BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company, ale i Volkswagen Group, Hyundai a Kia. Taková velká jména stojí za projektem IONITY, který buduje nabíjecí stanice napříč celou Evropou. Jednu takovou nabíjecí už máme i v České republice, konkrétně u Berouna. Další jsou v plánu.
Vyzkoušeli jsme nabíjení na první IONITY v ČR. Jak funguje?
IONITY v minulosti fungovalo na jednorázovém poplatku. V České republice se jednalo o 205 Kč bez ohledu na to, jaké množství energie jste nabili. Tento styl plateb rozhodně nenahrával majitelům elektromobilů s nižší kapacitou baterie a byla jen otázka času, než IONITY bude muset změnit politiku. A také se tak stalo.
Jak jsem psal již výše, IONITY je výsledkem spolupráce hned několika automobilek, což při přechodu na nový platební systém hraje důležitou roli. IONITY nově bude nabízet dva tarify a účtovat se bude za odebranou energii. V případě, že nemáte žádnou kartu (Mercedes me Charge, Volkswagen WeCharge, Audi Charging Services, Porsche Charging a tak dále), jedna kWh vás bude stát 0,79 eur. Každý trh to však bude mít jinak zaokrouhleno a v České republice se má jednat o 21 korun, ve Švýcarsku půjde o 0,79 švýcarských franků, v Polsku 3,50 zlotých, v Norsku 8,40 norské koruny a v Chorvatsku 6,20 kun. To rozhodně není málo i přesto, že IONITY nabízí maximální nabíjecí výkon 350 kW. Pro srovnání, E.ON si za nabíjení na své ultrarychlé nabíjecí stanici s výkonem 175 kW účtuje 13 korun za odebranou kWh. Bez registrace. Nový ceník je platný od 31. ledna letošního roku.
Pokud však jste majiteli Audi e-tron, Mercedesu EQC či dalších elektrických modelů od automobilek, které patří mezi zakladatele IONITY, máte jistě nějakou z výše jmenovaných karet. Díky nim budete mít jiné podmínky. Jaké? To IONITY přesně nesdělilo, podle našich informací v případě karty od Audi nabíjení vyjde na osm korun za odebranou kWh. IONITY chce jednoznačně donutit majitele zapojených automobilek, aby využívali speciální karty. Cena je to sice vysoká, ale měli bychom brát v potaz fakt, že nabíjecí stanici o výkonu 350 kW bychom měli využívat jen na dlouhých cestách, tedy jen občas. Elektromobilita dává smysl, pokud si své auto nabíjíte primárně doma přes noc za daleko výhodnějších podmínek.
IONITY chce do konce roku 2020 v Evropě vybudovat až 400 dobíjecích lokalit, a bude se tak již brzy jednat o výkonnější alternativu k Superchargerům od Tesly. Momentálně funguje 203 nabíjecích stanic a 52 stanic je ve stavebním procesu. V Česku se brzy dočkáme dalších u čerpacích stanic OMV, ale také je budeme potkávat i u čerpacích stanic Shell.