Herbert Diess, generální ředitel koncernu Volkswagen Group, nejde pro kritiku daleko. Dokázal to na svém LinkedIn profilu, kde obšírně popisoval cestu na dovolenou s elektromobilem Volkswagen ID.3 přes Alpy. Mezi idylickými momentkami však došlo i na sžíravou kritiku nabíjecí sítě Ionity, v níž má Volkswagen spolu s dalšími předními automobilkami podíl a která vsadila na prémiové služby za vysoké ceny. Jenže podle Diesse na nich nic prémiového není. Nejenže jich stojí méně, než se plánovalo (ty zbylé se stále stavějí), ale mají příliš malou kapacitu, na spoustě stanic jsou pouze čtyři stojany a docela často některý z nich nefunguje. Speciálně u hlavních panevropských tahů je to problém a čím dál častějším jevem jsou fronty na nabíjení. Chybí ale i jakákoliv přidaná hodnota. Najdou se nabíječky, kde si nezajdete na záchod, nekoupíte si kávu, často si ani nesednete na lavičku. „Tohle je cokoliv, jen ne prvotřídní služby Ionity, “ komentoval rozhořčený Diess. Je ale pravda, že drtivá většina Ionity stanic stojí u čerpacích stanic, kde jsou služby k dispozici 24 hodin denně.
ne úplná spokojenost s Ionity je zřejmě i důvod, proč má Volkswagen podle insideevs.com našlápnuto takříkajíc na více frontách a kromě tohoto projektu mohutně investuje i s BP a nově i v Itálii s partnerem Enel X. Projekt Ionity totiž zjevně neplní očekávání do něj vkládaná. Evropané nejeví tolik ochoty připlácet si za prémiové služby, jak investoři doufali. A hlavně se prémiovost, kromě 350kW nabíječek a designových stojanů, v ničem jiném zatím moc neprojevuje. Navíc konkurence nespí a 300kW nabíječky jsou v západní Evropě čím dál běžnější.
Ionity tedy zjevně stojí na rozcestí. Aby si udrželo prémiový status, bude vyžadovat další rozsáhlé investice. Otázkou ale je, jestli o ně mají partneři projektu vůbec zájem. Nezrodilo se náhodou tak trochu nechtěné dítě?
Síť Ionity provozují automobilky BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company a Volkswagen Group skrz Porsche AG, později se přidal i Hyundai Motor Group. Aktuálně provozuje zhruba 360 stanic se 1 460 nabíječkami, dalších cca 40 stanic se staví. Cílový stav, který měl nastat už koncem roku 2020, je 400 stanic a 2 400 nabíječek, tedy průměrně šest na stanici. Nabíječky poskytují až 350 kW a až 800 V, vybaveny jsou výhradně konektry CCS 2 Combo.
Frank Hauck
Zima 2030, silné sněžení a mráz zachvátily celé Německo. Fotovoltaika zasněžená, větrné elektrárny odstavené kvůli bouřkám, uhelné elektrárny neexistují, dodávky plynu slábnou. Spalovací motory, kamna, otevřené krby, motorové pily, sněhové frézy atd. jsou zakázány.
Na dálnicích se tvoří kilometrové kolony elektromobilů, kterým přes noc došla energie. To se týká i elektrifikovaných záchranných služeb. Ani za lepšího počasí se vozidla nemohou pohybovat vlastní silou, ale musí být jedno po druhém odtahována, což kvůli nedostatku provozuschopných vozidel nezvládají ani německé ozbrojené síly. Elektrická rypadla a kolové nakladače již nelze připojit k síti nebo jsou v provozu jen několik hodin. Rafinerie nevyrábějí pro nedostatek poptávky ani benzin, ani naftu, které jsou nyní k dostání pouze v malém množství ve výdejnách nebezpečného zboží.
Federální vláda rekvíruje všechna stará auta se spalovacími motory, která jsou ještě v provozu. Lidí znalých starých technologií je v důchodu nedostatek. Taková vozidla a pohonné hmoty by ještě mohly dodávat pouze Rusko a Írán, ale to je nemožné kvůli nedostatku elektřiny a sněhové nadílce, která zkolabovala v železniční dopravě, a kvůli nesouhlasu USA. Zdravotnictví, školství, zásobování potravinami a průmyslová výroba přestávají fungovat. V nejčistším ovzduší oslavují mrznoucí a hladoví Středoevropané úspěšnou energetickou transformaci, samozřejmě bez ohňostrojů, alkoholu a dokonce i bez grilované klobásy, pokud není veganská.
Tolik k vyhlídkám Německa do budoucna.
Děsivé, že?
Ještě děsivější je, že v něm jaksi není chyba v myšlení...
Musím proto se šéfem Volkswagenu souhlasit. Pokud se bude chtít Ionity prosadit mezi konkurencí mělo by výrazně zrychlit výstavbu nových stanic ovšem s daleko větším počtem stojanů a více naslouchat případným hlášeným problémům svých zákazníků v případě nefungujících nabíječek. A samozřejmě zlepšit zázemí svých stanic jako takových...