Evropské automobilky stojí na dalším rozcestí. Uvádějí nové a nové elektromobily a zároveň už první z nich oznámily odložení záměru rychlé a totální elektrifikace. Důvodů tohoto stavu je více, ale přinejmenším jeden by letos mohl zeslábnout, když už ne rovnou přestat existovat. A sice nedostatek dostupných elektromobilů. Vzývané cenové parity se spalovacími auty sice zatím dosaženo opět nebude, ovšem procesy, mířící k dalším úsporám výrobních nákladů, běží naplno a ten okamžik se skutečně blíží. Vítejte už podruhé do roku, v němž si budete moci vybírat z elektromobilů, jejichž základní cena začíná pětkou, přinejhorším šestkou. Vzpomínáte, kolik stály elektromobily ještě před nějakými pěti, deseti lety, a jaké parametry nabízely?
EVs 2025 část 2
Nissan
Japonská značka se vyvazuje z aliance s Renaultem a bojuje s vážnými ekonomickými problémy. Pokud se z nich dostane, zřejmě letos oživí legendární jméno Maxima. Měl by jej dostat „zvýšený sedan“, vycházející z konceptu Nissan IMs a používajcí techniku z Nissanu Ariya.
2025 @Nissan Maxima: What We Know So Far https://t.co/rnEnUNVd6N
— Car and Driver (@CARandDRIVER) February 8, 2024
Polestar
Nová prémiová odnož Volva, patřící do čínského koncernu Geely, se chystá letos doplnit číselnou řadu velkým extravagantním čtyřdveřovým kupé Polestar 5 bez zadního okna. Doufejme tedy, že se finanční zdraví značky, která byla donedávna dotována z výnosů Volva, zlepší natolik, aby dokončila budování ucelené modelové nabídky a začala dostatečně vydělávat. Zatím jí klesají prodeje, protože ji postihly eurounijní celní bariéry proti čínským elektromobilům
Betrapt: de Polestar 5. We hebben er lang niets meer van gehoord, maar het testwerk is in volle gang! https://t.co/s0i9QrrG5K pic.twitter.com/mjde9ebDlJ
— AutoWeek (@AutoWeek) December 12, 2024
Porsche
Nejdůležitějšími novinkami značky pro letošek budou nový Cayenne, u nějž se počítá i s čistě elektrickými verzemi, a také nejčerstvější, plně elektrická generace malých dvoumístných modelů Cayman a Boxster s označením 718, která vstoupí na trh s tříletým zpožděním. Ta využije novou platformu PPE a jejím hlavním úkolem bude snižovat flotilové emise značky.
JLR Range Rover
Podznačka nového brandu JLR letos uvede plně elektrickou verzi svého vrcholného, eponymního SUV. Podrobné technické údaje zatím neznáme, design by se neměl příliš odlišovat od stávajících spalovacích verzí.
Renault
Renault na bruselském autosalonu už odhalil podobu budoucího Twinga Electric, avšak zatím nepotvrdil, že šlo o definitivní tvary. Jejich představení tak očekáváme později během letoška, velké odklony od bruselského prototypu už ale neočekáváme.
Škoda Auto
Hlavním tahákem má být uvedení levného čtyřmetrového crossoveru Epiq, který by se se startovní cenou měl dostat pod 600 tisíc korun. Vyrábět se bude spolu s Volkswagenem ID.2 ve Španělsku, ukázat by se měl ve druhé polovině roku.
Tesla
Tesla letos už uvedla facelift Modelu Y pod kódovým jménem Juniper. Ve hře jsou ale ještě další dvě případné novinky. Letos by už konečně po neustálých slibech a odkladech, mohlo dojít na druhou generaci Roadsteru a případně i na nový, kompaktní elektromobil, který by se podle některých spekulací mohl jmenovat Model Q. Jako obvykle jsou ale obě informace pouhými dohady, protože automobilka ani nadále s novináři takřka nekomunikuje.
Volkswagen
Volkswagen letos uvede levný crossover ID.2, u nějž na poslední chvíli zcela přepracovával design. Vyrábět se bude na platformě MEB Entry bok po boku s novým Epiqem ve Španělsku. Následovat by měl ještě levnější ID.1.
