Jestli se něco šéfovi Tesly Elonu Muskovi daří, tak udržovat pozornost světových médiích. Ta už třetí den píšou o tom, jak nečekané a kontroverzní bylo propuštění zhruba 500 lidí včetně ředitelky týmu Supercharger, mimochodem jedné z nejvýše postavených žen v celé společnosti, a úspěšně dávají zapomenout nedávným zprávám o velmi špatných hospodářských výsledcích automobilky za první letošní čtvrtletí. Bloomberg například píše o tom, že nečekané rozhodnutí, spojené s Muskovým oznámením o zpomalení rozvoje sítě Supercharger, otřáslo pozicí i samotného amerického prezidenta Bidena, který velkou část svého programu postavil na rychlém prosazování elektromobility a velkorysém systému nepřímých dotací IRA za 7,5 miliardy dolarů (175 miliard korun). Ten ještě loni v únoru vyjadřoval Muskovu úsilí o rozšiřování Superchargerů veřejnou podporu na sociálních sítích, dnes mu ale nové zprávy komplikují právě probíhající předvolební kampaň. A nahrávají Trumpovi, který je velkým odpůrcem elektromobility. Biden totiž nyní jen těžko splní svůj slib, vybudovat v USA půlmilionovou nabíjecí síť.
Nyní se tedy octlo v ohrožení samotné kompletní zpřístupnění Superchargerů třetím stranám, které ještě zdaleka není dokončené. Rozpaky se ale šíří také mezi americkými automobilkami, kterým se rozplynula naděje na splnění plánů, spojených s přechodem na teslovský nabíjecí standard NACS. Ty zase musejí svým zákazníkům, které teprve před několika měsíci potěšili slibem o možnosti využívání Superchargerů, nyní vysvětlit, že slibovaný další rychlý růst se nebude konat. Většina z nich zatím nehodlá změnit své stále ještě fyzicky nezrealizované rozhodnutí, avšak tento postoj se může kdykoliv změnit.
Na místo Tesly, která, zdá se, dobrovolně vyklízí jasné první místo v budování nabíjecí sítě v USA, se rychle nahrnou náhradníci. Jen během Bidenova působení ohlásilo více než 40 společností, zabývajících se nabíjecí infrastrukturou, významné investice do budování výrobních kapacit. Problém je ale v tom, že přinejmenším zpočátku budou nové nabíjecí stanice budovat mnohem dráže, než Tesla, která dokáže pořídit díky množstevním slevám potřebný hardware o 20 až 70 % levněji, než konkurence, a systematickým vylepšováním efektivity snížit náklady na prodanou kilowatthodinu během několika let až o 40 %. Také díky je síť Superchargerů jako jediná zisková a na rozdíl od kompletní konkurence dokáže vydělávat i bez dotací.
Tesla still plans to grow the Supercharger network, just at a slower pace for new locations and more focus on 100% uptime and expansion of existing locations
— Elon Musk (@elonmusk) April 30, 2024
Musk na to zareagoval prohlášením, podle kterého sice zpomalí budování nových Superchargerů, avšak zároveň se zaměří na zvýšení kvality těch stávajících. Teprve v reakci na diskuzi na síti X posléze připustil, že dokončí rozestavěné nabíjecí stanice a dokončí vykrývání mezer ve stávající síti. Jen v tuto chvíli není úplně jasné, jak to chce udělat.
Proc nerozbit to nejlepsi z Tesly…
On se asi vazne rozhodl tu automobilku definitivne znicit. Nejdriv ukonci projekt levneho auta, ted zlikviduje superchargery. Jeste by mohl poslat na sve gigafactory par raket Space X a pak bude asi spokojen.
JEHO uz meli z Tesly davno vyhodit!
A pokud automobilky přijali NACS jen proto, aby jejich zákazníci mohli pohodlněji používat Superchargery, pak to nebylo dobré rozhodnutí, svůj úspěch vložit do rukou přímé konkurence.
Zajímavé, že zrovna USA mají tendenci se tolik upinat na jednu značku. Troufnu si tvrdit, že v Evropě nemáme značku nabíječek, jejíž ústup by způsobil něco podobného.