Nabíjení elektromobilu není ve skutečnosti tak drahé, jak se nedávno tvrdilo

Nabíjení elektromobilu není ve skutečnosti tak drahé, jak se nedávno tvrdilo
Fotografie: Patrik Svatoš, fDrive.cz
  • Spočítali jsme nabíjení na různých nabíjecích stanicích
  • Zahrnuli jsme ceny různých poskytovatelů
  • Většina automobilek má u IONITY až třikrát nižší ceny než neregistrovaný zákazník

Není tomu tak dávno, co se strhla velká diskuze ohledně cen nabíjení elektromobilů na veřejných nabíjecích stanicích. V prostoru se objevilo také množství dezinformací a lží. Stalo se tak poté, co IONITY změnilo svůj jednorázový poplatek a přešlo na účtování za odebrané množství elektřiny. Bez jakékoli registrace vás jedna kWh bude stát 21 korun, což opravdu není málo, ale je potřeba se na celou situaci podívat detailněji. Stále totiž platí, že v drtivé většině případů je provoz elektromobilu řádově levnější než spalovacího auta, a to i když budete nabíjet na rychlonabíjecích stanicích. V rámci našeho seriálu o vyvracení mýtů o elektromobilitě vám tak přinášíme reálný pohled na ceny nabíjení.

Jak vznikl mýtus, že provoz elektromobilu je drahý?

Pokud zůstaneme u IONITY, jedná se o cenu pro neregistrované zákazníky. Zákazníci, jež mají vůz od automobilky, která investovala do IONITY, nabíjí za jiné ceny. Například u Audi za 8,48 Kč / kWh, u Volkswagenu za stejnou cenu a Mercedes si v přepočtu účtuje 7,32 Kč / kWh. Pokud vezmeme fakt, že IONITY umí nabíjet výkonem až 350 kW, rozhodně nejde o špatné ceny.

Můžeme jít i dále a podívat se například k PRE. Právě Pražská energetika byla snad jediná firma, které neměnila ceny a zároveň jsou stejné na všech jejích stanicích: rychlonabíjecích i pomalejších. Změnou prošel i ČEZ, který přechází na jednotlivé tarify a nabíjet můžete také na nabíjecích stanicích E.ON, a to hned na třech typech.

Škoda Citigo iV Cena za nabíjení
Kapacita baterie 36,8 kWh
Využitelná kapacita baterie 32,3 kWh
Dojezd 250 km
Spotřeba 15 kWh / 100 km
Domácí nabíjení 97 Kč / 0,45 Kč / km 3 Kč / kWh
PRE 97 Kč 3 Kč / kWh
E.ON – AC nabíjení 97 Kč 3 Kč / kWh
E.ON – DC nabíjení 194 Kč 6 Kč / kWh
E.ON – UFC nabíjení 291 Kč 9 Kč / kWh
ČEZ – tarif obchodní cestující 145 Kč 4,5 Kč / kWh

Samozřejmě, že na nabíjecích stanicích Ultra Fast Charger nebo například IONITY nemá Citigo smysl nabíjet, šlo primárně o modelový příklad. Naopak v případě Audi e-tron (tabulku najdete níže) už to může dávat smysl. Zmínit bychom také měli fakt, že v ideálním případě svůj elektromobil nabíjíte doma, tedy za nižší sazbu, rychlonabíjecí nebo ultrarychlé nabíjecí stanice využíváte jen v případě dlouhých cest.

Hyundai Kona Electric Cena za nabíjení Audi e-tron 55
Kapacita baterie 67 kWh 95 kWh
Využitelná kapacita 64 kWh 86,5 kWh
Dojezd 450 km 380 km
Domací nabíjení 192 Kč 3 Kč / kWh 256 Kč
PRE 192 Kč 3 Kč / kWh 256 Kč
E.ON – AC nabíjení 192 Kč 3 Kč / kWh 256 Kč
E.ON – DC nabíjení 384 Kč 6 Kč / kWh 519 Kč
E.ON – UFC nabíjení 576 Kč 9 Kč / kWh 776 Kč
ČEZ 288 kč 4,5 Kč / kWh 389 Kč
IONITY 8,55 Kč / kWh 735,5 Kč
Diskuze ke článku
asd
Ta cena 3kč/kWh pro domácí nabíjení je dost přestřelená.
Kdo má elektromobil má sazbu D27d nebo třeba D26d pokud topí elektřinou.
Třeba u D27d musí distributor zajistit od 20 do 8h, 8h nízkého tarifu a jelikož elektromobil se nabíjí standartně přes noc, tak cena za kWh je maximálně poloviční.
Tedy pokud nemáte FVE, to pak můžete nabíjet ještě když svítí. V létě pak 5kWp FVe dá klidně 50kWh denně, tento slunečný týden pak cca 30kWh. Pokud si dáte 10Kwp, což je maximum pro RD, tak se dostanete v létě na 100kWh/den, což je třeba cca 450 km EPA u Tesly S P100D.
Elektromobil je prostě ideální pro domácí nabíjení, nejlépe v RD s FVE s bateriovým úložištěm.
Rum-cajs
:-)))) takže ta cena 21Kč sice jakože skutečná je, ale vlastně je to lež a mýtus který musíme vyvrátit. Vy mě fakt bavíte :-D. Stačí nabíjet doma, a nemusíte nabíjet venku :-D. To je jako jako že v Makru mají zboží s DPH když tam přijdete, ale stačí si zajít na živnosťák, udělat si tam registraci a už je to mýtus a lež že pro běžného spotřebitele se platí plná cena. Stejně jako ostatním krámům co se dávají osobní údaje do registrací kvůli slevám - stačí být informovaný, registrovat se každému krámu co kde je a v podstatě nikdy nebudu muset platit ty vylhané ceny. Gratuluju logickému experimentu s manipulativní cenotvorbou. Jo, taky můžu nabíjet doma zadarmo... stačí si jen někde ukrást FVE (jinak bych přeci neměl to nabíjení zadarmo když bych FVE musel koupit, že?). To je taky přeci známý mýtus :-D
Rum-cajs
Další nově vytvořený mýtus touto recenzí - když se zvedne cena elektřiny, tak dojde ke kolapsu ekonomiky, rodiny to nebudou schopné uplatit :-D Jo, ti co platí pětikilo měsíčně ty to určitě položí na krovky. A ti co mají díky elektrifikaci desetinásobné odběry - jo, ti už to pocítí víc, ale furt budou jezdit zalevno, takže to zaplatí rádi a dovoluji si tvrdit naprostý opak - ekonomika pošlape dál. A co to hloupé tvrzení - "ti co tvrdí že se bude elektřina zdražovat nemají pravdu" (pán tu zřejmě dlouho nebyl a neví jak pravidelně se u nás zdražuje). Už jsem od něj jednou slyšel i to, že když vypadne po plné elektrifikaci daň z pohonných hmot, tak si to stát vezme ve zdražení vody :-D Jo, to určitě, elektřinu velkoodběratelům co nejvíce zlevníme, abychom všem uvalili speciální daně na vodu a nebo bychom zalepili díru v rozpočtu třeba daní sunar.
Další lži se tu šíří tím, jak se nezapočítává NIKDY skutečně odebraná elektřina, ale to co ukáže vůz (Citygo - využitelná kapacita 32,3kW x 3Kč = 97. Kde je ta lež? No třeba tam, že na na nabití 32,3kW potřebujete něco kolem 35,5 - 37kW * 3 = cca 110Kč ) UPS. Prostě samé mýty lži a manipulace s fakty jen aby to vypadalo co nejzeleněji a nejekonomičtěji... A když už jsme u toho balamucení - VŽDY je výhodnější dát výdobytky z FVE do sítě za dotované love aby se mi aspoň částečně panely splácely, než si tím nabíjet auto - a to za levněji raději nabíjet ze sítě. Takže slovy vrchního manipulátora - tyhle věci mluví za sebe jasně. Hodně zdaru, nadšencům a zároveň realistům o to více.
Jiří Korec
Zdravím. Bylo by dobré, když třeba u nabíjení na IONITY říkáte A, řekněte taky B. To že ta cena, co uvádíte je podmíněna stálou a ne vůbec malou měsíční platbou. Ano sice první rok u nového auta je opuštěna, ale kdo si kupuje auto na rok ne? Píšete to jako všichni pisalkove v reklame: Cena od.... Akorát to "od" jste zapomněli uvést. To by totiž ten článek nebyl až tak pozitivní. Správně by tam mělo být že i majitelé Audi apod mají cenu na IONITY od 21 Kč/kWh

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze