Autonomní řízení Tesla nefunguje, jeho vývoj se téměř zastavil. Musk hraje vabank

13
Autonomní řízení Tesla nefunguje, jeho vývoj se téměř zastavil. Musk hraje vabank
Fotografie: Tesla
  • Automobilka má velké problémy s vývojem a prosazováním autonomního řízení
  • Důvodem je údajně chaotické Muskovo vedení a absence jasné koncepce vývoje
  • Situaci by měl zvrátit návrat radarů do Tesel

The Washington Post vyzpovídal proti slibu zachování anonymity několik bývalých zaměstnanců Tesly a vrhl nové světlo na autonomní řízení FSD, které by podle Muskových neustálých slibů mělo už už plně fungovat. Nejenže systém údajně není ani zdaleka připraven k ostrému nasazení, ale navíc se vývoj v poslední době prakticky zastavil. Může za to nejen odchod řady klíčových lidí, včetně šéfa oddělení umělé inteligence Andreje Karpathyho, ke konkurenci, ale i Muskovo rozhodnutí odklonit desítky lidí z vývoje systémů Autopilot a FSD do nově koupeného Twitteru. Vývoj prý byl řízen chaoticky, ovlivňován neustálými Muskovými změnami a nereálnými veřejnými sliby. Musk své zaměstnance navíc špehoval a za údajné porušení pracovní kázně následoval nemilosrdný vyhazov.

Jako příklad deník uvedl odstranění radarů a jejich zpětné vypnutí v již vyrobených autech, o němž Musk rozhodl v roce 2021 proti vůli a přes varování většiny konstruktérů. Po jeho odstranění se zmnohonásobil počet stížností na chyby, fantomová panická brzdění, nerespektování značek Stop a především nevyzpytatelné chování systému v městském provozu. Došlo dokonce ke smrtelné srážce s hasičským vozidlem, jíž předcházelo asi deset hlášení o kolizích se záchranářskými auty. Firmu aktuálně vyšetřuje americký úřad pro bezpečnost dálničního provozu NHTSA spolu s ministerstvem spravedlnosti kvůli žalobě na nepravdivá a zavádějící tvrzení společnosti o systémech autonomního řízení a „výraznému přeceňování“ jejich bezpečnosti a výkonnosti. NHTSA už systémy vyšetřuje kvůli nerespektování dopravních značek a zmíněným fantomovým brzděním.

Tesla sice spolu s připravovaným Hardwarem 4 chce zdokonalené radary do aut vrátit, ovšem vzhledem k tomu, v jakém stavu se údajně nachází její vývojové oddělení, není jisté, zda to bude znamenat stran autonomního řízení kýžený pokrok. Experti, kteří z Tesly odešli do konkurenčních projektů Waymo či Apple, také hovoří, že v Tesle prý neprobíhá vývoj obvyklým způsobem stanovení cílů a jejich plnění, ale víceméně nahodilým řešením postupně přicházejících problémů. To nejenže nepřiměřeně přetěžuje zaměstnance, kteří po nekonečných přesčasech a sisyfovské práci vyhořívají, ale také komplikuje samotné dokončení vývoje. Některé důležité věci, jako projíždění značek Stop, se prý navíc aktuálně vůbec neřeší. Příznakem je mj. výrazné prodloužení dálkových aktualizací. Dříve chodily každé dva týdny, nyní se perioda protáhla na několik měsíců.

Pochopitelně se objevila řada důkazů o problémech se samořídicími systémy, včetně populárních videí vozů zmatených v městském provozu. Jenže Tesla se údajně uchýlila dokonce k falešným důkazům, když videa natočila znovu s výrazně lepšími výsledky, jenže údajně přitom tajně upravila software pro daný úsek. Rekordní tržní hodnota automobilky stojí a padá s autonomním řízením; Tesla se stala nejdražší automobilkou světa poté, co Musk v roce 2019 investorům veřejně slíbil, že napřesrok bude jezdit po silnicích milion autonomních vozidel, ti mu nadšeně uvěřili. Jejich důvěru zatím neztratil, ovšem několik propadů cen akcií už Tesla předvedla a Musk hraje zřejmě vabank. Zejména, když navíc pokračuje se svými nereálnými sliby a pochybnými rozhodnutími.

Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Stačí si do Tesly sednout,
- rozjet se na dálnici, zapnout si jen tempomat a centrování v pruhu a objet pneumatiku, která leží na kraji pravého pruhu...nejde

- rozjet se na 100 a na okresce si zapnout centrování v pruhu a pokusit se projet zatáčku jinak než po ideální kružnici

- pokusit se si zapnout pouze centrování v pruhu, bez tempomatu

- a zpokročilejších, což umí třeba VW/ Škoda: zapnout adaptivní tempomat, centrování v pruhu a bez dotyku plynu a brzdy a pouze s držením volantu projet kruháč a za ním opět pustit volant. Bez mačkání dalších tlačítek.
- na adaptivní tempomat dodržovat rychlost na značkách/ obce

Jako je možný, že FSD Beta je fakt dobrý, ale to co Tesla servíruje do běžných aut je naprostá katastrofa.
Víťa Vacek
Víťa Vacek
Každému bych doporučil si dělat názor spíše z videí reálné jízdy poslední verze (např. youtu. be/Xt9RMKRYv8o) než číst tyto články. Motivace jejích autorů nemusí vždy být informovat čtenáře o skutečném stavu. Typicky motivováno různými finančními zájmy.
Josef L
Josef L
Naposledy upraveno: 24. 3. 2023 08:05
Musk je geniální blázen a díky neskutečnému tahu na branku dokázal to, co dokázal. Bohužel u takového přístupu je celá řada přešlapů, na které doplatil vyhazovem Jobs. Vrátil se zpět až vyzrál. Třeba něco podobného čeká Muska i když ten už není nejmladší.

Jak zde občas píše kolega Lacina, Tesla nemá jen problémy s FSD, ale se samotným adaptivním tempomatem, který se občas chová podobně a dokonce i stěrače nefungují pořádně. S každým updatem pro odstranění chyb, přichází řada chyb nových. Myslím, že se současnou technologií nelze očekávat autonomní řízení auta, spíše výborný adaptivní tempomat s funkcí řízení s asistencí člověka. Nějaká kombinace radaru s infra oborem a termální kamerou podpořené AI se stonásobným výpočetním výkonem, než je k dispozici dnes, by mohl velmi dobře fungovat.
Víťa Vacek
Víťa Vacek
Warrent Redlich prezentuje na svém YT youtu. be/fG9SBa_pZOk alternativní názor přesně k tomuto článku. Už chápu, proč si pan redaktor vybral právě toto jako ten "etalon pravdy" :)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze