Reuters: Musk zastavil projekt levné Tesly. Musk: Reuters lže

8
Reuters: Musk zastavil projekt levné Tesly. Musk: Reuters lže
Fotografie: Tesla
  • Tesla předvedla další ze svých veletočů; zřejmě se vzdává plánu na dostupnou elektromobilitu
  • Ten přitom byl jedním z pilířů při zakládání automobilky a lákadlem pro investory
  • Důvod je překvapivý, zejména v případě právě Tesly

Levná Tesla bude. Ne, nebude, není na ni čas. Vlastně bude, už brzy. Ale ne, nebude vůbec. Tak by se dal stručně popsat další z příběhů neortodoxní americké automobilky, z nichž některé začínají nabírat rysy absurdní komedie. Zatímco ještě v lednu Elon Musk oznamoval zahájení výroby dostupného elektromobilu za 25 000 dolarů (podle aktuálního kurzu 584 tisíc korun) ve druhé polovině roku 2025 v Texasu, a koncem roku 2022 prohlásil, že má Tesla důležitější úkoly, než vývoj levného modelu, nyní přišel Reuters s překvapivou neoficiální informací z dobře informovaných zdrojů, že Elon Musk shodil záměry na výrobu elektromobilu, jehož vývoj musel být přinejmenším v závěrečných fázích, ze stolu. Jestli definitivně, to si už zřejmě nikdo netroufne ani odhadovat, pravdou ale je, že pozdvižené obočí tato novinka zřejmě nevyvolá jen u fanoušků značky, ale především u jejích investorů. Oficiální reakci Tesla agentuře nezaslala, jen Musk si na své sítí X ulevil, že „Reuters (opět) lže.“

Hned několik zdrojů zevnitř automobilky však tuto informaci potvrdilo a přidalo i doušku, že součástí pokynů byl i příkaz zatím tuto zprávu tajit i před dodavateli. A také že se může toto stanovisko změnit, pokud by došlo k významné změně ekonomických podmínek.

Důvodem tohoto rozhodnutí, které vydal osobně Elon Musk prý už koncem února a které jako obvykle relevantně nezdůvodnil, má být celosvětová tvrdá konkurence čínských automobilek, které zaplavují trh elektromobily s cenovkami výrazně nižšími, než kolik měl stát vůz, o němž se mluvilo jako o Tesle Model 2. A lze jej snadno interpretovat jako prohru v cenové válce, kterou Musk zkraje loňského roku sám vyvolal prudkými slevami na čínském trhu a na níž ve skutečnosti nebyl připraven, protože v době, kdy Čína ve velkém vyvíjela levné elektromobily, on se věnoval exkluzivním, maloobjemovým projektům typu Cybertruck či Semi. Zřejmě tím definitivně padá i další Muskův slib vyrábět v roce 2030 20 milionů aut ročně.

Náhradou má být projekt robotického taxi, na němž vývojáři pracují už několik let, avšak automobilka se dosud nepochlubila ani definitivní verzí jízdních asistentů FSD, natož funkčním, plně autonomním řízením. Plně samořídicí auta rovněž nemají podporu v americké ani čínské legislativě a po sérii tragikomických debaklů projektu GM Cruise v ulicích Los Angeles po ní přinejmenším americká veřejnost ani příliš hlasitě nevolá. Rovněž samotná Tesla řeší soudní spory kvůli nehodám, v nichž hrály roly asistenty, interpretované jako plně autonomní řízení a automobilka se snaží svalovat vinu na řidiče.

Diskuze ke článku
Marek M.
Marek M.
"Zřejmě tím definitivně padá i další Muskův slib vyrábět v roce 2030 20 milionů aut ročně."

Tak tomu snad nikdy nevěřil ani největší Tesla fanatik :-)
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Naposledy upraveno: 6. 4. 09:31
"Muskův slib vyrábět v roce 2030 20 milionů aut ročně."

Přesně když jsem tohle poprvé četl, už je to asi rok nebo dva dozadu, jsem si říkal, že jsem buď idiot já nebo Elon, když frajeři jako Toyota nebo VW dělají okolo 10 mil. / rok, tak oni ze zelené louky bez velké servisní síťě a osobní zkušenosti řidíčů, budou dělat 20 mil. aut / rok v elektrice. V kontextu kdy řeší projekty jako Cybertruck, který zůstate patrně jen pro trh v USA. Ale je to trochu smutná zpráva, pokud bude pravdivá, protože by bylo opravdu zapotřebí takového vozu na trhu. Docela mě zajímá, když se skrze CLO zamezí dovozu levných EV z Činy, za jaké peníze je dokáže číňan vyrábět v Evropě? No, vyrábet, možná kompletovat, když si 90% dílu přiveze na lodi z Činy a tady to jen sestaví v Maďarksu(BYD) dohromady.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze