O Mazdě MX-30 s unikátním prodlužovačem dojezdu v podobě znovuzrozeného Wankelova motoru se mluví už dlouho. V podstatě od představení prvního elektromobilu značky Mazda v roce 2020. Automobilka ale tajnůstkařila a nechtěla tuto informaci potvrdit oficiálně. Až před pár dny vyšla oficiální zpráva, že se Mazda MX-30 s rotačním motorem představí, ovšem bez jakýchkoli technických parametrů. Nikdo tedy nevěděl, jaký vlastně bude výsledek. Bude to jen přidaný Wankel motor do standardního elektromobilu Mazda MX-30? Nebo dostane menší baterii a bude z toho spíše sériový plug-in hybrid? Zůstane vůbec rychlonabíjení? Na tyto otázky dalo odpověď až oficiální představení na autosalonu v Bruselu.
Mazda MX-30 R–EV – první pohled
Nejprve se podívejme na wankel jako takový. Jde o typ motoru s rotačním pístem, který má oproti běžnému pístovému motoru výhodu v podobě kompaktnosti a nízké hmotnosti při stejném výkonu. Proto se zdá být ideální jako prodlužovač dojezdu. Nevýhodou je nižší životnost, ale jelikož jde o prodlužovač dojezdu u auta, které z větší části bude jezdit na elektřinu, neměla by tato nevýhoda hrát v případě Mazdy MX-30 e-Skyactiv R-EV velkou roli. Wankel motor pod kapotou Mazdy MX-30 má objem (v tomto případě nelze použít označení zdvihový objem) 830 cm³ a výkon 55 kW (74 koní). Není určen k přímému pohonu, ale roztáčí pouze generátor. Tedy princip sériového hybridu.
Pokud jde o parametry elektrického pohonu, došlo ke zmenšení baterie přibližně na polovinu. Její kapacita činí u verze MX-30 R-EV 17,8 kWh a jde nejspíš o brutto hodnotu. V oficiálních materiálech to sice není upřesněno, ale u plně elektrické MX-30 BEV také Mazda uvádí pouze celkovou kapacitu baterie. Elektrický dojezd dle WLTP dosahuje 85 km a vůz má 50litrovou nádrž, což je i u plug-in hybridů (zvláště této velikosti) nadstandard. I když koncepce pohonu odpovídá elektromobilu s prodlužovačem dojezdu, vzhledem k poměru akčního rádiu na elektřinu a na benzín jde spíše o plug-in hybrid. Vůz si ale zachoval rychlonabíjení o maximálním příkonu až 36 kW a třífázovou palubní nabíječku s 11 kW. To jsou na plug-in hybrid také luxusní hodnoty. Pohybujeme se tedy na pomezí elektromobilů s prodlouženým dojezdem a plug-in hybridů. Mazda šla opět vlastní cestou, jak jsme u ní zvyklí, a sama zvolila označení plug-in hybrid neboli PHEV.
Zatímco výkon plně elektrické Mazdy MX-30 dosahuje 107 kW (145 k), MX-30 R-EV si polepšila až na 125 kW, tedy 170 koní. Menší baterie samozřejmě nedokáže poskytnout stejný výkon jako ta u elektromobilu, ale pokud prudce sešlápnete plyn, spalovací motor naskočí a dodá potřebný výkon. Díky tomu vůz zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,1 s a maximální rychlost zůstává 140 km/h jako u čistě bateriové verze. Kombinovaná spotřeba dle cyklu WLTP pak je 1,0 l/100 km. Mezi pozoruhodné prvky výzbroje patří například V2L se 230V zásuvkou o výkonu 1 500 W v zavazadelníku.
Za pozornost stojí i samotný Wankelův motor. Po dlouhých desetiletích se Mazda vrátila k jednorotové konstrukci, která u značky nikdy nepronikla do masové produkce. Aplikovala do ní nově přímé vstřikování a výrazně zlepšila těsnění hran rotoru, což je obecně slabina této koncepce. Výsledkem je mimořádně kompaktní jednotka s průměrem trochoidy opisované rotorem (120 mm), vystředěním 17,5 mm a šířkou rotoru pouhých 76 mm. Ta se vešla s generátorem, elektromotorem i reduktorem do stejně velké skříně, jakou používá i MX-30 BEV. Myslelo se i na hmotnost, které výrazně prospělo nahrazení litinového bočního krytu komory hliníkovým, který rovněž slaví premiéru.
Výsledkem je nejen podstatně prodloužený dojezd díky velké nádrži, ale i mírně lepší dynamické parametry. Nejvyšší rychlost sice zůstala na elektronicky omezených 140 km/h, avšak zrychlení z klidu na 100 km/h se zlepšilo z 9,7 na 9,1 sekundy. A to přesto, že vůz přibral 130 kg pohotovostní hmotnosti. Čistě elektrický dojezd 85 km je mezi plug-in hybridy skvělá hodnota, navíc lze samozřejmě nastavit, jak má být s energií v baterii naloženo. Zda ji spotřebovat hned zpočátku, nebo si ji naopak nechat do cíle cesty kvůli případným nízkoemisním zónám. Každopádně se značně rozšířily možnosti modelu, což má podtrhnout i limitovaná úvodní edice se specifickými designem.
Technické parametry Mazda MX-30 (2020) R-EV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 395 × 1 795 × 1 555 mm, 1 778 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 125 (55 + 125) kW, 170 (74 + 170) koní, točivý moment: 260 Nm / 4 481 ot/min |
Baterie | 17,8 kWh (16 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 36 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 17,5 kWh / 100 km, dojezd: 515 + 85 km |
Cena od | 949 000 Kč |
Opravte si využitelnou kapacitu na 16 kWh a dojezd z 200 km na 515 km.