Masivní únik dat z Tesly. Tajila a neřešila tisíce stížností, teď vyhrožuje

Tesla Files
6
Masivní únik dat z Tesly. Tajila a neřešila tisíce stížností, teď vyhrožuje
Fotografie: Tesla
  • Na veřejnost se dostal únik dat z Tesly svědčící o jejím liknavém přístupu
  • Čelí mnoha stížnostem a žalobám kvůli svým autonomním systémům
  • Tesla zareagovala tak, že omezila příjem dalších stížností

Německý deník Handelsblatt získal od insidera 100 GB citlivých interních dat z Tesly. Tesla má nyní dva velké problémy. Ten první je, že americká automobilka data o zákaznících, zaměstnancích i partnerech dostatečně nechrání, což také ihned začal vyšetřovat úřad pro ochranu osobních údajů v Nizozemsku, kde má Tesla evropské sídlo. Druhým a ještě větším problémem je ovšem obsah oněch dat.

Tesla se k případu zatím oficiálně nevyjádřila a nechala bez jakékoliv reakce i dotazy Handelsblattu, zato však její právní oddělení podle electrek.co zaslalo listu dopis, v němž mu vyhrožuje právními kroky, pokud by jeho vydavatel mínil s nelegálně získanými daty naložit jakkoliv jinak než v souladu s právními předpisy. Čili by neměl takto získaná data ani držet a měl by je smazat. Vydavatel si situaci zkomplikoval také tím, že vyvinul nástroj na ověřování pravosti některých dat, který také opakovaně použil. Nyní se čeká na reakci německého vydavatele, právní řád totiž připouští použití nelegálně získaných podkladů v „mimořádných případech“.

Ve více než 23 000 souborech, které údajně vynesl nespokojený bývalý zaměstnanec, jsou totiž tabulky se jmény a kompletními údaji více než 100 000 bývalých i současných zaměstnanců, včetně soukromých e-mailových adres, telefonních čísel, platů a „tajných údajů z výroby“. Nechybí dokonce ani tajné číslo sociálního pojištění samotného Elona Muska. Už to samo o sobě je velký malér, k němuž se velice skepticky vyjádřil dokonce i všemocný německý odborový svaz IG Metall s kousavou poznámkou, že tato zjištění zapadají do obrazu o společnosti, který si o ní svaz udělal za poslední dva roky. To je bezprecedentní porušení GDPR, které by v případě prokázání mohlo skončit pokutou ve výši až 4 % ročních tržeb, tedy v tomto případě 3,26 miliardy eur (77,1 miliardy korun)

Jenže druhý problém je možná ještě větší. Obsáhlý soubor dokazuje, že americká automobilka dostává tisíce zákaznických stížností na funkčnost svých systémů autonomního řízení a její reakce jsou občas, mírně řečeno, nestandardní. Například zhruba 4 000 přípisů se týká nečekaného zrychlení či fantomového brzdění. Čelí také dlouhé řadě žalob kvůli nehodám či nebezpečným situacím, do nichž Tesly s autonomními systémy dostaly své posádky.

Část z nich zveřejnil uživatel Max Rdlb a je hořkou ironií, že právě na Twitteru, který Muskovi patří. Hovoří se v nich o tom, že vůz svého řidiče málem zabil poté, co zničehonic prudce zrychlil na trase, kterou pravidelně jezdí. Jindy zase nečekaně prudce vystřelil vpřed pod rukama mamince, která právě vysadila své dítě před školou, případně začal uprostřed ničeho prudce akcelerovat jiné mamince i s dítětem na palubě. Další uživatel si stěžuje na opakované fantomové brzdění na okresce, což činí Autopilota „téměř nepoužitelným“. Jinému řidiči zase Tesla nečekaně sama zastavila uprostřed provozu na dálnici. Jiného uživatele vyděsilo fantomové brzdění s černými čarami na vozovce natolik, že odmítl dál řídit.


Stejný zdroj také vybral několik případů a sledoval další řešení oficiálně přijatých stížností. U řady z nich se společnost za rok uživateli vůbec neozvala a případ ve svých interních systémech prostě uzavřela. Mezi nimi nás zaujal podrobný rozbor případu uživatele Karla, který po popsané zkušenosti ztratil důvěru ve značku, svou Teslu prodal a koupil si elektromobil značky Škoda. Jisté doktorce z Kalifornie zase její Tesla nečekaně zrychlila na parkovišti a najela do betonových sloupků, pročež jí byla zdražena pojistka. Tesla uživatelce odpověděla, že prostě šlápla na plyn a dál se případem odmítla zabývat. Na opakované stížnosti, že vůz dále často nečekaně zrychluje, už automobilka nereaguje. Ve stížnostech se také často objevují stížnosti na vyřazený radar, po jehož odstranění vozy hůře reagují a občas brzdí na poslední chvíli i v situacích, kdy to předtím nedělaly.


V souborech údajně byly i podrobné pokyny pro zaměstnance, jak reagovat na stížnosti. První zásadou bylo pokud možno nikdy neodpovídat písemně, vždy jen telefonicky. Proto nemá většina nespokojených zákazníků proti automobilce v ruce žádný důkaz. Přesto jde o velmi závažný problém pro samotného Elona Muska. Ten totiž nesmí připustit sebemenší pochybení při vývoji autonomních systémů, protože loni sám veřejně přiznal, že hodnota celé automobilky stojí a padá s tím, že se Tesly budou už brzy prohánět samy provozem, a to bezpečněji než člověk. A v tomto smyslu také dál vypouští veřejné statuty na sociálních sítích. Právě tento masivní únik by mohl vést ke ztrátě důvěry investorů, což by pro automobilku mohlo mít v krajním případě fatální následky. Případ budeme proto samozřejmě dále sledovat.

Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Měl jsem půjčenou Teslu Y, když pominu, že stěrače v auto režimu fungují mizerně, fantomové brzdění jsem zažil na dálnici 3x a to na trase necelých 200 km, je to opravdu nepříjemné, zvláště nebezpečné, když za vámi někdo jede. Celkově bych řekl pohony fajn včetně dobrého cx koeficientu, ale zbytek je bída z nouzí.
Randula Libor
Randula Libor
Německé automobilky se bojí, tak se snaží Teslu pošpinit...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze