První jízdní dojmy z unikátního plug-in hybridu Mazda MX-30 R-EV s Wankel motorem pod kapotou jsem přinesl z Islandu a vzhledem k délce tamní trasy a možnostem otestovat všechny jízdní režimy z toho vyšel v podstatě kompletní test. Zbývá tedy vyhodnotit reálnou spotřebu v českých podmínkách našeho testu Zaostřeno na spotřebu. A také vyhodnotit hlučnost Wankel motoru, protože na Islandu nebyl vůbec slyšet.
TEST: Mazda MX-30 R-EV s Wankelem pod kapotou – Na Islandu jsme vyzkoušeli všechny režimy pohonu
Technické parametry Mazda MX-30 (2020) R-EV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 395 × 1 795 × 1 555 mm, 1 778 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 125 (55 + 125) kW, 170 (74 + 170) koní, točivý moment: 260 Nm / 4 481 ot/min |
Baterie | 17,8 kWh (16 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 36 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 1 l / 100 km |
Cena od | 949 000 Kč |
Začněme tou hlučností. Na Islandu jsme totiž jezdili na zimních pneumatikách s poměrně velkými hřeby, které na asfaltu dělaly poměrně velký hluk. A když jsme z asfaltu sjeli, slyšeli jsme naopak hluk od kamínků šotolinového povrchu. Takže když po vybití trakční baterie naskočil spalovací motor, poznali jsme to jen podle informace na displeji. Když ale s autem jezdím na českých silnicích, motor slyšet je. Není nijak hlučný, ale od Wankel motoru jsem čekal, že bude o něco tišší. Nicméně je to srovnatelné s průměrem na trhu. Je ale slyšet jedna věc, které jsme si na Islandu neměli možnost všimnout. Motor neběží v konstantních otáčkách, ale mění otáčky podle toho, jak rychle jedu. Neimituje řazení, dá se to přirovnat k umělému zvuku v různých elektromobilech (včetně Mazdy MX-30) se změnami v celém rozsahu otáček.
Druhá věc je spotřeba, kterou jsme na Islandu částečně prověřili, ale v jiných podmínkách. Bylo to s rychlostmi do 90 km/h, protože na Islandu nejsou dálnice. Zároveň ale byly podmínky ztížené zimou a šotolinovými cestami, které spotřebu zvyšují kvůli valivému odporu. A také jsme na Islandu neměli možnost vyzkoušet nabíjení. Test v Česku ukazuje, že nabíjení má opravdu maximum okolo 36 kW, jak uvádí technické parametry. A zároveň i to, že nemá jen jednu nabíjecí křivku, ale záleží nejen na venkovní teplotě, ale i SoC, při kterém nabíjení začne. To je tedy podobné jako u plně elektrické verze Mazdy MX-30.
Pokud jde o spotřebu, kombinovaný okruh zvládla Mazda MX-30 R-EV za 19 kWh/100 km a k tomu 1 litr benzínu na 100 km. Reálně ale pravděpodobně méně, protože Mazda neumí ukázat nižší spotřebu než 1 l/100 km. A poslední úsek, cca 6 km po Berouně, jsem jel v režimu EV a spotřeba benzínu neklesla. Zbylé hodnoty se dočtete později v testu Zaostřeno na spotřebu. Pokud vás něco na tomto autě zajímá, můžete se ptát v komentářích.