Pro Severní Ameriku znamená síť Supercharger mnohem více, než pro Evropu. Je to něco jako samotný symbol elektromobility, byla totiž na trhu s velkým náskokem první, pokryla téměř celé Spojené státy a dodnes se rozšiřuje rychleji, než všechny konkurenční nabíjecí sítě dohromady. Zcela po právu se teslovský nabíjecí konektor NACS stal tamějším novým standardem i pro ostatní výrobce, navíc Tesly jsou pro Američany tak trochu jako pro nás škodovky; americký výrobek, který dobývá svět. A nabíječky Supercharger do tohoto světa samozřejmě také patří, však byly od počátku jedním z hlavních argumentů, proč přejít na Teslu, což je v tamějších krajích tak trochu synonymem pojmu přejít na elektromobilitu.
Vlak je rozjetý parádně; superchargerů stojí už zhruba 58 000 a jejich síť nastavila standardy pro konkurenci. A jen za první čtvrtletí společnost instalovala rekordních 3 680 nabíječek. Jenže tohle číslo patří do starých časů, které minulý týden nečekaně a den ze dne skončily. Elon Musk propustil prakticky celý, 500hlavý tým včetně ředitelky a oznámil, že zpomalí budování nových lokalit. V situaci, kdy Tesla sice provozuje 74 % všech ultrarychlých stojanů v USA, ovšem zdaleka to nestačí. Podle Bloomberg totiž v Severní Americe musí být do roku 2030 ne méně, než 400 000 ultrarychlých nabíječek, aby zvládly obsloužit 40 milionů elektromobilů, které by tou dobou měly v regionu jezdit. A nebude to zdaleka poslední velká výzva; o pět let později už tam má být elektrických aut rovnou 90 milionů.
V Evropě je situace zcela odlišná; je tu řádově větší konkurence, a zhruba 390 společností buduje 11× rychleji, než samotná Tesla. I to je pro americkou firmu pěkný výsledek, avšak tržní dominance to ani zdaleka není. Navíc je pokrytí Evropy Superchargery silně nerovnoměrné a bohužel se to už asi příliš nezmění. Dostáváme se totiž k prvním z možných důvodů, proč tenhle kontroverzní krok Elon Musk vlastně udělal. Bojovat o každou píď tržního prostoru není zdaleka tak zajímavé ani výnosné, jako přijít první a ovládnout trh, jako se to superchargerům povedlo v USA a v Kanadě. A protože od spuštění podpůrného vládního programu NEVI (National Electric Vehicle Infrastucture) vstoupilo na americký nabíjecí trh 50 nových konkurentů, zřejmě přestává tohle pole Muska zajímat.
Dalším otazníkem je ziskovost. Superchargery sice vydělávají, ale nejde o žádné závratné sumy a v oboru to rozhodně není pravidlo; spíše naopak, naprostá většina konkurenčních nabíjecích sítí aktuálně generuje chronické ztráty. Přesto je v plánu 10% zisková marže a síť by mohla do roku 2030 generovat 740 milionů dolarů tržeb, tedy zhruba 8 % tržeb celé společnosti. Jenže proti tomu stojí otázka rostoucích servisních a hlavně modernizačních nákladů. Superchargery se postupně otevírají ostatních značkám, ovšem plnohodnotně obsloužit čím dál rozšířenější elektromobily s 800V architekturou umí jen nejnovější Superchargery V4, kterých je v síti jen zhruba 7 %. Navíc se budou muset prodlužovat kabely; ty stávající jsou spočítány přesně tak, aby dosáhly na teslovský konektor, který je vždy vlevo vzadu, ale pro většinu ostatních elektromobilů jsou krátké.
A možná právě fakt, že se vytyčený cíl vzdaluje, nebo zcela zhatil, mohl být další příčinou radikálního řezu. Zpomalení výstavby nových stanic navíc zvýší utilizaci těch stávajících, očekává se také přehodnocení dosavadní, velice vstřícné cenové politiky, zaměřené na podkopávání konkurence. Byznys tedy pro firmu nekončí, ale v budoucnosti dostane trochu jinou roli. Tak jako tak se Musk zjevně přiklání k novým projektům. Jen letos chce Musk podle svých zpráv na síti X (které nelze vždy brát 100% vážně) investovat 10 miliard dolarů (23,2 miliardy korun) do vylepšení umělé inteligence. Jen pro zajímavost, výše odhadovaných kapitálových nákladů (capex) celé Tesly za letošní rok je vyšší jen o kousek. Je to zřejmě šance opět být někde první a ovládnout trh.
Severní Američané byli každopádně ponecháni svým rozpakům. Muskovo rozhodnutí dále zhoršilo negativní sentiment vůči elektromobilům, který u velké části společnosti vládne, velký problém mají také prakticky všechny významné tamější automobilky, které oznámily přechod na standard NACS. Již před časem oznámilo sedm z nich založení společného podniku Ionnna, který má vybudovat nejméně 30 000 nabíječek s prémiovou úrovní služeb, tedy jakousi obdobu evropského Ionity. Už by měl rychle začít, trh je bude v nejbližší době naléhavě potřebovat. Naděje jsou vkládány do zmíněných 50 startupů, těm ale chybí know how, množstevní slevy a prominentní lokality, tedy vše, čím ovládla trh Tesla se svými Superchargery.
Uz pred delsi dobou jsem psal, ze by ho meli od Tesly odstavit nez ji potopi. No a asi uz je pozde.