Tesla má ve vývoji elektrovýzbroje elektromobilů nesporný náskok před zbytkem světa, což nedávno oficiálně uznala i šéfka General Motors Mary Barraová. Jenže ve hře jsou i další technologie, pod nimiž je automobilka podepsaná a na nichž by ráda vydělávala mnohem víc než dosud. Nabízí proto konkurenčním automobilkám možnost je za patřičných podmínek využívat. Problém je v tom, že byznys s open source patenty a licencemi zatím nešlape zdaleka tak dobře, jak si majitel a šéf Tesly představoval. S externím přístupem k síti Superchargerů dělal obstrukce tak dlouho, až propásl možnost ustanovit svůj vlastní nabíjecí konektor J1772 jako standardní přinejmenším v USA, možná i na celém světě. Uspěl jen u společnosti Aptera.
Oh boy!!! Joe Biden is gonna be pissed when he reads this and finds out he was bamboozled! $GM CEO says $TSLA has the lead in electric cars, doesn't see profitable $30-40K EVs until end of decade https://t.co/PCP36rBOyq
— Jim Hall (@jhall) June 5, 2023
Právě kolem Superchargerů podle electrek.co ledy pomalu tají a mocný impulz jim dodal Ford, když se s Teslou dohodl na jejich využívání. Jenže jsou tu i další oblasti, kde by Tesla ráda monetizovala své know how. A tam už poptávka není zdaleka tak výrazná. Ano, jedná se o technologie autonomního řízení Autopilot a FSD. Ty, s nimiž stojí a padá důvěra investorů automobilky, protože právě vzletné fráze o jízdách napříč Spojenými státy bez dotyku volantu a o tom, jak je autonomní řízení méně spolehlivější než lidský řidič, podkreslují každé Muskovo setkání s lidmi, kteří svými penězi pomohli k rekordní tržní kapitalizaci Tesly.
Muskovi podřízení by tak velice rádi prodali licence na autonomní technologie jiným automobilkám, problém je ale v tom, že podobný únik, jaký se Tesle povedl při vývoji elektrických pohonů, bohužel neudržela při vývoji samočinného řízení. I když měla velmi dobrý start, nyní na něm pracuje hned několik velice silných konkurenčních subjektů a nelze ani zdaleka říci, že by Tesla udávala tón. Zejména poté, co se čím dál zřetelněji ukazuje, že Muskův nápad ušetřit na radaru nebyl až tak dobrý, jak se snažil celém světu vsugerovat. Nic zatím není ztraceno a vidina nízkonákladové autonomie, která si vystačí pouze s levnými kamerami, dále láká, ale události poslední doby nenasvědčují tomu, že by Tesla bojovala o vítězství v této oblasti nějak zvlášť intenzivně.