálnici jsem pak jezdil za 19,8 kWh/100 km, tam tedy počítejte s dojezdem něco málo pod 200 kilometrů. Kombinovaná spotřeba za celý test činila 15,3 kWh/100 km a celkový reálný dojezd kombinující všechny režimy je zhruba 230 kilometrů
Závěr: tohle retro se povedlo
A to je nový Renault 5. A já musím říct, že titul Auto roku si rozhodně zaslouží. Už dlouho jsem nebyl z nějakého malého auta tak nadšený, Renault odvedl skvělý kus práce. Už jenom za tu odvahu přinést legendární pětku v retro hávu do elektrické doby. Kromě atraktivního vzhledu má ale také dobré jízdní vlastnosti. Je pohodlný, díky multilinku vzadu se i dobře řídí, má slušnou dynamiku a díky velmi úspornému motoru překvapivě dlouhý dojezd. A ačkoliv jsem si to původně nemyslel, verze s větší baterií může klidně sloužit jako malé primární auto třeba pro mladý pár, který se s ním nemusí bát vyjet i na delší výlety.
Navíc se neděje to, co u mnoha jiných menších elektromobilů, tedy šetření na moderních technologiích. Naopak, máme tu Android Automotive už v základu, s Google Mapami, obchodem s aplikacemi a vším, co můžete potřebovat. To vše, co jsem řekl, má za výsledek, že cena je vyšší ve srovnání s některými konkurenčními modely, ale rozdíl si Renault obhájí a navíc má i lepší základní výbavu, takže při přímém srovnání schopností Renault 5 vychází velmi dobře. Takže za mě malé auto na jedničku a já Renaultu přeji, aby se „pětek“ objevilo na silnících co nejvíc, protože si to rozhodně zaslouží.
Foto: fdrive.cz

Ve Scenicu totiz zadna data nema, takze ty pekne aplikace funguji jen doma v garazi na wifine, a na osobni hotspot v iPhone se bez rucniho zasahu auto nepripoji, coz se vam zejmena pri pojizdkach po meste pokazde delat nechce, takze je to zatim v podstate k nicemu…
A take by me zajimalo zda jim v petce funguje, nebo spis nefunguje aplikace jako v tom Sceniku, kde se cca po mesici vzdy vyresetuje v aute povoleni pro vzdaleny pristup a aplikace prestane fungovat, coz uz jsem vzdal neustale chodit manzelce do auta zapinat, takze aplikaci vubec nepouzivame…