Jak, kde a za kolik nabít elektromobil?

Kompletní průvodce
Jak, kde a za kolik nabít elektromobil?
Fotografie: ionity.com
  • Nabíjení elektromobilu není vůbec složité, jak se na první pohled může zdát
  • Nabíjet elektromobil můžete i z klasické domací zásuvky, jen počítejte, že proces zabere několik hodin
  • Ultrarychlé stanice umí baterii dobít i za pár desítek minut

Elektromobilita za posledních pár let udělala velký krok dopředu, a to i v České republice. Už dávno nejde o záležitost jen pár nadšenců, kteří si museli nabíjet auta pouze v garáži. V Evropě je už více nabíjecích stanic (téměř 200 tisíc) než čerpacích a každý rok se staví tisíce dalších. Také v České republice, kde je momentálně zhruba 500 nabíjecích stanic, se jen letos postaví stovky nových. Samozřejmě se jednotlivé nabíjecí stanice liší výkonem, tedy i dobou, kterou musíte nabíjet. Elektromobil ale můžete nabíjet doma či v práci a veřejné nabíjecí stanice nemusíte vůbec potřebovat. Jak na nabíjení elektromobilu doma, v práci a na veřejných nabíječkách? Přinášíme komplexního průvodce, který vše důležité shrnuje.

Jak, kde a za kolik nabít elektromobil v Česku? KOMPLETNÍ PRŮVODCE

Pomalé (AC) versus rychlé (DC) nabíjení

Než se pustíme do jednotlivých způsobů nabíjení, je nutné si vysvětlit základní a velmi důležitý rozdíl mezi dvěma typy nabíjení. A ne, nejde o nepodstatný technický detail a pokud byste tuto kapitolu chtěli přeskočit, dobře si to rozmyslete. Dvěma typy nabíjení jsou AC nabíjení (alternating current – nabíjení střídavým proudem) a DC (direct current – nabíjení stejnosměrným proudem). Domácí či průmyslové zásuvky nebo pomalé AC nabíjecí stanice poskytují střídavý proud autu, které si ho musí převést na stejnosměrný proud a uložit jej do baterie. K tomuto převodu slouží palubní nabíječka a její výkon a konfigurace ve skutečnosti rozhoduje, jak rychle se auto nabije. Pokud je na pomalé AC nabíjecí stanici napsán výkon 22 kW, ale palubní nabíječka vašeho elektromobilu má pouze 7,2 kW, bude se vaše auto nabíjet maximálně tímto výkonem.

Nabíjecí stanice ČEZ

Je tedy velmi důležité vědět, jaký výkon má palubní nabíječka, protože pak budete vědět, jak rychle se vaše auto doma nebo na pomalých veřejných stanicích nabije. Jaký je výkon palubní nabíječky konkrétního elektromobilu nebo hybridu? To se dozvíte z našeho katalogu aut, ale běžně se používají výkony 3,6 kW, 7,2 kW, 11 kW nebo 22 kW. Nejvýkonnější verze je většinou za příplatek a jsou vyhrazeny jen dražším automobilům. Nižší výkony mají například levnější elektromobily nebo plug-in hybridní modely. Většina dnes prodávaných nových elektromobilů má palubní nabíječky s výkonem 7,2 nebo 11 kW.

Velkým rozdílem jsou pak rychlonabíjecí DC stanice. Ty vaše auto nabíjí mnohem rychleji. Proč? Poskytují totiž autu přímo stejnosměrný proud, který si auto nemusí převádět, a není tak omezeno výkonem své, často pomalejší, palubní nabíječky a omezením v rychlosti nabíjení jsou pouze parametry baterie, případně jejího chlazení. V České republice máme momentálně zhruba 170 rychlonabíjecích stanic. Dobrou zprávou je, že neustále přibývají další a letos se jejich počet takřka zdvojnásobí. Rychlonabíjecí stanice zvládnou zpravidla nabíjet výkonem 50 kW,: standardem CCS Combi či CHAdeMO, existují ale i ultrarychlé stanice s výkonem až 350 kW.

Domácí nabíjení

S trochou nadsázky se dá říci, že „čerpací stanicí“ pro elektromobil je jakákoliv obyčejná 230V zásuvka. Zároveň jde o primární způsob nabíjení elektromobilu, který je zároveň i velmi pohodlný. Žádný jiný pohon vám nenabídne komfort „čerpání“, když auto stojí zaparkované u vás doma nebo v práci. Takřka polovina obyvatel v Česku žije v rodinných domech a pro ně tak bude nabíjení velmi snadné a pohodlné. Další mohou nabíjet například v práci. Auta s menší baterií se přes klasickou zásuvku, ze které každý večer nabíjíte třeba váš mobilní telefon, dají nabít už za pár hodin, některým modelům s velkou baterií to však bude trvat skoro celý víkend. Avšak ani to nemusí být komplikace, pokud o víkendu auto nepotřebujete používat.

Volvo XC90 T8 (2015)

Za jak dlouho se vaše auto nabije, je lehké zhruba vypočítat. Stačí vydělit dostupnou kapacitu baterie v kWh (například 32,2 kWh u Škody Citigo iV) výkonem obyčejné domácí zásuvky (2,3 kW při proudu 10 A nebo 3,6 kW při proudu 16 A). Zcela vybité Citigo iV tak nabijete doma za 14, respektive 9 hodin i z úplně obyčejné domácí zásuvky. Tedy pohodlně přes noc. Rodinné domy dnes mají ve většině případů i třífázové zásuvky, které jsou pro nabíjení vhodnější. Už takzvaný malý pětikolík s napětím 400V dokáže poskytnout proud 16 A, tedy výkon 11 kW, což je většinou stejně nebo více, než kolik poskytuje palubní nabíječka auta. Pokud však máte 22kW palubní nabíječku, můžete využít i plný výkon takzvaného velkého třífázového pětikolíku, který dokáže poskytnout ve třech fázích proud až 32 A. Zde ale většinou bude limitující i jistič. Běžný rodinný dům má totiž většinou hlavní jistič na 25 A a ideální domácí nabíjení bez jakýchkoliv úprav nebo omezování je tak zmiňovaných 16 A. Citigo z takové zásuvky nabijete vzhledem k jeho nabíječce s výkonem 7,2 kW už za 4,5 hodiny. I auta s velkou baterií, jako je Tesla Model S nebo Audi e-tron, nabijete z třífázové zásuvky pohodlně přes noc, i když je auto úplně vybité.

Při zakoupení elektromobilu obdržíte i kabel pro domácí nabíjení z 230V zásuvky, pro nabíjení z třífázových zásuvek budete muset většinou zakoupit zvláštní kabel. Alternativou pro pohodlné nabíjení je pak instalace domácího wallboxu, který se většinou nabízí ve výkonech do 22 kW a jeho hlavní výhodou je integrace nabíjecího kabelu a chytré funkce včetně sledování spotřeby, řízení výkonu a podobně. To však umí i některé chytré kabely pro nabíjení jako například námi testovaný Moon2Go. Velkou výhodou domácího nabíjení je také cena. Tento typ nabíjení bude vždy nejlevnější, protože nabíjíte za běžné ceny elektřiny, pořídit si můžete dokonce i levnější tarif určený přímo pro nabíjení elektromobilu. Ceny z 1 kWh se pohybují většinou mezi 2 a 5 Kč, může to však být i výrazně méně. Pokud si díky solárním panelům na střeše vašeho domu vyrábíte elektřinu sami, nejen ze jedna kWh je výrazně levnější, ale také mnohem ekologičtější.

Veřejné nabíjecí stanice

Existuje i síť veřejných nabíjecích stanic, kterých je i v Česku přes 500 a naleznete je v naší mapě nabíjecích stanic. Hodí se v případě, že máte před sebou delší cestu, nebo naopak parkujete na veřejném místě, kde nabíjecí stanice je, třeba v obchodním centru. Veřejné nabíjecí stanice se dají rozdělit do dvou skupin – pomalé (AC) a rychlé (DC). Rozdíl mezi nimi jsme si vysvětlili výše.

Rychlé nabíjecí stanice

V Česku je zhruba 170 rychlonabíjecích stanic. Většina z nich poskytuje výkon 50 kW přes konektory CCS nebo ChaDeMo s tím, že většinou nabízí i kabel nebo konektor pro pomalé AC nabíjení. Ten se může hodit v případě, že budete u nabíjecí stanice stát déle a nechcete tak blokovat rychlonabíjecí konektor. Největší zastoupení mají stanice od výrobce ABB, které používají všichni velcí poskytovatelé nabíjení. Tyto stanice dokážou rychle nabíjet jen jedno auto současně, to druhé musí vyčkat, i když používá jiný konektor.

Nabíjecí stanice PRE

Jak jsme si vysvětlili, rychlonabíjení probíhá stejnosměrným proudem, který si může auto rovnou uložit do baterie a nepoužívá tak palubní nabíječku s omezeným výkonem. Ani to však neznamená, že se vaše auto bude vždy nabíjet maximální rychlostí, kterou stanice poskytuje. Většina aut sice umí využít uvedený maximální výkon 50 kW, jsou však i výjimky s pomalejším nabíjením, třeba právě Škoda Citigo IV. V podstatě všechna auta pak pro ochranu baterie nabíjí nižší rychlostí při velmi vybité nebo naopak téměř nabité baterii. Obecně platí, že rychlonabíjení se časově moc nevyplatí, pokud máte baterii nabitou nad 80 %, i když existují výjimky. Například Audi e-tron nabíjí rychlostí přes 50 kW i při 99 % nabité baterii. Rychlost nabíjení na rychlonabíječce pak u levnějších aut bez tepelného managementu baterie ovlivňuje i okolní teplota. Pokud přijedete k nabíječce se studenou baterií, bude rychlost nabíjení nižší.

Ultrarychlé nabíjecí stanice

Poslední dobou se v České republice můžete setkat také s ultrarychlými nabíjecími stanicemi, tedy takovými, které poskytují nabíjecí výkon zpravidla přes 100 kW. Stanice s výkonem 175, respektive 150 kW má v nabídce například E.ON nebo PRE. Samozřejmě bychom neměli opomenout ani stanici IONITY, která nabízí zdaleka nejvyšší nabíjecí výkon až 350 kW, který zatím ani žádné auto neumí využít. Nejrychleji se nabíjí Tesla Model 3 s 250 kW nebo Audi e-tron, které zvládne 150 kW. Už delší dobu na našem území najdeme také stanice Tesla Supercharger. Ty jsou však zamčené pouze pro nabíjení automobilů Tesla a jejich výkon je nižší než u výše zmiňovaných ultrarychlých stanic. Stanice Supercharger a IONITY zároveň najdeme po stovkách po celé Evropě a umožňují pohodlné cestování elektromobilem i na delší vzdálenosti. Nabíjení z nich je totiž otázkou zpravidla 10 až 20 minut pro nabití několika set kilometrů.

TIP: Kde jsou v Česku ultrarychlé stanice? Využijte chytrý filtr v naší mapě nabíjecích stanic

Vyzkoušeli jsme nejrychlejší nabíjecí stanici v Praze

AC (pomalé) nabíjení

Největší počet nabíjecích stanic v Evropě i v Česku spadá do kategorie pomalých (AC). Je to logické, protože nepotřebují takový příkon, jsou výrazně menší a dají se postavit prakticky kdekoliv. Zpravidla poskytují výkon až 22 kW a najdeme je všude, kde lze s autem chvíli zaparkovat a nabíjet tak v moment, kdy auto nepotřebujeme, typicky v hotelích, obchodních centrech, u restaurací.

Nabíjecí stanice společnosti PRE

PRE má své stanice především v Praze, ale také v Brně či Ostravě. PRE šlo cestou i pomalých (AC) nabíjecích stanic v centru Prahy, především v obchodních centrech. PRE má svůj platební systém postavený na platbě za odebranou elektřinu, ale také za každou minutu, kdy stojíte na nabíjecí stanici a nenabíjíte.

Kvartální poplatek za čip Cena za odebrané množství Cena za nabíjení
36,30 Kč 3,03 Kč / kWh 0,24 Kč / min

Nabíjecí stanice PRE můžete využívat i bez registrace. Stačí vždy naskenovat QR kód umístěný na nabíjecí stanici, zaplatit kreditní kartou a můžete nabíjet. Výhodou nabíjení u PRE je fakt, že ať už nabíjíte kdekoli a na jakékoliv nabíjecí stanici, máte vždy stejnou cenu.

Jak nabít elektromobil u stanice PRE?

Nabíjecí stanice společnosti ČEZ

Jestli chcete elektromobil využívat primárně v České republice, tak nejvíce nabíjecích stanic najdete od společnosti ČEZ. Momentálně má ČEZ zhruba 180 nabíjecích stanic, které se nachází prakticky po celé České republice. Pro nabíjení je nově k dispozici několik tarifů odstupňovaných podle toho, jak často nabíjení využíváte.

TAXI Obchodní cestující Víkendový řidič Pay as you go Neregistrovaný
Měsíční platba 1 750 Kč včetně DPH 550 Kč včetně DPH 200 Kč včetně DPH 0 0
Poplatek za odběr 3,5 Kč / kWh 4,5 Kč / kWh 5,5 Kč / kWh 7,5 Kč / kWh 9,5 Kč / kWh
Předplacené kWh v rámci měsíčního paušálu 500 122 36 0 0

ČEZ má převážně rychlonabíjecí stanice, tedy ty, které nabízejí výkon 50 kW. V centrech měst jako například v Pardubicích u vlakového nádraží však můžete najít i pomalou nabíjecí stanici (AC). ČEZ také nově zavedl platby za stání na nabíjecí stanici. Pokud jste na rychlonabíjecí stanici déle jak 90 minut (na pomalé nabíjecí stanici déle jak 8 hodin), tak vám ČEZ bude účtovat 2 Kč / min.

Nabíjíme elektromobil: rychlonabíjecí stanice ČEZ

Nabíjecí stanice společnosti E.ON

E.ON má po celé České republice několik desítek stanic. Mezi nejznámější patří lokalita Vystrkov kousek od Humpolce, kde najdete nejen stanice E.ON, včetně ultrarychlé, ale také Superchargery pro Teslu. Velkou výhodou společnosti E.ON je propracovaná mobilní aplikace. A jak je na tom E.ON s cenami? Zaplatíte za odebranou elektřinu, tedy stejný systém jako u PRE.

Typ dobíjení Zákazník E.ON Drive Zákazník bez registrace
AC dobíjení 3 Kč / kWh 9 Kč / kWh
DC dobíjení 6 Kč / kWh 11 Kč / kWh
UFC dobíjení 9 Kč / kWh 13 Kč / kWh

Jak nabíjet elektromobil u rychlonabíjecí stanice E.ON?

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze