Mazda MX-30 s dojezdem 600 km? Představuje se MX-30 R-EV

Bruselský autosalon 2023
Mazda MX-30 s dojezdem 600 km? Představuje se MX-30 R-EV
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Mazda MX-30 radikálně vyřešila dosud kritizovaný malý akční rádius
  • Celých 600 km ovšem neujedete na baterii, vůz dostal menší kapacitu a proti očekávání se stal plug-in hybridem
  • Mazda na bruselském autosalonu oficiálně představila novou verzi MX-30 R-EV
  • Čistě bateriová verze se při té příležitosti přejmenovala na MX-30 EV

O Mazdě MX-30 s unikátním prodlužovačem dojezdu v podobě znovuzrozeného Wankelova motoru se mluví už dlouho. V podstatě od představení prvního elektromobilu značky Mazda v roce 2020. Automobilka ale tajnůstkařila a nechtěla tuto informaci potvrdit oficiálně. Až před pár dny vyšla oficiální zpráva, že se Mazda MX-30 s rotačním motorem představí, ovšem bez jakýchkoli technických parametrů. Nikdo tedy nevěděl, jaký vlastně bude výsledek. Bude to jen přidaný Wankel motor do standardního elektromobilu Mazda MX-30? Nebo dostane menší baterii a bude z toho spíše sériový plug-in hybrid? Zůstane vůbec rychlonabíjení? Na tyto otázky dalo odpověď až oficiální představení na autosalonu v Bruselu.

Mazda MX-30 R–EV – první pohled

Nejprve se podívejme na wankel jako takový. Jde o typ motoru s rotačním pístem, který má oproti běžnému pístovému motoru výhodu v podobě kompaktnosti a nízké hmotnosti při stejném výkonu. Proto se zdá být ideální jako prodlužovač dojezdu. Nevýhodou je nižší životnost, ale jelikož jde o prodlužovač dojezdu u auta, které z větší části bude jezdit na elektřinu, neměla by tato nevýhoda hrát v případě Mazdy MX-30 e-Skyactiv R-EV velkou roli. Wankel motor pod kapotou Mazdy MX-30 má objem (v tomto případě nelze použít označení zdvihový objem) 830 cm³ a výkon 55 kW (74 koní). Není určen k přímému pohonu, ale roztáčí pouze generátor. Tedy princip sériového hybridu.

Pokud jde o parametry elektrického pohonu, došlo ke zmenšení baterie přibližně na polovinu. Její kapacita činí u verze MX-30 R-EV 17,8 kWh a jde nejspíš o brutto hodnotu. V oficiálních materiálech to sice není upřesněno, ale u plně elektrické MX-30 BEV také Mazda uvádí pouze celkovou kapacitu baterie. Elektrický dojezd dle WLTP dosahuje 85 km a vůz má 50litrovou nádrž, což je i u plug-in hybridů (zvláště této velikosti) nadstandard. I když koncepce pohonu odpovídá elektromobilu s prodlužovačem dojezdu, vzhledem k poměru akčního rádiu na elektřinu a na benzín jde spíše o plug-in hybrid. Vůz si ale zachoval rychlonabíjení o maximálním příkonu až 36 kW a třífázovou palubní nabíječku s 11 kW. To jsou na plug-in hybrid také luxusní hodnoty. Pohybujeme se tedy na pomezí elektromobilů s prodlouženým dojezdem a plug-in hybridů. Mazda šla opět vlastní cestou, jak jsme u ní zvyklí, a sama zvolila označení plug-in hybrid neboli PHEV.

Novinka se navenek od stávající verze liší de facto jen označením, pohonná jednotka se dokonce vešla do stejného prostoru

Zatímco výkon plně elektrické Mazdy MX-30 dosahuje 107 kW (145 k), MX-30 R-EV si polepšila až na 125 kW, tedy 170 koní. Menší baterie samozřejmě nedokáže poskytnout stejný výkon jako ta u elektromobilu, ale pokud prudce sešlápnete plyn, spalovací motor naskočí a dodá potřebný výkon. Díky tomu vůz zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,1 s a maximální rychlost zůstává 140 km/h jako u čistě bateriové verze. Kombinovaná spotřeba dle cyklu WLTP pak je 1,0 l/100 km. Mezi pozoruhodné prvky výzbroje patří například V2L se 230V zásuvkou o výkonu 1 500 W v zavazadelníku.

Za pozornost stojí i samotný Wankelův motor. Po dlouhých desetiletích se Mazda vrátila k jednorotové konstrukci, která u značky nikdy nepronikla do masové produkce. Aplikovala do ní nově přímé vstřikování a výrazně zlepšila těsnění hran rotoru, což je obecně slabina této koncepce. Výsledkem je mimořádně kompaktní jednotka s průměrem trochoidy opisované rotorem (120 mm), vystředěním 17,5 mm a šířkou rotoru pouhých 76 mm. Ta se vešla s generátorem, elektromotorem i reduktorem do stejně velké skříně, jakou používá i MX-30 BEV. Myslelo se i na hmotnost, které výrazně prospělo nahrazení litinového bočního krytu komory hliníkovým, který rovněž slaví premiéru.

Stávající čistě bateriová verze se pro odlišení od nynějška jmenuje MX-30 EV

Výsledkem je nejen podstatně prodloužený dojezd díky velké nádrži, ale i mírně lepší dynamické parametry. Nejvyšší rychlost sice zůstala na elektronicky omezených 140 km/h, avšak zrychlení z klidu na 100 km/h se zlepšilo z 9,7 na 9,1 sekundy. A to přesto, že vůz přibral 130 kg pohotovostní hmotnosti. Čistě elektrický dojezd 85 km je mezi plug-in hybridy skvělá hodnota, navíc lze samozřejmě nastavit, jak má být s energií v baterii naloženo. Zda ji spotřebovat hned zpočátku, nebo si ji naopak nechat do cíle cesty kvůli případným nízkoemisním zónám. Každopádně se značně rozšířily možnosti modelu, což má podtrhnout i limitovaná úvodní edice se specifickými designem.

Technické parametry Mazda MX-30 (2020) R-EV

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 395 × 1 795 × 1 555 mm, 1 778 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon125 (55 + 125) kW, 170 (74 + 170) koní, točivý moment: 260 Nm / 4 481 ot/min
Baterie17,8 kWh (16 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 36 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 17,5 kWh / 100 km, dojezd: 515 + 85 km
Cena od949 000 Kč
Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Naposledy upraveno: 13. 1. 2023 12:24
To je ještě horší řešení, než jsem si představoval, baterii zmenšili na polovinu, spotřeba se tedy dle parametrů pohybuje na úrovni 19 kWh/100 km. Wankel se tedy bude spínat nejen na nabíjení ale při rozjezdu, takže poměrně často. Jak jsem psal spotřeba Wankelu bude cca 10l/100 km, tedy řešení úplně k prdu. CX-30 jezdí za 7 litrů benzínu, tedy levněji než toho "PHEV" a navíc bude o 350 tis. levnější.

Opravte si využitelnou kapacitu na 16 kWh a dojezd z 200 km na 515 km.
Ludek A
Ludek A
Naposledy upraveno: 13. 1. 2023 20:21
Naprosto souhlasím - vůz je takto použitelný jen jako stylové (pří)městské vozidlo. Jakákoliv delší cesta bude pro řidiče znamenat utrpení při sledování prudce vzrůstající spotřeby, takže stejně po pár kilometrech jízdy “na Wankel” raději zastaví u nejbližší nabíječky… Měli zachovat původní kapacitu baterie a dát klidně poloviční nádrž (např. BMW i3 REX má jen 9 l). Nicméně pak by to celé vážilo přes 2 tuny… úloha tedy nemá žádné rozumné řešení. Za mě tedy zklamání, hlavně z hlediska spotřeby Wankelu.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze