Mazdu MX-30 jsme měli možnost krátce vyzkoušet ještě před jejím příchodem na český trh a divili jsme se, že má pod kapotou zbytečně velký, prázdný prostor. Ten by se dal využít jako přední kufr, takzvaný „frunk.“ Tehdy jsme dostali odpověď, že se počítá i s verzí, která bude mít prodloužený dojezd spalovacím motorem. Nyní máme oficiálně potvrzené, že tato verze přijde na trh příští rok a pod kapotou bude mít Wankel motor. Potvrdila nám to PR manažerka české Mazdy, Markéta Kuklová.
Mazda ke všemu přistupuje jinak než ostatní automobilky a dá se říci, že jako jediná jde opravdu vlastní cestou. Když všichni snižovali spotřebu downsizingem a přeplňováním, Mazda pracovala na motoru Skyactiv-X, který přináší úsporu při zachování objemu. Zatímco většina výrobců elektromobilů se předhání v dojezdu, Mazda vyhodnotila, že baterie nad 40 kWh není výhodná z ekologického ani ekonomického hlediska a pro většinu uživatelů by byla i zbytečná, protože drtivé většině stačí dojezd 200 kilometrů. Podobně originální řešení přináší i pro ty, kterým by dojezd plně elektrické MX-30 nestačil. Prodloužení dojezdu vyřeší spalovacím motorem, ale ne ledajakým. Půjde o unikátní Wankel motor, tedy pohonnou jednotku s rotačním pístem. Wankel motor se v autech udržel dodnes právě díky Mazdě, protože ostatní výrobci tuto zajímavou konstrukci zavrhli už dávno.
Zdá se ale, že právě pro prodloužení dojezdu je tento typ motoru ideální. Plug-in hybridům i elektromobilům s prodlouženým dojezdem se často vytýká, že zbytečně vozí dva pohony, zejména spalovací motor a baterii, což jsou těžké součásti. Zároveň standardní spalovací motor zabírá poměrně dost místa. Naproti tomu výhoda Wankel motoru je, že při srovnatelném výkonu se standardním spalovacím motorem je mnohem menší i lehčí. Zároveň má i menší objem a nižší spotřebu. Jeho problémem naopak je vyšší opotřebení, ale Mazda na tom dlouho pracovala již dříve a pokud bude pracovat jako „range-extender,“ navíc nepoběží pořád a může běžet v optimálním režimu, životnost by neměla být problém. Ale na technické detaily si budeme muset ještě počkat.