Není tomu tak dávno, co se strhla velká diskuze ohledně cen nabíjení elektromobilů na veřejných nabíjecích stanicích. V prostoru se objevilo také množství dezinformací a lží. Stalo se tak poté, co IONITY změnilo svůj jednorázový poplatek a přešlo na účtování za odebrané množství elektřiny. Bez jakékoli registrace vás jedna kWh bude stát 21 korun, což opravdu není málo, ale je potřeba se na celou situaci podívat detailněji. Stále totiž platí, že v drtivé většině případů je provoz elektromobilu řádově levnější než spalovacího auta, a to i když budete nabíjet na rychlonabíjecích stanicích. V rámci našeho seriálu o vyvracení mýtů o elektromobilitě vám tak přinášíme reálný pohled na ceny nabíjení.
Jak vznikl mýtus, že provoz elektromobilu je drahý?
Pokud zůstaneme u IONITY, jedná se o cenu pro neregistrované zákazníky. Zákazníci, jež mají vůz od automobilky, která investovala do IONITY, nabíjí za jiné ceny. Například u Audi za 8,48 Kč / kWh, u Volkswagenu za stejnou cenu a Mercedes si v přepočtu účtuje 7,32 Kč / kWh. Pokud vezmeme fakt, že IONITY umí nabíjet výkonem až 350 kW, rozhodně nejde o špatné ceny.
Můžeme jít i dále a podívat se například k PRE. Právě Pražská energetika byla snad jediná firma, které neměnila ceny a zároveň jsou stejné na všech jejích stanicích: rychlonabíjecích i pomalejších. Změnou prošel i ČEZ, který přechází na jednotlivé tarify a nabíjet můžete také na nabíjecích stanicích E.ON, a to hned na třech typech.
Škoda Citigo iV | Cena za nabíjení | |
---|---|---|
Kapacita baterie | 36,8 kWh | – |
Využitelná kapacita baterie | 32,3 kWh | – |
Dojezd | 250 km | – |
Spotřeba | 15 kWh / 100 km | – |
Domácí nabíjení | 97 Kč / 0,45 Kč / km | 3 Kč / kWh |
PRE | 97 Kč | 3 Kč / kWh |
E.ON – AC nabíjení | 97 Kč | 3 Kč / kWh |
E.ON – DC nabíjení | 194 Kč | 6 Kč / kWh |
E.ON – UFC nabíjení | 291 Kč | 9 Kč / kWh |
ČEZ – tarif obchodní cestující | 145 Kč | 4,5 Kč / kWh |
Samozřejmě, že na nabíjecích stanicích Ultra Fast Charger nebo například IONITY nemá Citigo smysl nabíjet, šlo primárně o modelový příklad. Naopak v případě Audi e-tron (tabulku najdete níže) už to může dávat smysl. Zmínit bychom také měli fakt, že v ideálním případě svůj elektromobil nabíjíte doma, tedy za nižší sazbu, rychlonabíjecí nebo ultrarychlé nabíjecí stanice využíváte jen v případě dlouhých cest.
Hyundai Kona Electric | Cena za nabíjení | Audi e-tron 55 | |
---|---|---|---|
Kapacita baterie | 67 kWh | – | 95 kWh |
Využitelná kapacita | 64 kWh | – | 86,5 kWh |
Dojezd | 450 km | – | 380 km |
Domací nabíjení | 192 Kč | 3 Kč / kWh | 256 Kč |
PRE | 192 Kč | 3 Kč / kWh | 256 Kč |
E.ON – AC nabíjení | 192 Kč | 3 Kč / kWh | 256 Kč |
E.ON – DC nabíjení | 384 Kč | 6 Kč / kWh | 519 Kč |
E.ON – UFC nabíjení | 576 Kč | 9 Kč / kWh | 776 Kč |
ČEZ | 288 kč | 4,5 Kč / kWh | 389 Kč |
IONITY | – | 8,55 Kč / kWh | 735,5 Kč |
Kdo má elektromobil má sazbu D27d nebo třeba D26d pokud topí elektřinou.
Třeba u D27d musí distributor zajistit od 20 do 8h, 8h nízkého tarifu a jelikož elektromobil se nabíjí standartně přes noc, tak cena za kWh je maximálně poloviční.
Tedy pokud nemáte FVE, to pak můžete nabíjet ještě když svítí. V létě pak 5kWp FVe dá klidně 50kWh denně, tento slunečný týden pak cca 30kWh. Pokud si dáte 10Kwp, což je maximum pro RD, tak se dostanete v létě na 100kWh/den, což je třeba cca 450 km EPA u Tesly S P100D.
Elektromobil je prostě ideální pro domácí nabíjení, nejlépe v RD s FVE s bateriovým úložištěm.
Další lži se tu šíří tím, jak se nezapočítává NIKDY skutečně odebraná elektřina, ale to co ukáže vůz (Citygo - využitelná kapacita 32,3kW x 3Kč = 97. Kde je ta lež? No třeba tam, že na na nabití 32,3kW potřebujete něco kolem 35,5 - 37kW * 3 = cca 110Kč ) UPS. Prostě samé mýty lži a manipulace s fakty jen aby to vypadalo co nejzeleněji a nejekonomičtěji... A když už jsme u toho balamucení - VŽDY je výhodnější dát výdobytky z FVE do sítě za dotované love aby se mi aspoň částečně panely splácely, než si tím nabíjet auto - a to za levněji raději nabíjet ze sítě. Takže slovy vrchního manipulátora - tyhle věci mluví za sebe jasně. Hodně zdaru, nadšencům a zároveň realistům o to více.