Mazda MX-30 přijde příští rok i s Wankel motorem, prodlouží dojezd elektromobilu

Mazda MX-30 přijde příští rok i s Wankel motorem, prodlouží dojezd elektromobilu
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Mazda už při konstrukci elektromobilu MX-30 počítala s prodloužením dojezdu
  • Delší dojezd by měl zajistit právě Wankel motor, který bude pohánět generátor
  • Bude to řešení pro ty, kterým by dojezd okolo 200 kilometrů nestačil

Mazdu MX-30 jsme měli možnost krátce vyzkoušet ještě před jejím příchodem na český trh a divili jsme se, že má pod kapotou zbytečně velký, prázdný prostor. Ten by se dal využít jako přední kufr, takzvaný „frunk.“ Tehdy jsme dostali odpověď, že se počítá i s verzí, která bude mít prodloužený dojezd spalovacím motorem. Nyní máme oficiálně potvrzené, že tato verze přijde na trh příští rok a pod kapotou bude mít Wankel motor. Potvrdila nám to PR manažerka české Mazdy, Markéta Kuklová.

Mazda ke všemu přistupuje jinak než ostatní automobilky a dá se říci, že jako jediná jde opravdu vlastní cestou. Když všichni snižovali spotřebu downsizingem a přeplňováním, Mazda pracovala na motoru Skyactiv-X, který přináší úsporu při zachování objemu. Zatímco většina výrobců elektromobilů se předhání v dojezdu, Mazda vyhodnotila, že baterie nad 40 kWh není výhodná z ekologického ani ekonomického hlediska a pro většinu uživatelů by byla i zbytečná, protože drtivé většině stačí dojezd 200 kilometrů. Podobně originální řešení přináší i pro ty, kterým by dojezd plně elektrické MX-30 nestačil. Prodloužení dojezdu vyřeší spalovacím motorem, ale ne ledajakým. Půjde o unikátní Wankel motor, tedy pohonnou jednotku s rotačním pístem. Wankel motor se v autech udržel dodnes právě díky Mazdě, protože ostatní výrobci tuto zajímavou konstrukci zavrhli už dávno.

Wankel motor

Zdá se ale, že právě pro prodloužení dojezdu je tento typ motoru ideální. Plug-in hybridům i elektromobilům s prodlouženým dojezdem se často vytýká, že zbytečně vozí dva pohony, zejména spalovací motor a baterii, což jsou těžké součásti. Zároveň standardní spalovací motor zabírá poměrně dost místa. Naproti tomu výhoda Wankel motoru je, že při srovnatelném výkonu se standardním spalovacím motorem je mnohem menší i lehčí. Zároveň má i menší objem a nižší spotřebu. Jeho problémem naopak je vyšší opotřebení, ale Mazda na tom dlouho pracovala již dříve a pokud bude pracovat jako „range-extender,“ navíc nepoběží pořád a může běžet v optimálním režimu, životnost by neměla být problém. Ale na technické detaily si budeme muset ještě počkat.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze